Debat

Friskolelærerne om genåbning: Denne gang skal det ske på betryggende vilkår

DEBAT: Hvis regeringen genåbner skolerne for udvalgte elevgrupper, må adgang til ugentlige eller daglige tests være et must. Tænk personalet ind i en revideret vaccineplan, skriver Uffe Rostrup.

Der er brug for klare retningslinjer til blandt andet, hvor mange der må være i klasserne, og i hvilket omfang lærerne må holde fysiske møder, skriver Uffe Rostrup.
Der er brug for klare retningslinjer til blandt andet, hvor mange der må være i klasserne, og i hvilket omfang lærerne må holde fysiske møder, skriver Uffe Rostrup.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I disse dage lægges der massivt tryk på for at få regeringen til at genåbne skolen. Nogle mener, at det skal være for nulte til tredje klasse, mens andre mener, at vi også skal have efterskoler og folkehøjskoler med.

Jeg er hverken læge eller ekspert i sundhed, men det er tilsyneladende heller ikke så vigtigt længere. Alle kan udlægge tallene og på den måde gøre sig til talsmænd for, om samfundet skal åbnes eller ej.

I sidste ende er det en politisk beslutning, og derfor er det mindst lige så vigtigt, hvad økonomerne siger, som hvad virologer og andre pandemieksperter mener – den politiske beslutning tages på baggrund af den samlede vurdering.

Trivselsmæssigt, socialt og fagligt findes der masser af gode grunde til at åbne skolerne, men jeg kan ganske enkelt ikke vurdere, om det er sundhedsmæssigt forsvarligt at genåbne skolerne lige nu.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Jeg vil derfor slet ikke forholde mig til, om det er forsvarligt eller ej at sende børn og unge tilbage i skole.

Behov for klare retningslinjer
Til gengæld vil jeg forholde mig til, hvad der skal ske, hvis politikerne vælger at genåbne skolerne.

Der har været en tendens til udelukkende at tænke på elevernes og økonomiens velbefindende, når det kommer til skole og institutionsområdet

Uffe Rostrup
Formand, Frie Skolers Lærerforening

For så vil vi meget hurtigt igen stå med en stor andel af stærkt bekymrede lærere, som med god grund er nervøse for at gå på arbejde og er nervøse for at slæbe smitten med hjem til deres kære. Med god grund.

For som lærer er du mere smitteudsat end mange andre. Du møder mange forskellige elever hver dag, og det er ikke altid muligt for eleverne at overholde regler om afstand. Elever, som er kede af det, skal trøstes. Det kan man ikke gøre på to meters afstand.

Så hvis regeringen i februar åbner skolerne for nogle elevgrupper, så kunne det være smart, at det denne gang sker på betryggende vilkår for de ansatte, der arbejder i skolen.

Adgang til ugentlige eller daglige tests må være et must, ligesom det vil klæde regeringen i forbindelse med en revision af vaccineplanerne at tænke på pædagoger, lærere og andet personale, som yder tæt omsorg for andre mennesker. Det kunne man passende gøre, når vi er færdige med at vaccinere de mest udsatte i landet.

Læs også

Herudover er det afgørende, at man ikke kommer med vage anbefalinger om, hvordan skoleledelserne skal agere. Vi har brug for klare retningslinjer for eksempel i forhold til, hvor mange der må være i klasserne, i hvilket omfang lærerne må holde fysiske møder, hvordan rengøringsstandarden skal være og så videre.

Bobler og familiegrupper
Hvis man åbner efterskoler og folkehøjskoler, vil det være oplagt, at der arbejdes med en bobletilgang, hvor eleverne i så vidt omfang som muligt bliver i boblen på skolen, og lærere og andet personale testes meget regelmæssigt, sådan at boblen kan forsøges holdt intakt.

Hvis elever alligevel forlader boblen, så skal de fremvise en negativ test, før de vender tilbage til skolen. Ydermere er det vigtigt, at det siges højt, at selvom man forsøger at skabe bobler, så er det yderst vanskeligt.

Eleverne er ikke i fængsel – de er i skole, og de interagerer således med pizzamanden, mennesker i brugsen og andre, som de møder.

Ligeså må vi vel også være ærlige at erkende, at de mindre familiegrupper, som eleverne deles op i, ikke holder – det er mennesker, som har fællesskaber på kryds og tværs, som vi taler om.

Så igen – en genåbning kræver klare retningslinjer, sådan at lærerne kan føle sig trygge, når de igen møder ind på arbejde. Det er forholdsvis simple hensyn, som er yderst rimelige over for en medarbejdergruppe, som vi som samfund beder om at gøre noget, som vi advarer alle andre imod: At møde på arbejde og være tæt sammen med andre.

Der har været en tendens til udelukkende at tænke på elevernes og økonomiens velbefindende, når det kommer til skole og institutionsområdet.

Vi skal have tænkt de ansatte meget mere med i ligningen, så de også kan føle sig trygge på arbejdet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Uffe Rostrup

Skoleleder, Viby Friskole, fhv. formand, Frie Skolers Lærerforening
BA i geografi og idræt (Københavns Uni.)

0:000:00