Er USA's medier højre- eller venstreorienterede?

MEDIEBIAS?: De store, amerikanske medier anklages for favorisering af partier - af begge sider.
Den konservative radiovært Rush Limbaugh (bil.) er en af medunderskriverne på et brev til de største, amerikanske tv-stationer, hvor de opfordres til at stoppe deres favorisering af demokraterne.
Den konservative radiovært Rush Limbaugh (bil.) er en af medunderskriverne på et brev til de største, amerikanske tv-stationer, hvor de opfordres til at stoppe deres favorisering af demokraterne.Foto: PR-Foto/KEX1190

LOS ANGELES - Ud over valgkampen er der lige nu en anden kamp, inspireret heraf, der foregår i de amerikanske medier. Og det handler om medierne i sig selv.

To forbrugerorganisationer der beskæftiger sig med medie-bias, mener, at mainstream-medierne i USA favoriserer kandidater og partier. Men der er bare ikke enighed om, hvilket parti, der er tale om. Bloggeren Eric Wemple har netop fremlagt sagen på sin Washington Post-blog.

Til højre
På højrefløjen sidder Brent Bozell, der leder det konservative Media Research Center. Han har netop samlet en række konservative kommentatorer til at skrive under på et brev til de tre store, nationale tv-netværk (ABC, CBS og NBC) samt CNN. Blandt underskriverne finder man store, konservative medienavne som Rush Limbaugh og Laura Ingraham, men stort set ingen republikanske politikere.

I brevet hedder det bl.a. at de "venstreorienterede, såkaldte "nyheds"-medier forsøger at afgøre valget", og brevets formål er at forsøge at få mere konservativ dækning i de store mainstream-medier.

Til venstre
På den anden side af det politiske hegn sidder Media Matters for America, der bruger det meste af sin tid på at kritisere konservative medier som Fox News og Wall Street Journal. På det seneste har især sidstnævnte været i fokus.

Media Matters påpeger, at gæste-lederskribenter og kronikører ofte ikke bliver introduceret ordentligt og fair i avisen. Et nyligt eksempel er en kronik skrevet af den tidligere justitsminister under George W. Bush, Michael Mukasey. Det viser sig, at Mukasey også rådgiver Romney-kampagnen, men det udelod Wall Street Journal at skrive.

Der er ingen endegyldige, videnskabelige resultater, men Media Matters mener at vide, at dette er sket i alt ni gange, uden at Wall Street Journal har villet undskylde eller rette ind.

Politisk favorisering i de amerikanske mainstream-medier er altid til diskussion, men der er fortsat ikke lavet nogen videnskabelige undersøgelser, der endegyldigt påviser politisk farvning blandt medier, der ikke har et erklæret standpunkt.

0:000:00