Debat

Min A-kasse: Ases nye forsikringsmodel er en lukket fest for særlige medlemmer

DEBAT: Ase bliver arbejdsmarkedets svar på Uber, når de med en ny forsikringsmodel prøver at skumme fløden på ledige uden at leve op til de øvrige betingelser for arbejdsmarkedet, skriver Kim Serup.

Er det den vej, at det danske arbejdsmarked skal bevæge sig, spørger Kim Serup om Ases nye model for ledige.
Er det den vej, at det danske arbejdsmarked skal bevæge sig, spørger Kim Serup om Ases nye model for ledige.Foto: Michael Bothager/MIBO/Ritzau Scanpix
Birgitte Søe
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Serup
Direktør, Min A-kasse

Nogle tilbud er så gode, at de måske er for gode. Sådan et tilbud ligner Ases nyligt lancerede lønsikring, hvor de tilbyder nøje udvalgte faggrupper en forsikring mod ledighed til omtrent samme kontingent som et a-kassemedlemsskab, men med højere ydelse og uden at skulle leve op til samfundets berettigede forventninger om at søge jobs og stå til rådighed for virksomhederne gennem jobcentrene.

Lad os få det på det rene fra start. Min A-kasse og Ase kan ses som konkurrenter – vi er begge a-kasser, der kæmper om lønmodtagernes og selvstændiges gunst. Så ja, jeg påberåber mig ikke at være upartisk.

Men det er fair at pege på nogle af de faldgruber, der er i den nye model. Det handler ikke bare om at beskytte vores egen butik. Det handler om oplysning til lønmodtagerne og om, hvor det danske arbejdsmarked er på vej hen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Der er en vigtig og helt grundlæggende forskel på lønsikringen fra Ase og de mange eksisterende lønsikringsordninger, som masser af a-kasser, inklusive Min A-kasse, tilbyder.

Forskellen er, at de fleste lønsikringer er et supplement til a-kassen og dagpengene. Ases nye model er et alternativ til a-kassen og dagpengeretten. Ases model indebærer dermed, at landets virksomheder ikke kan være sikre på, at ledige, der er omfattet af forsikringen, står til rådighed for dem.

Det minder faktisk meget om den måde, som taxafirmaet Uber forsøgte at trænge ind på det danske marked på for nogle år siden – uden held.

Kim Serup
Direktør, Min A-kasse

En grundpille i forsikringen er nemlig, at man som ledig ikke skal leve op til de lovbestemte samtaler og jobsøgningskrav, der ellers kræves af ledige på dagpenge. Man skal i stedet følge Ases eget rådgivnings- og sparringsforløb, der ikke er omfattet af de normale krav fra samfundet og arbejdsmarkedet.

Forsikring er ikke en rettighed
Det kan lyde besnærende for ledige at slippe for nogen krav. Men bagsiden er, at de også mister nogle rettigheder.

Et eksempel: Hvis forsikringsselskabet ikke mener, at man deltager ihærdigt nok i karrieresparringsforløbet og stopper udbetalingen, er der ingen klageinstans som i dagpengesystemet. Det er en sag mellem den enkelte og forsikringsselskabet.

Det samme gælder, hvis de ikke længere ønsker at forsikre den enkelte for eksempel ved sygdom eller brancheskift. Så står det forsikringsselskabet frit for at opsige lønsikringen.

Det står dem også frit for at forhøje præmien. Forsikringen er ikke en rettighed ligesom dagpenge. Dertil kommer, at dækningen som udgangspunkt er på seks måneder og maksimalt på 12 måneder. Det er kortere end dagpengeperioden.

Læg dertil, at dækningen afkortes, hvis man efter en ledighedsperiode får et job og mister det igen, og at forsikringen ikke umiddelbart kan gentegnes uden en ny optjeningsperiode på 24 måneder, hvis man har brugt dækningen.

Læs også

Læs grundigt inden underskrift
Forsikringen er også aldersdiskriminerende. Den kan ikke tegnes af mennesker over 58 år eller under 35 år. Der er med andre ord en del skrevet med småt, som vi vil opfordre til, at man læser grundigt, før man skriver under på policen.

Dertil kommer nogle mere principielle forbehold, der handler om, hvilket retning arbejdsmarkedet skal bevæge sig i.

Set fra mit udkigstårn, der er solidt forankret i den solidariske dagpengemodel, hvor dem med sikre job og lav ledighed er med til at dække ryggen for de mere udsatte, er Ases tilbud udtryk for en usympatisk tankegang.

Deres ordning er kun for sygeplejersker, lærere, økonomer, læger eller jurister og lignende grupper med lav risiko for ledighed. Arbejdsmanden, sælgeren, journalisten og fængselsfunktionæren er ikke velkomne.

Det må også være underligt for de af Ases medlemmer, der ikke er i det rigtige fag eller har den rigtige alder, at de ikke er velkomne i deres egen organisations fordelsklub.

Det minder faktisk meget om den måde, som taxafirmaet Uber forsøgte at trænge ind på det danske marked på for nogle år siden – uden held.

En model, hvor de kunne skumme fløden i storbyerne på de attraktive tidspunkter uden at være forpligtede til at sende taxaer ud i tyndt befolkede område i ydertimerne. Ase er her arbejdsmarkedets svar på Uber.

Skal samfundet betale for det?
Er det den vej, som det danske arbejdsmarked skal bevæge sig? Det mener jeg ikke.

Faktisk er det fair at stille spørgsmål ved, om den nye type forsikring overhovedet skal være fradragsberettiget på samme måde som tillægsforsikringer og kontingentet til a-kassen er i dag.

Skattefradraget for at forsikre sig mod ledighed handler om at belønne, at man som lønmodtager tager ansvar for sin økonomi og ligger samfundet så lidt til last som muligt. Det lever både de traditionelle ordninger og Ase fint op til.

Men det handler også om, at der følger nogle pligter med dagpengeretten – pligter til at stå til rådighed for virksomhederne og leve op til nogle forventninger, som samfundet har besluttet, mens man er ledig.

Den del lever Ase ikke op til. De gør faktisk en dyd ud af at understrege, at man slipper for den del. Skal samfundet være med til at betale for det? Og kan jeg så også få fradrag for min bilforsikring?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Them Serup

Sekretariatsleder, CPH Lufthavn, Tårnby Kommune, fhv. adm. direktør, Min A-kasse, fhv. vicedirektør, Akademikernes A-kasse
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1995)

0:000:00