Debat

FOA: Systemer udtænkt på bilfabrikker og i konsulenthuse må ikke blive fundamentet for fremtidens ældrepleje

Det er afgørende, at fremtidens ældrepleje ikke erstattes med et styringssystem, der - som BUM-modellen - har sit udgangspunkt i ideologi og økonomistyring. Det vil blot føre til mere bureaukrati, skriver sektorformand for social- og sundhed hos FOA, Tanja Nielsen. 

Ældreminister Mette Kierkgaard (M) står over for en stor opgave, når ældreplejen skal sættes fri. Der er behov for et system, der tager udgangspunkt i mennesker, skriver Tanja Nielsen. 
Ældreminister Mette Kierkgaard (M) står over for en stor opgave, når ældreplejen skal sættes fri. Der er behov for et system, der tager udgangspunkt i mennesker, skriver Tanja Nielsen. Foto: Arthur J. Cammelbeeck
Tanja Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ord som afbureaukratisering, frisættelse og reform bliver brugt i flæng til at beskrive planerne for ældreplejen i fremtiden. Forventningerne er store.  

Ofte hører vi også politikerne fremlægge planerne med en forventning om, at forbedringerne kan gennemføres uden at bruge flere penge  – selvom der kommer flere og flere ældre, på hospitalerne stiger udgifterne i takt med nyere og dyrere behandlingsformer og medicin tages i brug. Behovet for hjælp og behandling til mennesker med behov for i både behandlings- og socialpsykiatrien stiger kun.

Temadebat

Efter 20 år med fritvalgsordning og den såkaldte BUM-model er afstanden mellem de to led nu blevet så stor, at det giver en række problemer, viser en analyse, Vive har lavet for Social-, Bolig- og Ældreministeriet. 

“Det går ikke, at der er så stor afstand mellem de medarbejdere, der kommer hos borgerne til dagligt, og dem, der tildeler hjælp og pleje,” siger ældreminister Mette Kierkgaard.

Er det tid til et fundamentalt opgør med BUM-modellen? Eller er det misforstået at give et styringsprincip skylden for træghed og bureaukrati i den kommunale administration? Hvis vi skal af med BUM-modellen, hvad skal så komme i stedet for? Det spørger Altinget Ældre om.

Hvis du vil bidrage til debatten, kan du skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

 

Lige nu arbejder regeringen videre på den tidligere regerings tanker om frisættelse af ældreplejen i landets kommuner. Indtil videre ved vi ikke meget om, hvad den nuværende regerings konkret tænker på, og hvad det forholdsvist brede begreb frisættelse betyder for netop denne regering. 

Alle er enige om, at vi ikke kan fortsætte med den nuværende økonomiske model til at styre velfærdsmaskinen. Borgere og medarbejdere skal sættes fri fra den. Noget nyt skal til.

Erkendelsen kommer sent – man burde næsten have opdaget det allerede ved indførelsen af BUM-modellen tilbage i 80’erne.

Smag på det: Bestiller, Udfører, Modtager. Væk er referencen til det personlige, det nære, tillidsbåndet mellem mennesket, der “modtager” og mennesket, der af “udføreren” dagligt skal “levere” de ydelser, som “bestilleren” har bestemt “modtageren” kan modtage.  

En model med afsæt i økonomistyring, ydelser og opgaver er så langt fra det, pleje og omsorg til ældre, syge og udsatte betyder for dem, der har brug for hjælpen og dem, som har gjort det til deres karriere hver dag at gøre deres bedste for at gøre hverdagen bedre for andre. 

Frisættelse betyder frihed til de nære medarbejdere

Tilbage til regeringens planer. Frisættelse er så bredt et ord, at de skiftende magthavere selv kan definere, hvad det betyder ud fra egen ideologi.  

Frisættelse er så bredt et ord, at de skiftende magthavere selv kan definere, hvad det betyder ud fra egen ideologi.

Tanja Nielsen
Social- og sundhedsformand, FOA

For mig er frisættelsen defineret ved, at dem, der udgør ældreplejen, sundhedsvæsenet og psykiatrien; borgerne og de nære medarbejdere, der oplever og hjælper borgernes levede liv, oplever en større frihed i hvordan hjælpen gives.

Kvaliteten af plejen og omsorgen til den enkelte borger er det vigtigste. For den ældre, for medarbejderne og for samfundet. For at den ældre kan opleve en forbedring i livskvaliteten, er det afgørende, at medarbejderen, der hjælper, har fagligheden til at se borgerens livssituation og behov som helhed – ikke som en visiteret ydelse, en opgave, der skal løses.  

Manglende ansvar for politiske beslutninger

Jeg har lige deltaget ved KL's Social- og Sundhedsforum, hvor der var flere spændende pointer fra flere oplægsholdere og i debatterne om, hvordan vi løser fremtidens – og nutidens, må jeg indskyde – udfordringer i velfærdssamfundet.

Systemer udtænkt på bilfabrikker og konsulenthuse er svære at omsætte på et område, hvor ”produktet” er sundheden og livskvaliteten hos et menneske.

Tanja Nielsen
Social- og sundhedsformand, FOA

En af mange gode, kloge observationer kom fra lektor ved Center for Mennesker og Teknologi på RUC, Susanne Ekman. Hun beskrev, hvordan de forventninger, politikerne giver fremtidens ældre, syge og udsatte bærer præg af, at man ikke vil tage ansvaret for de politiske beslutninger.

Det betyder, at opgaven med at prioritere i, hvem der kan få hjælp og hvad hjælpen består af, flytter sig fra beslutningstagerne og ender efter flere led hos den enkelte medarbejder, som forventes at kunne klare både sociale- og sundhedsmæssige behov hos borgerne på samme tid, selvom efterspørgslen efter deres faglighed bliver større og større. Det kan mennesker ikke.

Omsorg overfor andre mennesker kan ikke sættes på formel, og systemer udtænkt på bilfabrikker og konsulenthuse er svære at omsætte på et område, hvor ”produktet” er sundheden og livskvaliteten hos et menneske, og redskaberne er omsorg og det faglige blik for borgernes behov og livssituation.

Man kan som menneske ikke blive ved med at holde til at måtte skuffe andre mennesker, som har behov, der ikke bliver opfyldt, uden selv at blive påvirket. 

Mennesker og ikke systemer skal bestemme 

Netop med den pointe ramte formand for Etisk Råd, Leif Vestergaard, hovedet på sømmet på KL's konference. Det centrale i vores velfærdssamfund er menneskerne. Vi kan effektivisere efter nok så mange modeller, tilrettelægge hjælp til borgere efter det nyeste planlægningsværktøj, som konsulentbranchen kan finde frem til.

Læs også

Når systemer og ikke mennesker bestemmer, hvilken hjælp borgerne skal have, ryger det menneskelige aspekt – omsorgen, det sociale i social- og sundhedsfaget - over bord. 

Vi kan tilbyde den bedste og nyeste operation, penge kan købe og måle stigende levealder og overlevelsesgrader efter endt behandling. Men hvis vi ikke måler livskvaliteten i ventetiden op til eller under behandlingen, misser vi vigtige fejl, mangler og læringspunkter i vores systemer. 

Når borgerne bliver spurgt efter behandlingen, vil de i mange tilfælde referere til den hjælp, de har fået af netop den læge eller den social- og sundhedsassistent, der tog sig så godt af dem, og som har betydet, at de har fået et bedre liv.

De vil referere til det menneskelige – ikke til systemet, som prioriterer alle lige i sundhedsvæsenet og derfor skaber lange, uudholdelige for dem der venter, ventetider på behandlingen. På grafen over overlevelsesgrader og i svarene fra borgerne efter endt behandling, fungerer systemet. 

Regeringen har tre punkter for frisættelse

Det mest konkrete, jeg har hørt ældreminister Mette Kierkgaard (M) være omkring regeringens definition af frisættelse, kom også under KL's konference.

Vi skal ikke erstatte ét system med unødvendigt bureaukrati, ufleksible måder at hjælpe mennesker med et nyt styringssystem, som tager udgangspunkt i ideologi, økonomistyring.

Tanja Nielsen
Social- og sundhedsformand, FOA

Regeringen lægger op til en frisættelse på tre punkter. Borgerens ret til at vælge frit mellem leverandører i det offentlige og private – en ret, borgeren allerede har i dag vel at mærke. Undersøgelser peger nemlig på, at borgerne værdsætter det frie valg.

Jeg sætter også grundlæggende pris på at have frit valg i flere aspekter af mit liv. Men hvis jeg samtidig blev spurgt: "Hvad er vigtigst?

Er det emblemet. der pryder uniformen på den, der kommer i mit hjem, eller at jeg oplever, at den hjælp jeg får er tilstrækkelig, og jeg har tillid til, at personen, der kommer hos mig, ser mig som et menneske og kan tilrettelægge min hjælp efter, hvad jeg har behov for netop den dag, ville jeg og langt de fleste nok vælge nummer det sidste. 

En frisættelse af medarbejderne til at bruge deres faglighed – den del kan jeg ikke være mere enig med ministeren i. Og en frisættelse af det lokale ansvar.

Må jeg igen referere til de glimrende pointer fra Susanne Ekman om ansvarets rejse fra dem, der bestemmer rammerne, lovgivningen og økonomien bag det tilbud, som borgerne kan forvente i lokalsamfundet. 

For regeringen betyder det en aktivering af civilsamfundet i et samarbejde om at sikre bedre pleje til de ældre - gennem øget frivillighed på eksempelvis plejecentrene og gennem bestyrelser sammensat af eksempelvis pårørende og lokale erhvervsdrivende på plejecentrene, som skal have medbestemmelse over, hvordan det enkelte plejehjem drives. 

Frisættelsen skal komme borgeren til gode gennem bedre forhold, bedre oplevet kvalitet og en mere menneskelig tilgang til det at modtage og give hjælp. Det meste, som ligger udenfor denne kerne, handler i højere grad om ideologi end hensynet til de ældre, man sætter i centrum. 

Vi er enige, regeringen og jeg, om at der er et behov for et opgør med BUM-modellen. Men det skal være det rette opgør, som tager udgangspunkt i mennesker – ikke systemer.

BUM-modellen var også et opgør med en tidligere velfærdsmodel - men vi skal ikke erstatte ét system med unødvendigt bureaukrati, ufleksible måder at hjælpe mennesker med et nyt styringssystem, som tager udgangspunkt i ideologi, økonomistyring og som vil bringe et nyt lag bureaukrati med sig. 

Læs også
 
  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tanja Nielsen

Sektorformand, FOAs Social- og Sundhedssektor
social- og sundhedsassistent (Social- og Sundhedsskolen Herning 1997)

Mette Kierkgaard

Ældreminister, MF (M)
ph.d. (Aalborg Uni. 2002), cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 1999)

0:000:00