Minister: Danske virksomheder skal sætte CSR-standarden verden over

CSR: Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) er i Bangladesh for at fremme CSR-tiltag. Emnet er hjerteblod for ministeren, der vil have danske virksomheder til at agere CSR-ambassadører verden over. Virksomheder kan nemlig flytte mere end de fleste bistandsprogrammer, lyder det.

Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) på besøg hos&nbsp;tekstilproducenten Oeko-Tex. Her i færd med at påføre tryk på en T-shirt af det danskejede mærk Jack &amp; Jones.&nbsp;<div><br></div>
Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) på besøg hos tekstilproducenten Oeko-Tex. Her i færd med at påføre tryk på en T-shirt af det danskejede mærk Jack & Jones. 

Foto: Tyson Lyall
Tyson W. Lyall

Hvis danske virksomheder prioriterer bæredygtig produktion og respekten for arbejdstagerrettigheder, så kan det på mange måder gøre mere, end de fleste bistandsprogrammer kan.

Mogens Jensen (S)
Handels- og udviklingsminister

Dhaka, Bangladesh: Det er ikke uden betydning for Mogens Jensen, at han er Danmarks første minister for kombinationen af handel og udvikling.

Den socialdemokratiske fagforeningsmand ser ikke sin titel som nogen symbolsk stillingsbetegnelse. De to områder udgør i stedet en enhed, som rummer et kæmpe potentiale, forklarer ministeren på en køretur gennem Bangladeshs trafikramte hovedstad, Dhaka.

Ministeren er taget til den globale tekstilindustris maskinrum for bl.a. at promovere en af sine største politiske mærkesager: Corporate Social Responsibility (CSR). Et begreb, der, trods sit engelske ophav, ifølge ministeren bør være en dansk nationalsport.

0:000:00