Debat: Sådan bliver Danmark et fyrtårn for digital læring

REPLIK: Vi har god grund til at være optimistiske omkring, hvordan nye teknologier kan anvendes til at muliggøre kompetenceudvikling, mener Sahra-Josephine Hjorth. Men det kræver en redefinering af vores tankegang om adaptiv læring, der ikke har udviklet sig i ti år.

Af Sahra-Josephine Hjorth
Medstifter af CanopyLAB

Det er på sin vis befriende at læse Michael Lund-Larsens debatindlæg på Altinget.

I sit indlæg stiller Michael Lund-Larsen, der er centerchef på Det Nationale Videncenter for e-læring, sig kritisk over for adaptive læringsteknologier som Area9, der i hans optik ikke muliggør kompetenceudvikling, men udelukkende fokuserer på viden og færdigheder.

Han skriver således:

"Adaptive læringssystemer kan muligvis hjælpe med at etablere den viden og de færdigheder, der i et vist omfang kan danne grundlag for udvikling af kompetencer hos eleven, men teknologien kan ikke understøtte selve kompetenceudviklingen."

Fremtiden bygger på kompetencer – ikke viden
At langt størstedelen af de adaptive læringssystemer, der findes, overvejende fokuserer på tilegnelse af viden og ikke kompetenceudvikling, kan jeg nikke genkendende til.

Og jeg deler samtidig Michael Lund-Larsens syn på, at det ikke er den rigtige vej at gå, hvis vi skal sikre, at vi i fremtiden har de kompetencer, der efterspørges. For at fremtiden i højere grad bygger på kompetencer og ikke viden som følge af den stigende automatisering, er efterhånden veldokumenteret.

På World Economic Forums årlige møde i Davos, der fandt sted 23.-26. januar i år, påpegede Jack Ma, stifter og bestyrelsesformand af Alibaba Group, at "hvis ikke vi ændrer den måde, vi underviser, så vil vi være i problemer om tredive år".

Ifølge Jack Ma er kampen om de vidensbaserede job en kamp, vi kommer til at tabe til robotter og nye teknologier. Vi skal derfor undervise i noget, vi mennesker er unikt gode til, siger han.

Og det er netop her, udfordringen opstår. For som Michael Lund-Larsen ganske rigtigt påpeger, understøtter langt størstedelen af de adaptive teknologier, der findes, herunder Area9, der med en kæmpebevilling fra Vækstfonden står helt i front, ikke udviklingen af de kompetencer, hvor vi som mennesker adskiller os fra maskiner. Kompetencer som problemløsning, kreativitet, samarbejde og kommunikation. 

Det er ikke teknologien, der begrænser os
Men det er ikke teknologien, der begrænser os, som Michael Lund-Larsen skriver, det er tankegangen.

Man skal passe på med at konkludere, hvad Michael Lund-Larsen afslutningsvis gør, når han med henvisning til adaptive læringsteknologier skriver, at "...de bibringer ikke nye muligheder for læring og slet ikke, hvis de, der skal lære, skal kunne mere end blot gengive data".

Vi har god grund til at være optimistiske omkring, hvordan nye teknologier kan anvendes til at muliggøre kompetenceudvikling. Det skal blandt andet ske det gennem det, som Michael Lund-Larsen opfordrer til: nemlig at "fokusere på at understøtte det eksperimenterende, det udforskende, det kreative og det problemløsende, så elevernes kompetencer kommer i spil".

Netop det har jeg brugt min ph.d. ved Aalborg Universitet til at forske i. Resultaterne af forskningen, der blandt andet har fokuseret på, hvordan udsatte grupper såvel som unge benytter online læring til at tilegne sig kompetencer, som de aktivt kan bruge i samfundet, er med stor succes omsat til en adaptiv læringssoftware, der nu anvendes af større nordiske virksomheder med netop det formål at udvikle kompetencer.

Det sker ikke med test og problemstillinger, der har en løsning på forhånd, men ved at skabe et online læringsfællesskab, hvor man kan interagere og lære gennem forskellige sociale aktiviteter.

Hvis Danmark skal være et fyrtårn inden for digital læring, som flere – herunder Vækstfondens direktør Christian Motzfeldt og e-læringsvidencentrets chef Michael Lund-Larsen – har udtrykt det, skal vi ikke lade os begrænse af en tankegang om adaptiv læring, der reelt ikke har udviklet sig de sidste ti år, men redefinere begrebet og bygge løsninger med fokus på kompetenceudvikling.

Kun sådan sikrer vi Danmarks konkurrenceevne fremadrettet.

Forrige artikel Efterskoleformand: Unge skal træffe bevidste uddannelsesvalg Efterskoleformand: Unge skal træffe bevidste uddannelsesvalg Næste artikel Skoleelever i opråb: Der skal ske noget, og der skal ske noget nu! Skoleelever i opråb: Der skal ske noget, og der skal ske noget nu!
  • Anmeld

    Claus Christensen · Underviser

    Helt enig

    Det sociale aspekt er væsentligt for både motivation og læring.

    Adaptive læringssystemer må kunne bruges til mere end paratviden. Når man fx udforsker et problem, vil nye spørgsmål opstå på baggrund af elevernes svar. Det er da adaptivt.