Debat

Landbrug & Fødevarer: Partnerskaber er afgørende for succes

DEBAT: Hvis FN's verdensmål skal indfries, kræver det, at der tænkes i alternative partnerskaber, og at samarbejdet imellem erhvervslivet og civilsamfundet styrkes. Det mener Jan Laustsen, områdedirektør i Landbrug & Fødevarer.

David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Laustsen
Områdedirektør, Landbrug & Fødevarer

Hvis vi skal lykkes med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, er vi nødt til at samarbejde i gensidigt forpligtende partnerskaber. Offentlige og private aktører. Virksomheder og NGO’er. Store og små virksomheder. Landmænd og detailhandel. Nord og Syd.

Der er endnu meget territorium inden for partnerskabskonstellationer, som ikke er betrådt. I fødevareklyngen har vi rige erfaringer med offentlige-private partnerskaber både ude og hjemme. En ny sti, som vi betræder nu, er partnerskaber mellem NGO’er og virksomheder.

Milky Way To Development
Vi har gjort os nogle erfaringer med partnerskabet Milky Way To Development. Det er et samarbejde mellem Care Danmark, Arla Foods, erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer samt partneren i Vestafrika – Bilital Marobé.

Det kan være stor fordel at engagere sig i partnerskaber, hvis man vil satse langsigtet på de afrikanske markeder.

Jan Laustsen
Områdedirektør, Landbrug & Fødevarer

Arla er dybt engageret i nye markedsmuligheder i Afrika. Nigeria er et af Arlas seks prioritetsmarkeder i deres 2020-strategi. Mejerivirksomheden har officielt meldt ud, at de vil investere i lokal mejeriproduktion i Nigeria. Formålet er at bidrage til bæredygtig udvikling og vækst af den nigerianske mejerisektor, samtidig med at investeringen i lokal produktion er et bidrag til deres forretning.

Milky Way to Development rammer derfor ned i kernen. Idéen bag partnerskabet er, at Nord og Syd i fællesskab udvikler bæredygtige forretningsmodeller for mejeriværdikæden i Vestafrika. Den vestafrikanske mælkeproduktion skal styrkes og udvikles, samtidig med at der er plads til virksomhedens forretning. Et vigtigt element i partnerskabet er, at vi sideløbende får startet en politisk dialog om lokale rammevilkår for mejeriproduktion i regionen. Ligesom i Danmark er de politiske rammevilkår i vestafrikanske lande afgørende for den lokale produktion af fødevarer.

Hvad bidrager NGO’erne med?
Det kan være en stor fordel at engagere sig i partnerskaber, hvis man vil satse langsigtet på de afrikanske markeder. Det gælder ikke kun kommercielle partnerskaber med afrikanske virksomheder, som kender det lokale marked og det lokale erhvervsmiljø.

Men – som Milky Way to Development er et eksempel på – kan mere utraditionelle konstellationer have styrker i forhold til at drive en bæredygtig udviklings- og vækstagenda. Men partnerskaber kommer ikke af sig selv. Interessen og fordelene skal være gensidige.

Fordelen ved samarbejdet mellem NGO’er og virksomheder er til at få øje på for begge parter. Virksomhederne bygger et solidt fundament for deres investeringer eller aktiviteter, hvor der afdækkes forhold, der umiddelbart kan synes at ligge langt fra kerneforretningen, men som kan have voldsomme økonomiske konsekvenser på sigt.

NGO’erne kan bidrage til, at fattige og marginaliserede grupper bliver koblet på den formelle økonomi via et velfungerende forretningsprojekt, eksempelvis som underleverandører eller lønmodtagere.

Ikke være enige om alt
Men det kræver imødekommenhed, respekt og tillid fra begge sider. Virksomhederne må eksempelvis være parate til at dele følsom forretningsinformation med NGO’erne. NGO’erne må omvendt vise, at de er i stand til at håndtere denne type følsomme oplysninger.

Virksomheder og NGO’er kommer fra to forskellige verdener, og deres succeskriterier er selvsagt forskellige. Derfor må et vigtigt princip for et utraditionelt partnerskab være, at man netop ikke er enige om alt. Men man vil arbejde for at finde den bedst mulige løsning, som alle kan se sig selv i. Det er jo ingen hemmelighed, at et succesfuldt partnerskab skal skabe fordele for alle involverede parter.

Det er et stort fremskridt i udviklingsdebatten, at både danske NGO’er og virksomheder er blevet langt mere åbne for at samarbejde med hinanden til fælles gavn. NGO’er kan med fordel banke på virksomhedernes dør, hvis de vurderer, at der er grobund for et samarbejde. Mange danske virksomheder er åbne og modtagelige over for den slags forslag, hvis ideerne til samarbejde er håndterbare og ikke mindst kommercielt bæredygtige.

Dokumentation

Fra 2. juni og en måned frem sætter Udviklingsdebatten fokus på hvilken vej udviklingsbistanden skal gå.

Følg debatten her.

Udviklingsdebatten på Altinget: udvikling har til formål at fokusere og styrke den udviklingspolitiske debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget: udvikling eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for udviklingsområdet.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til [email protected]


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Laustsen

Områdedirektør, Handel, Marked og Ernæring, Landbrug & Fødevarer
cand.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole 1987)

0:000:00