Regeringen vil tættere på Afrika, men samtidig lukker Danmark ambassaden i Tanzania

SVM-regeringen har netop fremlagt ny strategi om stærkere partnerskaber med afrikanske lande, og samtidig er Danmark ved at lukke sin ambassade i Tanzania. Hverken udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) eller hans ministerium vil svare på, hvordan det hænger sammen.

Danmark skal gøre mere for at udvikle sit samarbejde med de afrikanske lande. Det var et af hovedbudskaberne fra udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), da han præsenterede regeringens nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi.
Danmark skal gøre mere for at udvikle sit samarbejde med de afrikanske lande. Det var et af hovedbudskaberne fra udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M), da han præsenterede regeringens nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Christina Houlind

"Vi (har red.) brug for at danne nye, ligeværdige partnerskaber med lande uden for Vesten – især i Afrika". 

Sådan sagde udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) i sidste uge, da han fremlagde SVM-regeringens nye udenrigspolitiske strategi. 

Vi skal forstå, at Afrika er blevet en politisk spiller. Lars Løkkes ambition om at lytte mere kræver, at vi er fysisk til stede.

Martin Marcussen
Professor i statskundskab ved København Universitet

Men mens ét af regeringens hovedpunkter i den nye strategi er at opbygge nye alliancer med blandt andre afrikanske lande, er udenrigstjenestens folk i Dar es Salaam ved at lukke den danske ambassade i Tanzania ned. Lukningen blev besluttet af den tidligere S-regering og skal eksekveres i 2024. 

Beslutningen virker paradoksal set i lyset af den nye strategi, mener eksperter. 

“Danmark er en kendt aktør i Tanzania, fordi vi har været der så længe. Så meget desto mere står lukningen i kontrast til den nye udenrigspolitiske ambition,” siger Martin Marcussen, der er professor i statskundskab ved København Universitet.  

“Tanzania er et centralt land, som både er vigtig i kredsen af lande i Østafrika og samtidig medlem af Southern African Development Community, SADC. Hvis ikke vi er i Tanzania, er Danmark næsten ikke til stede i det sydlige Afrika,” siger Rasmus Hundsbæk Pedersen, der er seniorforsker ved Diis. 

Ambitionen om at lytte mere kræver tilstedeværelse 

Lukningen af ambassaden blev meldt ud i 2021 under den daværende S-regering som et led i en omlægning af udenrigstjenesten, der blandt andet skulle understøtte arbejdet med den udviklingspolitiske strategi, som fokuserede på skrøbelige lande og migration.  

Siden har ambassaden i Dar es Salaam arbejdet med afviklingen af landeprogrammet og ambassaden, som lukker i 2024.  

Fakta

Om lukningen af ambassaden

Beslutningen om at lukke landeprogrammet og ambassaden i Tanzania blev truffet i forbindelse med en omlægning af udenrigstjenesten, som blandt skulle understøtte arbejdet med den udviklingspolitiske strategi “Fælles om verden”.

Som en del af strategien skulle det danske udviklingssamarbejde i højere grad skulle fokusere på skrøbelige lande, fordrivelse og migration.

Derfor øgede man støtten til landene på Afrikas Horn, i Sahel og de lande, som grænser op til og valgte at skære andre steder – herunder landeprogrammet i Tanzania.

Rasmus Hundsbæk Pedersen mener, at der er brug for at se på, hvilke kriterier der er med til afgøre, hvor Danmark har ambassader.  

“Når ministeren siger, at Danmark skal have en større rolle i den geopolitiske konkurrence med Kina og andre autoritære regimer, må man sætte sig ned og lave en analyse af, hvor det er smart at være til stede,” siger han. 

Ifølge Martin Marcussen er det for sent at ændre beslutningen om lukningen af ambassaden i Tanzania.  

“Men der er andre centrale lande, man bør overveje at investere i med udsendte medarbejdere og ambassadørboliger,” siger han og fortsætter:  

“Vores engagement i Afrika har været karakteriseret af udviklingshjælp og ønsket om at bremse migrationsstrømme. Men vi skal forstå, at Afrika er blevet en politisk spiller. Lars Løkkes ambition om at lytte mere kræver, at vi er fysisk til stede.” 

En styrket udenrigstjeneste 

Hverken udenrigsministeren eller Udenrigsministeriet har ønsket at svare på, hvordan ambassadelukningen hænger sammen med ambitionen om at skabe alliancer med lande på det afrikanske kontinent. 

I den nye udenrigspolitiske strategi står der, at udenrigstjenesten skal styrkes, og det fremgår også af regeringsgrundlaget. Men regeringen har endnu ikke fremlagt nogen plan for, hvordan og hvor den skal styrkes. 

Fakta

Det sagde Løkke om Afrika ved præsentationen af den nye strategi 

“vi (har red.) brug for at danne nye, ligeværdige partnerskaber med lande uden for Vesten – især i Afrika.” 

“Når Kina og Rusland står i hver deres bod ved siden af og lokker med gode tilbud. På nye jernbaner. Motorveje. Lufthavnsudvidelser. Så kan valget risikere at give sig selv. Den russiske udenrigsminister Lavrov har været på flere charmeture til Afrika og Latinamerika siden krigens begyndelse.

Rusland står for omkring 45 procent af den samlede våbeneksport til Afrika. I juli er der planlagt Rusland-Afrika topmøde i Skt. Petersborg. Kina har investeret for milliarder af dollars i store byggeprojekter på tværs af det afrikanske kontinent. Infrastruktur. Minedrift. Lufthavne.  

Det skal vi i Vesten forholde os til. Velovervejet og strategisk. Vi skal styrke eksisterende partnerskaber og bygge nye alliancer baseret på ligeværd og respekt. Vi skal tænke mere i opbygning af relationer. Uddannelse. Forskning. Udveksling. Sætte gang i en bedre samtaler mellem især unge verden over.  

Vi skal prædike mindre og blive bedre til at lytte. Forstå deres ståsted. Forstå hvad de efterspørger. Identificere fælles interesser. Og vi skal komme med konkrete tilbud. Gøres deres strategiske valg lettere.” 

I Radikale Venstre kalder udenrigs- og udviklingsordfører Christian Friis Bach lukningen af ambassaden i Tanzania ærgerlig.  

“Men hvis det er et varsel om, at vi i højere grad vil føre vores internationale samarbejde gennem EU, kan der godt komme noget fornuftigt ud af det,” siger han forklarer, at det blandt andet kan være ved at udstationere danskere til EU-ambassaderne og understøtte EU’s budgetstøtte til udviklingslandene.  

“Men det skal prioriteres, og der skal sættes penge og personer af, til at styrke engagementet i Afrika,” siger han.  

X, y og z-løsninger 

Martin Marcussen anerkender, at der er mange måder at skabe alliancer og partnerskaber på, uden det kræver en ambassade i det givne land.  

Øget tilstedeværelse gennem EU’s repræsentationer er en måde. Men han nævner også “rejsende ambassadører”, politisk udpegede ambassadører inden for specifikke områder som allerede findes på klima og tech, eller at man sideakkrediterer ambassadører i andre lande, som dermed får ansvaret for flere lande. 

“Men det er x, y og z-løsninger, sammenlignet med den a-løsning det er at have en ambassade,” siger han.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Løkke Rasmussen

Udenrigsminister, MF (M), politisk leder, Moderaterne, fhv. statsminister
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Rasmus Hundsbæk Pedersen

Seniorforsker, Diis
PhD i Internationale Udviklingsstudier

Martin Marcussen

Professor, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet
ph.d.

0:000:00