Debat

FA: Vi får ikke mere ligeløn ved at sammenligne æbler og pærer

DEBAT: Midlerne til at nå målet om ligeløn skal være de rigtige og give mening. Derfor er det positivt, at regeringen nu vil føre reglerne om kønsopdelt lønstatistik tilbage til de regler, som blev vedtaget i 2006, skriver adm. direktør i FA, Mariane Dissing.

Mariane Dissing, administerende direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Mariane Dissing, administerende direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.Foto: Pressefoto/FA
Anne Justesen

Chef for medie- og forretningsanalyse
Direktionssekretær

Tilknyttet Altinget siden august 2012.
Cand.mag. i medievidenskab, Aarhus Universitet 2014.
Twitter: @JustesenAnne

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mariane Dissing
Administrerende direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA). 

Kender du nogen, som går ind for u-ligeløn mellem kvinder og mænd?

Jeg gør ikke. Og i finanssektoren ønsker vi da også kun at sikre ligeløn mellem kønnene. Men midlerne til at nå målet skal være de rigtige og give mening.     

Derfor er det godt, at regeringen vil føre ligelønslovens regler om kønsopdelt lønstatistik tilbage til de regler, som blev vedtaget i 2006. Jeg håber, at et flertal i Folketinget vil bakke op om forslaget og lette virksomhederne for unødige administrative byrder.

Det er indlysende, at udbyttet i ingen af tilfældene står mål med den øgede indsats. Og det er ligeså indlysende, at denne indsats ikke fører til øget ligeløn. Og det er jo lige til at få frugtknopper af!  


Mariane Dissing
Adm. direktør, FA

Ubrugelige informationer
Under den tidligere regering vedtog Folketinget desværre nye regler om kønsopdelt lønstatistik, som betyder, at virksomheder med helt ned til 10 fuldtidsbeskæftigede (mod tidligere 35 ansatte) skal redegøre for lønforskelle, hvis de har mindst tre ansatte af hvert køn (mod tidligere mindst 10 af hvert køn i samme jobfunktion).

Men jo mindre en virksomhed er, desto større er sandsynligheden for, at statistikken kun sammenligner løn i forskellige jobfunktioner og på forskellige ansvarsniveauer. Det giver ingen meningsfuld information, da sammenligning af løn naturligvis må ske i forhold til lige arbejde. Ellers svarer det jo til at sammenligne æbler og pærer!

Indsatsen står ikke mål med udbyttet
Lad mig give nogle eksempler på, hvor lidt der kommer ud af anstrengelserne i virksomhederne:

Statistikken for en virksomhed med 268 ansatte skulle efter de gamle regler vise lønforskelle for to grupper medarbejdere med hver deres ensartede jobfunktioner. Efter de nye regler skal virksomhedens statistik vise lønforskelle blandt ikke mindre end 26 grupper af medarbejdere.

Men i denne virksomhed udgør 19 af grupperne usammenlignelige jobfunktioner. Blandt de resterende syv grupper, som har ensartede jobfunktioner, er der fire grupper af medarbejdere, som både består af ledere og ikke-ledere.

Tilbage er kun tre grupper af medarbejdere, som både har ensartede jobfunktioner og samme ansvarsniveau. Det betyder, at man på denne virksomhed skal gennemgå og forklare en statistik, der er 13 gange større end under de gamle regler. Men man opnår kun en gruppe ekstra, hvor det giver mening af sammenligne lønnen mellem kvinder og mænd. Man kan også sige det sådan, at over 80 procent af virksomhedens indsats er spildt arbejde.

Spildt arbejde
En anden virksomhed med 32 ansatte var efter de gamle regler ikke omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik. Det er de efter de nye regler. Men denne virksomheds medarbejdere er fordelt, så der på ingen jobfunktioner er mindst tre fuldtidsbeskæftigede kvinder og tre fuldtidsbeskæftigede mænd.

Statistikken for denne virksomhed kommer dermed udelukkende til at vise lønforskelle for jobfunktioner, der slet ikke kan sammenlignes. Det kunne fx være i et forsikringsselskab, der udbyder rejsesygeforsikringer og har egen alarmcentral med sundhedsfagligt personale fordelt på tre mandlige læger og fem kvindelige sygeplejesker. Her betyder de nye regler reelt, at den kønsopdelte lønstatistik sammenligner lægernes løn med sygeplejerskernes løn. For denne virksomhed ser det altså endnu værre ud: 100 procent af indsatsen er spildt arbejde.

Det er indlysende, at udbyttet i ingen af tilfældene står mål med den øgede indsats. Og det er ligeså indlysende, at denne indsats ikke fører til øget ligeløn. Og det er jo lige til at få frugtknopper af!  

Regeringen er på rette spor
Det er derfor rigtigt set, at regeringens ønsker at rulle reglerne om kønsopdelt lønstatistik tilbage til de gamle regler. Det er vigtigt, at vi fortsat får ubegrundede lønforskelle mellem kvinder og mænd frem i lyset. Så har vi et bedre grundlag for at arbejde for lige løn for lige arbejde. Men virksomhederne har ikke brug for unødige administrative byrder, som ikke fører til noget brugbart.

De nye regler er dog ikke kun skidt. Der er også noget kanel iblandt. Det er godt, at virksomhederne med de nye regler automatisk får tilsendt ligelønsstatistikken. Den del indebærer en lettelse af virksomhedernes administrative byrder.

Men uanset om den del bliver fastholdt i det kommende lovforslag eller ej, har FA tænkt sig at sende statistikken direkte til sine medlemsvirksomheder. Det er nemlig noget, der giver rigtig god mening!  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mariane Sandal Dissing

Fhv. adm. direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
cand.jur. (Aarhus Uni. 1986)

0:000:00