Katarina Ammitzbøll
 svarer 
Pernille Rosenkrantz-Theil

Katarina Ammitzbøll (K) spørger børne- og undervisningsministeren, Pernille Rosenkrantz-Theil, om det EU-retlige grundlag for om finanslovsaftalens forbud mod, at private daginstitutioner kan drives med overskud, er omfattet af tjenesteydelsesdirektivet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 1, Spørgsmål 215
Kan ministeren afklare det EU-retlige grundlag for om finanslovsaftalens forbud mod, at private daginstitutioner kan drives med overskud, er omfattet af tjenesteydelsesdirektivet eller ej, og dermed direktivets begrænsninger i staternes mulighed for at gøre indgreb i disse tjenesteyderes etableringsadgang?

Svar fra tirsdag den 22. december 2020
Det lægges til grund, at spørgsmålet omhandler de aftalte rammer for privatinstitutioner, som indgår i Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om minimumsnormeringer af 5. december 2020.

I aftalen indgår det blandt andet, at for at sikre, at de afsatte midler går til at forbedre vilkårene for børnene, skal der ikke længere kunne trækkes overskud ud af daginstitutioner. Aftalepartierne er enige om, at der, ligesom det er gældende for fri- og privatskolerne, ikke skal kunne trækkes overskud ud i privatinstitutioner på daginstitutionsområdet.

Det er derfor aftalt, at nyoprettede privatinstitutioner skal være organiseret som selvejende institutioner. Dette svarer til den form, som langt hovedparten af privatinstitutionerne i dag er organiseret som.

Der ændres ikke på øvrige forhold for daginstitutioner, der drives som private selvejende institutioner, og en privat selvejende institution vil således uforandret have ret til at etablere sig uden driftsaftale med en kommune. 22. december 2020 Sags nr.: 20/25486 For eksisterende privatinstitutioner er aftalepartierne enige om, at der i samarbejde med de relevante parter skal udarbejdes en model, der sikrer, at der ikke kan trækkes overskud ud. Eksisterende privatinstitutioner kan vælge at omlægge sig til en selvejende institution, eller forblive i sin nuværende ejerform ved, at der fastsættes anden lovgivning, der sikrer, at der ikke trækkes overskud ud. Aftalepartierne drøfter status herpå frem mod fremsættelse af det endelig lovforslag, herunder på baggrund af eventuelle tilbagemeldinger fra parterne om bl.a. rammerne for låntagning for selvejende institutioner.

Der er dermed ikke tale om et forbud mod at oprette og drive private institutioner, og den konkrete udmøntning af initiativet vil naturligvis ske inden for de EU-retlige rammer, herunder tjenesteydelsesdirektivet.
0:000:00