Debat

Inddrag civilsamfundet i fremtidens lektiecafé

DEBAT: Fremtidens lektiecafé skal inddrage hele civilsamfundet, lyder det fra Amalie Utzon, som er landsformand i Ungdommens Røde Kors. Tidligere på ugen samlede organisationen brugere, frivillige, politikere, lærere og skoleledere til et lektiecafétopmøde på Christiansborg.
Jesper Birch
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi håber, at topmødet kan blive det gode eksempel på, at god, solid velfærdsudvikling også kan gå på tværs af sektorgrænser.

Amalie Utzon
Landsformand for Ungdommens Røde Kors

Af Amalie Utzon
Landsformand for Ungdommens Røde Kors

Der er mange aktører i civilsamfundet, der gerne vil hjælpe til, når lektiecaféerne bliver en realitet på landets skoler med den nye folkeskolereform, og som på mange andre områder, så sker fremtidens velfærdsudvikling i samarbejde med civilsamfundet.

Hvis folkeskolereformens gode hensigter om at få alle med skal blive virkelighed, skal vi ikke bare gøre mere af det, som vi plejer.

Dette er karakteristisk for flere af de sociale udfordringer, vores samfund står over for. Fremtidens løsninger skal tage konkret udgangspunkt i behovene.

Det er ikke altid, at løsningen findes i de etablerede tilbud, og flere timer er ikke svaret på alle spørgsmål.

Frivilligheden i centrum
Vi tror på, at frivillighed er en vigtig del af løsningen, men tror også, at vi skal gøre det sammen.

Lærerne er de faglige specialister, som hver dag leverer undervisning af høj kvalitet, mens frivillige kan give børnene positive læringsoplevelser, der ikke føles som en forlænget skoledag.

Frivilligheden har en værdi, fordi vi ved, at det handler om anerkendelse og motivation, når udsatte børn og unge skal have lyst til at lære.

Det er børn og unge, som typisk ikke har nogen rollemodeller, som kan inspirere dem til at lære - og det betyder, at det er svært at motivere sig selv til at give den en ekstra skalle med lektierne.

De frivillige i lektiecaféen er der, fordi de ser ressourcer i de børn, som kan have svært ved at se ressourcer i sig selv - og det skaber et rum, hvor børnene stiller nye spørgsmål, og oplever læring på en ny måde.

Topmøde sætter fokus på lektiecaféer
Med folkeskolereformen har vi en unik mulighed for at udvikle ny velfærd ved at samle civilsamfund, kommuner og politikere til en fælles udvikling.

Den vil vi gerne gribe, og derfor samler vi brugere, frivillige, politikere, lærere og skoleleder til et lektiecafétopmøde på Christiansborg den 8. januar. Her har vi en række anbefalinger til, hvordan man laver lektiecaféer, som skaber faglig forandring.

Frivillige og frivillighed er ikke svaret på alt. Men vi tror på, at folkeskolen bliver stærkere, hvis vi skaber plads til forskellige måder at lære på, og hvis vi samarbejder mellem professionelle og frivillige fremfor at fokusere på grænser og begrænsninger.

Det skulle gerne danne grundlag for fremtidens politikudvikling, at sektorerne samles om de konkrete behov, når vi skal finde løsninger.

Vi vil gerne tage ansvar for, at fremtidens lektiecafetilbud får alle med ombord - og sørger for, at udsatte børn og unge også oplever succes med læring.

Heldigvis oplever vi, at mange skoleledere og politikere gerne vil inddrage frivillige og andre aktører. Det er godt, for frivilligheden ikke står i modsætning til fagligheden.

Lektiecafétopmødet er blot ét konkret bidrag til debatten om, hvordan vi løser de fælles udfordringer. Hvis vi sammen skal nå ud til de 30.000 udsatte børn og unge, vi har i Danmark, så kræver det mere end lektiecaféer.

Ungdommens Røde Kors vil gerne være med i udviklingen af nye velfærdsløsninger, og vi vil gerne tage ansvar for, at de fungerer i praksis - og vi håber, at topmødet kan blive det gode eksempel på, at god, solid velfærdsudvikling også kan gå på tværs af sektorgrænser.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00