Debat

Erhvervsuddannelser skal være mere kræsne

DEBAT: For at højne erhvervsuddannelsernes kvalitet og mulighed for at bidrage til væksten, så skal der stilles højere krav til elever, som vil starte på en erhvervsuddannelse, lyder en af ideerne fra direktør i DA, Henrik Bach Mortensen, op til regeringens møde i vækstforum i morgen.
Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henrik Bach Mortensen
Direktør, Dansk Arbejdsgiverforening

Erhvervsuddannelserne kan blive en af Danmarks stærke vækstdrivere. Det kræver alene, at der er politisk vilje til stede i Folketinget, i organisationerne, på erhvervsskoler og hos eleverne. 

Kombinationen af praktisk oplæring i en virksomhed og teoretisk uddannelse på erhvervsskole er enestående i global sammenhæng og giver Danmark et godt afsæt for at anvende erhvervsuddannelserne som vækstskaber.

Erhvervsuddannede opnår nemlig gennem dette vekseluddannelsesprincip en række innovative kompetencer, hvor de kan omsætte viden og praksis til forbedring og udvikling af produkter og serviceydelser. De får simpelthen kompetencer til at gøre tingene smartere og bedre.

Vi skal uddanne os bedre. Danmark vil blive et fattigere samfund, såfremt vi undlader at sætte overliggeren højere på vores erhvervsrettede uddannelser.

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Dansk Arbejdsgiverforening

Vi skal derfor bruge erhvervsuddannelserne til at give kinesere, indere og brasilianere baghjul, fordi deres uddannelsessystemer i dag ikke fremstår til at være så innovative som vores. Det er en unik mulighed, som også Vækstforum har fået øje på.

Arbejdspladser tabes på gulvet
Det er på høje tid, at vi gør noget. Allerede nu er 200.000 arbejdspladser tabt i Danmark som følge af krisen. Vel og mærke job på alle kvalifikationsniveauer, der enten er forsvundet eller flyttet til udlandet. Mange af de tabte arbejdspladser vil ikke komme tilbage, når verdensøkonomien får det bedre. Kompetenceniveauet på de nye arbejdspladser inden for mange beskæftigelsesområder bliver derimod højere end det, som vi kender i dag. Vi skal uddanne os bedre. Danmark vil blive et fattigere samfund, såfremt vi undlader at sætte overliggeren højere på vores erhvervsrettede uddannelser.

Såfremt erhvervsuddannelserne skal skabe vækst i Danmark, er det nødvendigt, at vi gør op med at betragte erhvervsuddannelserne som den sidste mulighed for de elever, der ikke kan komme i gymnasiet, eller i øvrigt mangler kompetencer til at klare sig på et konkurrenceudsat arbejdsmarked. Der er behov for paradigmeskifte, hvor erhvervsuddannelser får status som vækstskaber i stedet for den sidste mulighed for de svageste elever.

Der er meget at vinde for Danmark ved at flytte fokus til de dygtigste elever og de mest udfordrende erhvervsuddannelser i et vækstperspektiv. Ud over at give stærke kompetencer til medarbejderne i en global konkurrence vil det også medvirke til at give erhvervsuddannelserne et statusløft.

Det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan lave uddannelsesforløb for unge med svage uddannelsesforudsætninger, men denne målgruppe skal ikke som i dag være det højst prioriterede på EUD-området.

Der skal stilles krav
Hvis erhvervsuddannelserne skal fastholdes som en relevant uddannelse i et vækstperspektiv, er der behov for, at politikerne, virksomheder og elever, der bl.a. skal til at konkurrere med dygtige kinesere og indere, over en bred front stiller krav om, at:

- Det faglige niveau generelt hæves gennem udvikling af uddannelserne

- Elever, der vil påbegynde uddannelserne, har de nødvendige kvalifikationer fra folkeskolen

- Der gennemføres en konsekvent og målrettet satsning på de elever, der ønsker større udfordringer i erhvervsuddannelserne, og som enten i dag keder sig i erhvervsuddannelserne eller fravælger dem, fordi de ikke i tilstrækkelig grad udgør et reelt alternativ til gymnasierne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Bach Mortensen

Vicepræsident, Liberal International, formand, Tilsynsrådet, medstifter, Cepos, medlem, Lønstrukturkomiteen
cand.polit. (Københavns Uni. 1982), m.phil. (Cambridge. 1983)

0:000:00