Kronik

Danske Skoleelevers nytårstale: Har I glemt, hvem skolen er til for?

I det netop afsluttede år har vi talt meget om inddragelse af os elever. Vi er blevet inviteret med til en del. Hurra for det – men nu skal vi også høres, skriver Laura Drachmann Poulsen i dette års nytårstale på Altinget Uddannelse.

Ja, der er meget at tage fat i på skoleområdet. Min pointe er, at vi ikke må lade de andre problemer ligge, selvom der er et nyt folkeskoleudspil, der har fået en del af rampelys, skriver Laura Drachmann Poulsen.
Ja, der er meget at tage fat i på skoleområdet. Min pointe er, at vi ikke må lade de andre problemer ligge, selvom der er et nyt folkeskoleudspil, der har fået en del af rampelys, skriver Laura Drachmann Poulsen.Foto: Danske Skoleelever
Laura Drachmann Poulsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Et år i skolepolitikken er gået, og vi står et helt andet sted for skolerne i slutningen af 2023 end vi gjorde i 2022. Én af de helt store begivenheder fra 2023, der helt sikkert satte et præg på debatten om folkeskolen, er regeringens folkeskoleudspil.

Udspillet er blevet diskuteret, rost og kritiseret. For os elever bringer udspillet både grin og gråd. Og nu ser vi ind i en tid, hvor vi skal finde ud af, hvordan udspillet skal udmøntes.

Samtidig står skolen ikke stille, så mens vi løser skolen nuværende udfordringer, opstår der nye udfordringer, vi skal se i øjnene.

Jeg er ikke nogen spåkone, så jeg kan ikke forudsige præcist, hvordan skolen bliver forandret – men kan jeg tør med sikkerhed spå, at eleverne vil møde en anden skole i fremtiden.

Én af de ting jeg tror, vil forandre skolen, er de nye læreplaner. Nye læreplaner bliver afgørende for undervisningen, og den måde vi elever bliver evalueret på.

Læreplanerne er fundamentet for den undervisning vi modtager, og jeg er spændt på om færre regler, krav og forventninger, vil skabe mere motiverende og spændende undervisning for os elever.

Jeg håber i hvert fald, at nye læreplaner også tør mene noget. Vi må godt kræve inddragelse og variation. Vi må godt sætte en standard, skolerne skal leve op til.

Lærerplanerne er nemlig noget af det mest konkrete og virkelighedsnære, vi lige nu diskuterer politisk.

Derfor vil vi som elever i hvert fald gøre vores for, at motiverende undervisning ikke glemmes, når der skal skabes nye læreplaner. Det er jo trods alt os og vores skolegang, de skabes for.

Vi vil høres

Dette bringer mig videre til noget, der nok nærmere er et ønske for 2024, mere end en spådom: Mere og bedre inddragelse af eleverne.

Skal det nye folkeskoleudspil implementeres konstruktivt, så skal den almene elev høres og få ejerskab

Laura Drachmann Poulsen
Formand, Danske Skoleelever

Det er skønt, at vi har snakket meget om inddragelse, og at vi elever er blevet inviteret med til så meget – selvfølgelig hurra for det – men vi skal også høres.

For nogle gange virker det stadig til, at det kan blive glemt, hvem det er, skolen skabes for: os elever.

Et tydeligt personligt højdepunkt for mig som formand for Danske Skoleelever var, da statsminister, Mette Frederiksen (S), afholdte et topmøde om folkeskolen på Peder Lykke Skolen på Amager, hvor jeg var inviteret til at holde tale.

Det var stort, og det fastslog, at man ikke kan lave politik på folkeskoleområdet uden os elever.

Men tilbage til ønsket; for selvom at det var stort og en ære at holde tale for regeringstoppen, sidder Mette Frederiksen ikke ude i det enkelte klasselokale og træffer beslutninger.

For mange elever er klasselæreren vigtigere i hverdagen end statsministeren. Spørgsmålet: “hvordan det er at gå i skole?” fra den almindelige lærer til den almindelige elev er kernen af mit ønske.

For skal det nye folkeskoleudspil implementeres konstruktivt, så skal den almene elev høres og få ejerskab.

Det er ifølge mig et tydeligt succeskriterie for udviklingen af folkeskolen, som, jeg håber, bliver taget i betragtning, når der laves politik i fremtiden.

Sådan lykkes vores idéer

Alligevel vil jeg også gerne give lidt ros. Jeg har engang hørt fra min lærer, at det var vigtigt med både lidt ris og ros.

Et andet mere personligt højdepunkt var nemlig, da der for første gang i fire år blev afholdt Sorø-mødet, hvor der også unikt for denne gang blev inviteret flere elever.

Jeg var nyvalgt formand, og dét, at flere almene elever gav deres bud på den gode skoledag til politikere og andre aktører, var ret vildt og fedt.

Det bringer mig også til endnu et ønske for 2024, trods at julens ønsketid godt nok er slut.

For jeg tror, at hvis vi elever blev hørt, og tanken om, at vi ikke kan komme med konkrete forslag, blev smidt væk som en præcedens, så ville mange idéer til, hvordan skolen skal formes, lykkes fra start.

Læs også

Jeg kender personligt til det at få en god idé og løbe lidt for hurtigt med den. Til Danske Skoleelevers landskonference i november stillede min bestyrelse og jeg et politisk forslag til en ekstern udtalelse om kunstig intelligens og techgiganter, der blev stemt ned af forsamlingen.

Det gjorde et vigtigt indtryk på mig, for elevdemokratiet gjorde, hvad det skulle under den afstemning: Eleverne tilkendegav deres holdning til noget omhandlende deres skoledag og sagde fra, da de ikke mente, det ville skabe en bedre skole.

Når det sker, ja, så må man tilbage på tegnebrættet og ændre i politikken, så den bedre repræsenterer eleverne. Kun sådan kan man ramme plet.

Uden for folkeskoleudspillet

Når jeg ser tilbage på dette skolepolitiske år, er der meget at fejre. Folkeskoleudspillet bringer fokus på uddannelse af undervisningsmiljørepræsentanter, folkeskolen skal være mere praksisfaglig og favne bredere, og elevinddragelse fylder mere end nogensinde før.

Når jeg ser tilbage på dette skolepolitiske år, er der meget at fejre. Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på alle de ting, vi ikke har snakket så meget om i år

Laura Drachmann Poulsen
Formand, Danske Skoleelever

Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på alle de ting, vi ikke har snakket så meget om i år.

For hvad med alt dét folkeskoleudspillet ikke kommer omkring? Alt det, der ikke har været skarpt fokus på.

Det halter med at inddrage elever i skolebestyrelsesarbejdet, og flere elever oplever ikke at have indflydelse på skolebestyrelsernes handlinger.

Samtidig er der en pædagoguddannelse, der snart skal forhandles. Noget der utvivlsomt vil få betydning for særligt de yngste af mine medlemmer.

Dem har jeg tænkt meget på hen over julen, og jeg vil fortsætte med at have fokus på dem, der endnu ikke er store nok til selv at besøge Slotsholmen eller News-studiet.

Derudover har vi endnu ikke knækket koden til teknologiforståelse og digital dannelse i folkeskolen i en verden, hvor teknologi stadig fylder mere.  

Ja, der er meget at tage fat i på skoleområdet. Min pointe er, at vi ikke må lade de andre problemer ligge, selvom der er et nyt folkeskoleudspil, der har fået en del af rampelys.

Husk de oversete problemer

Jeg kan nemlig være bekymret for, at når ærmerne smøges op, og skolen bygges om, så glemmer vi de problemer, der ikke er så fede at snakke om.

Når ærmerne smøges op, og skolen bygges om, risikerer vi at glemme de problemer, der ikke er så fede at snakke om

Laura Drachmann Poulsen
Formand, Danske Skoleelever

Derfor vil jeg også gerne rette fokus mod de svære problemer: skolefraværet, inklusionsproblemerne og økonomien, der presser sig på ude i kommunerne.

Alt dette fylder for rigtig mange elever og rigtig mange kommunalpolitikere, selvom det er på vidt forskellige måder.

Og så er der en stor del elever, der trives, men ikke oplever at blive udfordret.

I år har der været stort fokus på alle de elever, der ikke har det godt. Det er vigtigt, og det må ikke underkendes, men jeg kan godt blive bekymret for, at vi kommer til at glemme de andre elever.

Hvis vi udelukkende taler om mistrivsel og kanaliserer initiativer i den retning, risikerer vi at glemme eleven, der keder sig og mister motivation hver dag fra 08-15, og bliver overset i undervisningen. Vi risikerer også at tømme pengekassen, før alle har fået.

Læs også

Endnu et år er gået. For mit vedkommende et år med mange mails, møder, DSB-forsinkelser og vigtig læring.

Nu har vi alle mulighed for at sætte dagsordenen for, hvad debatten skal handle om næste år, og min klare opfordring er at vi skal huske de mere oversete problemer i grundskolen.

For os elever fylder de mindre ‘hippe’ og mindre talte emner nemlig mindst lige så meget, som de emner regeringens kvalitetsprogram for folkeskolen berører.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Laura Drachmann Poulsen

Formand, Danske Skoleelever
Grundskolen

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00