Seks centrale pointer fra ny undersøgelse af danske skoleelever

Danske børns læseglæde er faldet signifikant, og flere er trætte og sultne i skolen. Få flere pointer fra PIRLS-undersøgelsen, der sammenligner børns læsekompetencer i en række forskellige lande.

Danske børn læser sjældnere og dårligere end for fem år siden.
Danske børn læser sjældnere og dårligere end for fem år siden.Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

Danske 4. klasseselever læser markant dårligere end tidligere. 

Det var overskriften, da den nyeste udgave af PIRLS-undersøgelsen tirsdag blev præsenteret på DPU, Aarhus Universitet – i Emdrup.

Der var dog mange andre pointer i den danske del af undersøgelsen, som knap 5.000 skoleelever har deltaget i.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00