Henning Hyllested
 svarer 
Trine Bramsen

Henning Hyllested (EL) spørger transportministeren, Trine Bramsen, om ministeren vil redegøre for forslagets mulighed for at indskrænke klageadgangen med perspektivering til Århus-konventionens bestemmelser om klageadgang på miljøområdet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 122, Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for forslagets mulighed for at indskrænke klageadgangen med perspektivering til Århus-konventionens bestemmelser om klageadgang på miljøområdet?

Svar fra mandag den 28. marts 2022
For så vidt angår baggrunden for, at lovforslaget lægger op til at afskære klageadgange for nærmere bestemt lovgivning, jf. lovforslagets § 4, stk. 1, henvises til besvarelsen af L122 spørgsmål 3.

Den Europæiske Union er kontraherende part under Århuskonventionen, og konventionen er derfor også gennemført i EU-retten. Efter Århuskonventionens artikel 9, stk. 2, skal enhver part under konventionen inden for rammerne af dens nationale lovgivning sikre, at medlemmer af den berørte offentlighed, som har tilstrækkelig interesse, har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved lov etableret uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i konventionens artikel 6.

Hvad der udgør tilstrækkelig interesse, fastsættes i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler og i overensstemmelse med det mål at give den berørte offentlighed vid adgang til domstolsprøvelse inden for rammerne af konventionen.

Efter Århuskonventionens artikel 9, stk. 4, skal procedurer omfattet af bestemmelsens stk. 2 og 3 stille tilstrækkelige og effektive retsmidler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette findes passende, der skal være rimelige og retfærdige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.

Side Processen ved danske domstole forudsættes at leve op til kravene i Århuskonventionen og VVM-direktivet m.v. Efter dansk praksis kan enhver, der har retlig interesse efter dansk rets almindelige regler, herunder også organisationer omfattet af Århuskonventionens artikel 2, stk. 5, således bl.a. indbringe spørgsmålet om en lovs forenelighed med EU-retten for de danske domstole.

I lyset af EU-Domstolens dom af 13. februar 2014 i sag C-530/11, Kommissionen mod Storbritannien, vil retten ved søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af det fremsatte lovforslag, skulle påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter. Dette sikres ved lovforslagets § 12, idet det med § 12, stk. 2, foreslås, at retten ved søgsmål om miljøforhold skal påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter. Forpligtelsen påhviler alle retsinstanser.

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bestemmelsen har til hensigt at sikre overholdelse af kravet i Århuskonventionen om, at de tilgængelige retsmidler ikke må være uoverkommeligt dyre. Bestemmelsen skal derfor forstås i overensstemmelse med konventionen og VVM-direktivet samt EU-Domstolens praksis, der knytter sig hertil.

Lovforslaget lever således op til kravene i Århuskonventionen.

Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i lovforslaget, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 10.2 samt de specielle bemærkninger til lovforslagets § 4 og § 12.
0:000:00