Debat

Jobcentrenes virksomhedskontakt skal være bedre

DEBAT: Hvis kontakten til virksomhederne skal optimeres, kræver det, at jobcentrene kender erhvervslivets behov, samt at virksomhederne kun har én indgang til jobcenter og kommune, skriver direktør i Dansk Erhverv Laurits Rønn.
Foto: Pressefoto
David Vestergaard Eriksen

Universitetspraktikant fra Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet. Researcher på Altinget | Christiansborg, Altinget | Arbejdsmarked samt Altinget | By & Bolig.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Laurits Rønn
Direktør i Dansk Erhverv

Beskæftigelsessystemets vigtigste opgave er at hjælpe ledige hurtigst muligt i job. Et af redskaberne er jobcentrenes dialog med virksomhederne og viden om virksomhedernes behov for arbejdskraft.

Vi oplever, at en del af Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder helst ikke vil i kontakt med jobcentrene. Det skyldes, at virksomhederne har dårlige erfaringer fra kontakten.

Jobcentrene skal behandle virksomhederne som kunder, der efterspørger rådgivning eller en ny medarbejder. Det er ikke altid tilfældet, og som i alle andre tilfælde vil en kunde, der oplever en dårlig service eller har fået en forkert vare, finde et andet sted at handle. Og det hører vi desværre fra nogle af vores medlemmer.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten og send dit indlæg til redaktør af Altinget | Arbejdsmarked Jørgen Skadhede på [email protected]

Mange dårlige oplevelser
Der er mange årsager til, at virksomhederne har dårlige erfaringer med kontakten til jobcentret. Det kan f.eks. skyldes, at den ledige, som virksomheden har ansat i et løntilskudsjob, ikke matcher jobbet i forhold til faglige eller personlige kompetencer. Eller det kan være, fordi virksomheden har haft svært ved at komme i kontakt med den relevante medarbejder i jobcentret, eller at der ikke har været hjælp til det administrative.

Ofte må virksomheden, der har ansat en ledig, hjælpe med ting, der intet har med jobbet at gøre, såsom lægebesøg, hjælpe med læsning af breve fra det offentlige, hjælp til transport til og fra arbejdspladsen, økonomi, boligforhold mv.

Den gode dialog er dér, hvor kommunerne har sikret virksomhederne en fast adgang til en fast medarbejder i jobcentret, som er i stand til at rådgive og give svar på spørgsmål - også selvom svaret må hentes i en anden af kommunens forvaltninger.

Laurits Rønn
Direktør, Dansk Erhverv

Når virksomhederne søger rådgivning eller hjælp til disse ting, skal flere forvaltninger og nye specialister kontaktes. Det virker besværligt og er tidskrævende.

Også gode
Heldigvis oplever andre medlemsvirksomheder, at jobcentrene er indstillet på at få en god dialog og yde en god service. Kendetegnende for den gode dialog er dér, hvor kommunerne har sikret virksomhederne en fast adgang til en fast medarbejder i jobcentret, som er i stand til at rådgive og give svar på spørgsmål - også selvom svaret må hentes i en anden af kommunens forvaltninger.

De aftaler, der indgås, skal holdes, og jobcenter og virksomhed må i fællesskab søge at finde de rigtige løsninger sammen, så en virksomhed ikke oplever for mange "parkeringer" af ledige i virksomheden.

Jobcentrene skal kende til virksomhedernes behov
Dansk Erhverv prioriterer virksomhedskontakten højt i forbindelse med de ændringer af beskæftigelsesindsatsen, som vil ske på baggrund af anbefalingerne fra det nedsatte Carsten Koch-udvalg.

Det er vigtigt, at jobcentrenes virksomhedskontakt og dialog med virksomheder sker på et godt grundlag. Jobcentrene skal skaffe sig viden om erhvervslivet. Det kan bl.a. være undersøgelser fra beskæftigelsesregionerne om brancher og jobkategorier, der aktuelt eller på længere sigt har mangel på kvalificerede medarbejdere.

En opsøgende kontakt fra jobcentrene til virksomhederne skal have et klart formål, og den direkte kontakt og dialog med virksomhederne skal samtidig supplere det generelle billede af arbejdsmarkedet og helt konkret sætte navn på, hvilke typer af kvalifikationer der efterspørges i virksomhederne. Med en sådan viden skabes et grundlag for vejledning af ledige om jobsøgning og et fundament for en aktiveringsindsats målrettet job på arbejdsmarkedet.

Én indgang er afgørende for tilfredsheden
Virksomhedskontakten og dialogen med virksomhederne handler også om at synliggøre jobcentrenes tilbud til virksomhederne. Jobcentrene skal sikre, at kvalificerede og motiverede ledige søger på virksomhedernes jobopslag eller selv er opsøgende over for jobmuligheder i virksomhederne.

Men jobcentrene skal også være klar til at rådgive virksomhederne om muligheder og yde en service, som betyder, at virksomhederne ikke skal have kontakt med forskellige forvaltninger, afhængig af om der er tale om sygedagpenge eller ansættelse af ledige på ordinære eller særlige vilkår.

Én indgang til jobcentret og kommunerne er afgørende for, at erhvervslivet bliver mere tilfreds med jobcentrene.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Laurits Rønn

Viceadministrerende direktør, Dansk Erhverv
cand.jur. (Københavns Uni. 1991)

0:000:00