Nye skrotningsregler kan koste arbejdspladser

BILAFGIFTER: Finanslovsaftalen fra sidste uge betyder, at flere skadede biler vil blive skrottet i stedet for repareret. Det kan koste arbejds- og lærepladser, advarer autoværkstederne.
Niels Th. Dahl

Regeringens finanslovsaftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne skulle egentlig sikre mere vækst i Danmark.

Men aftalens nye regler for, hvornår en bil skal skrottes i stedet for at blive repareret, kan betyde det stik modsatte for de danske mekanikere. De betyder nemlig, at det i fremtiden vil blive væsentligt mindre attraktivt at reparere en bil, hvis den har fået en skade, og dermed bliver der mindre arbejde til mekanikerne.

Det skriver dagbladet Politiken.

"Det kommer til at koste op mod 500 arbejdspladser. Med ændringen flytter man arbejdspladser fra danske autoværksteder til udenlandske bilfabrikker. Vi kan ikke se noget andet argument for ændringen, end at regeringen vil have nogle kroner i statskassen," siger chefanalytiker Michael Scheiber fra Dansk Metal til avisen.

Det kommer til at koste op mod 500 arbejdspladser.

Michael Scheiber
Chefanalytiker i Dansk Metal

Flere totalskadede biler
Finanslovsaftalen betyder for det første, at der for fremtiden skal betales registreringsafgift, når udgiften til en reparation af en skade er mere end 65 pct. af bilens værdi mod nu 75 pct. Og for det andet skal forsikringsselskaberne fremover give tilbud om kontant erstatning, hvis en reparation koster mere end 55 pct. af bilens værdi mod nu 65 pct.

Det vil betyde, at flere køber nye biler i stedet for at få den gamle repareret. Regeringen håber, det kan få flere miljøvenlige biler på vejene - og vil ifølge regeringens beregninger derudover også give statskassen ekstra 120 mio. kr. om året. De penge skal være med til at finansiere lempelserne i bl.a. multimedieskatten, iværksætterskatten, hotelmomsen og forskerskatteordningen.

I mekanikerbranchen skønner man, at 20-25 pct. flere biler vil blive erklæret totalskadede hvert år. Det giver frygt for tab af arbejdspladser, og det kan især komme til at gå ud over lærepladserne:

"Værkstederne skal fyre en masse folk. Det går ud over uddannelsen i branchen, fordi ingen værksteder vil tage en lærling, når de ved, at der ikke er arbejde til dem bagefter," siger formand for Danmarks Automobilforhandler Forening Knud Nielsen til Politiken.

Minister afviser kritik
Den radikale arbejdsmarkedsordfører Morten Østergaard kritiserer aftalen:

"Vi kæmper med møje og besvær for at skaffe nok praktikpladser til de unge. Det spænder partierne bag finansloven nu ben for," siger han, mens skatteminister Troels Lund Poulsen (V) afviser kritikken:

"Jeg køber ikke præmissen om, at antallet af lærlingepladser står og falder med den nye lov," siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Østergaard

Klimarådgiver, cBrain, fhv. politisk leder (R), MF og minister
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2006)

Troels Lund Poulsen

Vicestatsminister, forsvarsminister, partiformand, MF (V)
Student (Tørring Amtsgymnasium 1995)

0:000:00