Erhvervsskoleekspert: Pas på med nye introforløb
Per Bang Thomsen
JournalistVi er ved at vende tilbage til nogle forløbstyper, som man allerede har haft, men uden at overveje, hvilke erfaringer man gjorde sig dengang, og hvorfor de blev afskaffet. Det er betænkeligt.
Christian Helms Jørgensen
Uddannelsesforsker ved RUC
Hvis kvaliteten på erhvervsskolerne skal højnes, er der brug for at lave et erhvervsintroducerende skoleforløb, som kan ruste de fagligt svage og uafklarede elever, inden de begynder at læse til murer, kok eller it-tekniker.
Det mener LO og DA, som i maj foreslog at målrette folkeskolens 10. klasse til de elever, der enten ikke kan læse, skrive og regne, eller som endnu ikke ved, hvilken erhvervsuddannelse de vil tage.
De fagligt dygtige og målrettede elever skal dog fortsat kunne begynde direkte på grunduddannelsen, mener arbejdsmarkedets parter, og idéen mødte opbakning fra flere partier på Christiansborg samt KL.