Debat

Akademikerne: Karakterloft risikerer at forværre presset blandt unge

Politikerne bør se på karakterskalaen, for her er jeg overbevist om, at der kan hentes forbedringer, skriver Lisbeth Lintz.

Hvis ikke de kommende forhandlinger kommer til at betyde ændringer i regeringens udspil, risikerer de gode intentioner at få modsatte effekt.
Hvis ikke de kommende forhandlinger kommer til at betyde ændringer i regeringens udspil, risikerer de gode intentioner at få modsatte effekt.Foto: Kasper Palsnov/Ritzau Scanpix
Lisbeth Lintz Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Da regeringen kort før sommerferien fremlagde et forslag til et nyt optagelsessystem, var der mange gode takter.

Blandt andet en styrket vejledningsindsats til unge fra uddannelsesfremmed baggrund, og at der i ansøgningsprocessen indlægges spørgsmål med feedback, som skal hjælpe den unge til at reflektere over uddannelsesvalget og få inspiration til andre uddannelser.

Også regeringens forslag om, at unge der ikke har en adgangsgivende uddannelse får bedre mulighed for at søge ind på en videregående uddannelse med fem års relevant erhvervserfaring, er et fremragende forslag.

Det vil sende et vigtigt signal til unge: Ro på, uddannelsestoget er ikke kørt, selv om du ikke fik en studentereksamen efter folkeskolen.

Jeg er enig i, at vi skal have et meget mere fleksibelt uddannelsessystem, der tilpasser sig de unge - og ikke omvendt.

Præstationskultur

Det er bestemt også sympatisk, at regeringen med sit udspil til et nyt optagelsessystem vil gøre op med den usunde præstationskultur, der presser de unge i jagten på høje karakterer med stress og mistrivsel til følge.

Der ligger et gennemarbejdet forslag fra regeringens eget ekspertudvalg for en ny karakterskala.

Lisbeth Lintz
Formand, Akademikerne

Problemet er reelt. Det viser den nationale sundhedsprofil fra tidligere i år, hvor vi ser, at mistrivsel er stigende blandt unge - og mere end i den øvrige del af befolkningen. Det skal vi tage dybt alvorligt.

Hvorvidt, et karakterloft er den rigtige kur mod præstationspres, er desværre tvivlsomt. Faktisk kan et karakterloft ende med at skabe endnu mere præstationspres og tilmed være mere socialt skævt.

For ud over at skulle score høje karakterer i gymnasiet, vil den uddannelsessøgende også skulle præstere ved en individuel bedømmelse.

Vi frygter, at det kan ende med blot at forskyde det pres, der allerede findes på ungdomsuddannelserne, ind i optagesystemet.

Social slagside

Såfremt individuelle bedømmelser ikke tilrettelægges hensigtsmæssigt, kan de endda være mere socialt skævvridende end karakterer alene. Og der ér meget, der peger i retning af, at individuel bedømmelse, som for eksempel samtaler, motiverede ansøgninger eller test, har en social slagside. Det viser blandt andet undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut.

For Akademikerne er det centralt, at vi fastholder et optagesystem, der er transparent, effektivt, socialt retfærdigt og ikke i sig selv skaber pres og mistrivsel. Men vi er også meget opmærksomme på, at en eventuel justering af optagesystemet ikke kan stå alene, hvis vi skal karakterpres til livs.

Læs også

Jeg håber, at politikerne vil se på karakterskalaen, for her er jeg overbevist om, at der kan hentes forbedringer. Der ligger endda allerede et gennemarbejdet forslag fra regeringens eget ekspertudvalg for en ny karakterskala.

Faktisk virker det en kende besynderligt, hvis man ikke samtidig ser på karakterskalaens indretning og dens anvendelse, når nu målet er mindre præstationspres på de unge.

Regeringen skal have tak for at tage unges mistrivsel alvorligt. Men hvis ikke de kommende forhandlinger kommer til at betyde ændringer i regeringens udspil, risikerer de gode intentioner at få modsatte effekt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lisbeth Lintz Christensen

Formand, Akademikerne
cand.med. (Københavns Uni. 1994), speciallæge i geriatri, speciallæge i intern medicin

0:000:00