Debat

Det gode frafald er et omvalg af uddannelse

DEBAT: Hvis et frafald bliver til et omvalg, er det ikke nødvendigvis en negativ udvikling. Vi skal blot sikre, at vi undgår det sene frafald. Det skriver Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.
Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, mener, at et frafald i uddannelsen kan være positivt, hvis den unge får mulighed for at vælge en anden uddannelse.
Anne-Birgitte Rasmussen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, mener, at et frafald i uddannelsen kan være positivt, hvis den unge får mulighed for at vælge en anden uddannelse.Foto: Pressefoto/ Gymnasieskolernes Rektorforening
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det, som vi skal arbejde for at undgå, er det sene frafald. Det vil sige det frafald, hvor de gode fastholdelsesinitiativer ikke overtager på de punkter, hvor det naturlige for eleven var at skifte uddannelsesvej.

Anne-Birgitte Rasmussen
Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening
Fakta
Altinget.dk | Uddannelse sætter de næste par måneder fokus på frafald i ungdomsuddannelser. 

Du er altid velkommen til at deltage i debatten - hvad enten det er med et indlæg eller med kommentarer til andre debattørers indlæg.

Send dit indlæg til [email protected].

Af Anne-Birgitte Rasmussen
Formand for Gymnasieskolernes Rektorforening

Der tales ofte om frafald i negative vendinger, og den overordnede målsætning er at nedbringe frafaldet så meget som overhovedet muligt. Og det er da også kun attraktivt, at alle de, der påbegynder en uddannelse, gennemfører – både for individet, for samfundet og ikke mindst for samfundsøkonomien.

Men nu forholder det sig sådan, at de unge vælger deres videre vej i uddannelsessystemet i en alder af 14-15 år. Det er ikke utænkeligt, at man i den alder - eller i nogen alder for den sags skyld – træffer et forkert valg. Der kan være mange forskellige årsager til frafald, eller omvalg.

Frafald og omvalg kan være positivt
Tag for eksempel en ung gymnasieelev, der flytter med sine forældre til København. Det kan også være en ung, der er startet på HF, men efter et halvt år finder ud af, at det er en uddannelse på SOSU, der er vejen frem for den unge.

Selvom disse to eksempler er deciderede frafald for den enkelte uddannelsesinstitution, er der jo egentlig tale om et simpelt omvalg og en afklaring – der ender i gennemført uddannelse.
 
Her kan vi tale om det gode frafald. Det vil sige det frafald, der fanges tidligt i processen, og hvor uddannelsessystemet arbejder sammen på tværs af institutionsgrænser om at få den unge videre til den ”rette hylde” så hurtigt som muligt.

Vigtigt med en helhedsvurdering af eleven
Der tales i disse dage meget om nærmest at erstatte UU-vejledningen og uddannelsesparathedsvurderingen med simple tal som adgangsgivende til de forskellige uddannelser.

Hvad angår ungdomsuddannelserne kommer det efter min mening kun til at betyde endnu mere frafald på de enkelte ungdomsuddannelser. Vi må huske på, at grundskolens leder i samarbejde med UU-vejlederen sørger for, at der sker en vurdering af de sociale og personlige forudsætninger for at tage en given ungdomsuddannelse.

De personlige forudsætninger skabes jo netop på baggrund af motivation, selvstændighed, ansvarsfuld og mødestabilitet i form af rettidighed og lavt fravær. Samt elevens sociale kompetencer - såsom samarbejdsevne, respekt og tolerance, i form af at kunne samarbejde med mennesker, der er anderledes.

Disse egenskaber må ikke blive glemt, når det angår elevens kompetencer og motivation for videre uddannelse.

Samarbejde på tværs af uddannelsesinstitutionerne
Det gode frafald sker, når der samarbejdes, og læreren, studievejlederen, forældrene og den studerende selv hurtigt opdager, at motivationen eller kompetencerne for påbegyndte uddannelse ganske enkelt ikke stemmer overens med forventningerne.

Her er det så vores opgave at arbejde sammen på tværs af institutionerne og hurtigt skabe nye veje over institutionsgrænserne, så den tid, eleven har brugt på det ”forkerte” studie, ikke ender med at være spildt.

Frafaldet skal i stedet ende som et omvalg.

Vi skal undgå det sene frafald
Det, som vi skal arbejde for at undgå, er det sene frafald. Det vil sige det frafald, hvor de gode fastholdelsesinitiativer ikke overtager på de punkter, hvor det naturlige for eleven var at skifte uddannelsesvej.

God fastholdelse er at identificere de steder, hvor eleven måtte have udfordringer, og arbejde sammen med eleven om at løse de udfordringer. Men det må aldrig overskygge de tydelige tegn, der kan være på, at eleven mangler motivationen eller kompetencerne til netop det valgte studie.

Et for sent frafald kan komme til at betyde nederlag for den unge. Nederlag, som skyldes et forkert valg og ikke manglen på studiekompetencer. Det er netop dette frafald, vi skal blive bedre til at opsnappe hurtigt, så vi undgår unge mennesker, der tidligt i livet oplever nederlag i forbindelse med uddannelse - og måske derfor aldrig finder sin rette hylde.

Hvad enten det måtte være i ungdomsuddannelserne eller på de videregående uddannelser. Det er vores opgave at hjælpe de unge ind på den rette uddannelse fra starten af, men det skal også være tilladt at falde fra, vælge om og i sidste ende havne på den uddannelse, der bedst matcher elevens kompetencer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne-Birgitte Rasmussen

Fhv. rektor, Københavns åbne Gymnasium
cand.scient. i matematik og fysik (Københavns Uni. 1984), MPG (Copenhagen Business School)

0:000:00