Debat

Virksomhed: Lærlinge skal være en gevinst, ikke en byrde

DEBAT: Lærlingenes praktikplads-udfordring er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel, lyder det fra Semco Maritimes senior vice president, Jens Holm-Nielsen. De skal simpelthen være dygtigere, hvis virksomhederne skal sætte dem i arbejde, skriver han.

<span>Gør det nemt og praktisk for virksomheder at tage lærlinge, skriver Semco Maritimes senior vice president,&nbsp;Jens Holm-Nielsen.</span>
Gør det nemt og praktisk for virksomheder at tage lærlinge, skriver Semco Maritimes senior vice president, Jens Holm-Nielsen.Foto: Pressefoto
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jens Holm-Nielsen
Senior Vice President, People, Safety and Quality, Semco Maritime A/S 

Når regeringen og arbejdsmarkedets parter går i gang med trepartsforhandlingerne, skal de søge løsninger på alvorlige udfordringer på det danske arbejdsmarked. Der er en del at tage fat på, men et af de mest presserende problemer er udsigten til mangel på faglært arbejdskraft. 

Tilgangen til de danske erhvervsskoler, ikke mindst de tekniske, har i en årrække været støt faldende. Uddannelserne har været præget af stort frafald og en vigende kvalitet hos de udlærte. Samtidig er kravene til kvalifikationer, samarbejds- og omstillingsevne steget markant på danske arbejdspladser.

Der er hårdt brug for, at flere vælger en erhvervsuddannelse og kan regne med at gøre den færdig. Derfor skal vi kunne tilbyde et velfungerende vekseluddannelsessystem, hvilket ikke er tilfældet for øjeblikket. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Det er et faktum, at antallet af ordinære praktikpladser i virksomhederne i årevis er faldet, mens der indgås stadigt flere korte praktikaftaler, så lærlingene må være i praktikcenter i en del af læretiden. Der er altså et mismatch mellem virksomhedernes behov og uddannelsessystemets funktion. 

Da erhvervsskolesystemet grundlæggende styres af arbejdsmarkedets parter, ligger en betydelig del af ansvaret for at sikre en løsning hos dem. Derfor må en revision af vekseluddannelsessystemet stå endog meget højt på dagsordenen i de kommende trepartsforhandlinger.

Skolerne anvender alt for mange kræfter på afrapporteringer og handleplaner i stedet for at koncentrere sig om undervisning og at højne det faglige niveau, ligesom virksomhederne oplever at have alt for meget papirarbejde i forbindelse med kontrakterne.

Jens Holm-Nielsen
Senior Vice President, People, Safety and Quality, Semco Maritime A/S

Lærlingene skal være attraktive
Man skulle synes, at løsningen lå lige for: Tilpas udbud og efterspørgsel, som enhver skrantende forretning ville være tvunget til. Derfor kunne en løsning være, at lærlingene starter senere i virksomhedspraktik. 

Forklaringen er naturligvis den simple, at virksomhederne i en stadig mere presset global konkurrence først vælger at skrive kontrakt med en lærling, når denne kan noget mere.

I dag starter stadig flere elever i et praktikcenter, fordi de ikke kan få en praktikplads lige efter grundforløbet, men først senere kommer i praktik via korte aftaler og såkaldte restaftaler. 

Vi bør derfor tage konsekvensen heraf og tilrettelægge erhvervsuddannelserne, så lærlingen først starter i virksomheden efter det, der i dag udgør første og måske anden skoleperiode. Med andre ord når han eller hun har nået en fagligt niveau, som virksomheden kan se nytte i.  Det kræver et længere skoleophold, hvilket virksomhederne allerede har opdaget.

Fjern papirarbejdet
Udfordringerne med at skaffe tilstrækkeligt med ordinære praktikpladser har fået nogen til at sætte spørgsmålstegn ved lærlingelønnen sammenlignet med gymnasieelevens SU. 

Som virksomhed er vi naturligvis altid fokuseret på at holde omkostningerne på et niveau, vi kan betale, men vi accepterer, at lønnen hører til ved et forhandlingsbord, nemlig overenskomstforhandlingerne, og vi tror og håber på, at parterne tager opgaven alvorligt. Efter vores opfattelse er det ikke et anliggende ved trepartsforhandlingerne. 

Et tema i trepartsforhandlingerne kunne dog være afbureaukratisering. Det nuværende uddannelsessystem bør dereguleres betydeligt, da der er alt for megen bureaukrati omkring erhvervsuddannelserne. 

Skolerne anvender alt for mange kræfter på afrapporteringer og handleplaner i stedet for at koncentrere sig om undervisning og at højne det faglige niveau, ligesom virksomhederne oplever at have alt for meget papirarbejde i forbindelse med kontrakterne.

Klar til at tage ansvar
Hvorfor anvende tid på at sende disse budskaber? 

Det er der flere årsager til: 

  1. Vi ønsker som virksomhed, at flere tager en faglig uddannelse, og derfor skal en række forhindringer fjernes.

  2. Vi ønsker som samfundsborgere, at den alt for store gruppe af unge, der slet ikke gennemfører en uddannelse, begrænses.

Herude, blandt de virksomheder, der er afhængige af dygtige faglærte, er det håbet, at de kommende trepartsforhandlinger bringer en snarlig løsning. 

I har bolden, så tag venligst arbejdshandsker og sikkerhedssko på, og kom i gang. 

God arbejdslyst!

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00