Debat

Tilpas HG-uddannelsen elevernes behov

DEBAT: HG-uddannelsen må tilpasse sig de unges behov for at skabe hele elever. Derfor giver det god mening at forlænge uddannelsen for de unge, der har det sværest. Det skriver Ann Hvid Skouboe, erhvervsskolelærer på EUC Nordvest.
Tilknyttet som universitetspraktikant på portalerne Altinget | Fødevarer og Altinget | Uddannelse. Kandidatstuderende i socialvidenskab og kommunikation på Roskilde Universitet med fokus på journalistik og politisk kommunikation.
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ann Hvid Skouboe
Erhvervsskolelærer, EUC Nordvest 

Vores HG-uddannelse er unik og uundværlig i et samfund, hvor en stor gruppe unge har behov for en rummelig uddannelse, der har fokus på at danne mennesker til at blive en del af samfundet og til at indgå i sociale sammenhænge - som f.eks. en arbejdsplads.

Den personlige kompetence dækker "kun" 1/6 af de kompetencer, der er fokus på i den merkantile del af erhvervsuddannelsen, men det er i vores øjne den absolut vigtigste. Den er så vigtig, at det tager tid at gøre det ordentligt.

Vi skal være ordentlige, og vi skal behandle vores elever med respekt. Mange elever på HG er modige. De kommer på uddannelsen, selvom de kun har dårlige erfaringer med at gå i skole. Vi skylder at møde dem, hvor de er, fagligt, psykisk, socialt osv., og det kan man ikke quick-fixe. Det tager tid at opbygge tillid, få den gode relation og alle de ting, som er udgangspunktet for læring.

Fakta

Altinget | Uddannelse sætter den næste tid fokus på de ændringer på erhvervsskoleområdet med en række debatindlæg fra aktører på området.

I denne uge er det erhvervsskolelærer på EUC Nordvest, Ann Hvid Skouboe, der kommer med sit indspark.

Især hvis du er sårbar, har du behov for at blive set, hørt og forstået, før du kan lære noget. Vores samfund har ikke råd til at skære på længden af uddannelsen - det kan KUN betale sig at investere i de unge, som har behov for lidt ekstra opmærksomhed.

Målet må være succes for alle
Et konkret eksempel er på EUC Nordvest, hvor man i HG-afdelingen har lavet "grundforløbspakker", som henvender sig til forskellige elevgrupper.

Set i lyset af at mange HG-elever generelt er sårbare og har behov for at lære i et anerkendende fællesskab, kan man med fordel kigge på at lave HG længere for dem, der har behov for det, og ikke kortere. Vi må tilpasse vores skole til eleverne - det er jo dem, vi laver skole for.

Ann Hvid Skouboe
Erhvervsskolelærer på EUC Nordvest

I flex-klassen tager det for eksempel to år at færdiggøre de niveauer, som man i en ordinær klasse bruger et år på at færdiggøre, og der arbejdes rigtig meget med de personlige kompetencer. De elever, der vælger netop denne pakke, har behov for at få styrket deres sociale kompetencer sammen med en styrkelse af de faglige kompetencer. Der bruges tid på begge dele, og alt dette tilbydes i en uddannelse, som er en mulighed for dem, og som giver dem identitet.

Målet er succes for alle - uanset forudsætninger. En del har oplevet nederlag i folkeskolen, og for dem er en del af succesen bl.a. at opleve, at det er rart at gå i skole, fordi man bliver anerkendt og mødt som den, man er.

Der findes mange typer elever på HG, og for at imødekomme deres behov for uddannelse må vi tilpasse uddannelsen, så de unge får tid til at udvikle de færdigheder, de mangler for at indgå på arbejdsmarkedet. De færdigheder kræver tid. Mange af de færdigheder er ikke målbare og kan derfor heller ikke gøres op økonomisk.

Set i lyset af at mange HG-elever generelt er sårbare og har behov for at lære i et anerkendende fællesskab, kan man med fordel kigge på at lave HG længere for dem, der har behov for det, og ikke kortere. Vi må tilpasse vores skole til eleverne - det er jo dem, vi laver skole for.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00