Ansatte ved jernbanen: Regeringen overdriver konsekvenser af strejke

OK18: Strejke blandt Banedanmarks ansatte vil ifølge Finansministeriet stoppe al togdrift i Danmark og er derfor et bærende argument bag regeringens beslutning om at varsle lockout. Men regeringen overdriver, siger de ansatte.

En strejke vil betyde forsinkelser og meget amputeret drift. Men det vil ikke stoppe al togtrafik i Danmark, medmindre regeringen ønsker det, lyder det fra faglige organisationer.
En strejke vil betyde forsinkelser og meget amputeret drift. Men det vil ikke stoppe al togtrafik i Danmark, medmindre regeringen ønsker det, lyder det fra faglige organisationer.Foto: Kristoffer Juel Poulsen/Ritzau/ Scanpix
Kim Rosenkilde

Innovationsminister Sophie Løhde (V) og Banedanmark maler fanden på væggen, når de påstår, at en strejke blandt Banedanmarks ansatte vil sætte al togdrift i hele landet ud af drift.

Det er meldingen fra flere af de baneansattes faglige organisationer, oven på at regeringen onsdag varslede lockout af over 120.000 statsligt ansatte.

Det skete som modsvar på strejkevarsler for omkring 18.000 ansatte i staten, herunder godt 1.200 af Banedanmarks ansatte.

”Det vil selvfølgelig føre til en amputeret togdrift rundt om i landet. Men at det ligefrem skulle sætte alt i stå, det er at skyde helt over målet,” siger Henrik Horup, der er formand for Dansk Jernbaneforbund.

Også i HK mener man, at regeringen overdriver konsekvenserne af den varslede strejke ved at påstå, at det er ensbetydende med at sætte al togdrift i landet i stå.

”Det vil ikke være umuligt at køre tog. Med længere intervaller og større usikkerhed i tid, ja. Men pendlere vil fortsat kunne komme på arbejde. Vi har netop bevidst valgt ikke at ville lamme det hele,” siger Dennis A. Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane.

Løhde: Al togtrafik må indstilles
Regeringen varslede lockout på et pressemøde onsdag. Her gjorde innovationsminister Sophie Løhde det klart, at regeringen vil svare tilbage med det store skyts og udelukke næsten alle de statsligt ansatte, som det er muligt, fra deres arbejde.

Den hårde reaktion skyldes, at de faglige organisationer ifølge regeringen har tilrettelagt deres strejker på en måde, så det får bredest mulige konsekvenser for samfundet.

Som eksempel pegede hun først og fremmest på strejkevarslerne for Banedanmarks ansatte.

”Hvis strejken bliver en realitet, vil togtrafikken i Danmark blive lammet,” sagde Sophie Løhde og pegede på, at Banedanmark blandt andet vil mangle sikringsteknikere, ingeniører, håndværkere og administrative medarbejdere.

Banedanmark: Togdrift vil blive for skrøbelig
Ifølge Banedanmark er det godt halvdelen af de 2.400 ansatte, som er omfattet af et strejkevarsel. Og i en pressemeddelelse gør Banedanmark det klart, at det ”kan” blive nødvendigt at indstille al togtrafik i Danmark.

Hos HK køber Dennis A. Jørgensen ikke argumentationen om, at strejkevarslerne er en de facto nedlukning af togtrafikken.

”Det er det ikke. Vi har jo eksempelvis ikke taget styringen i Fredericia med. Og min vurdering vil være, at S-togdriften måske må gå ned på 20 minutters drift, mens regionaltogene må i timedrift. Men Banedanmark og regeringen må jo drage deres egne konsekvenser,” siger Dennis A. Jørgensen.

Både han og Henrik Horup fra Dansk Jernbaneforbund er dog på det rene med, at de bebudede strejker er udvalgt ud fra at få en effekt, som kan mærkes.

Læs hele artiklen på altinget: transport (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

Læs også

Dokumentation

Strejkevarsel for jernbanen

HK Trafik & Jernbane har varslet strejke for følgende grupper:

  • Trafikstyring Aarhus, i daglig tale kaldet RFC Aarhus
  • Skanderborg, i daglig tale kaldet FC Skanderborg
  • Langå kommandopost
  • Trafikstyring København, i daglig tale kaldet RFC København H
  • Trafikstyring Sjælland, i daglig tale kaldet RFC Roskilde og FC Nykøbing F
  • Trafikstyring S-bane, i daglig tale kaldet Trafikkontrolcenter - S

Dansk Jernbaneforbund har varslet strejke for følgende grupper:

  • Lokomotivførere ansat på overenskomst ved Nordjyske Jernbaner A/S
  • Lokomotivførere ansat på overenskomst ved Lokaltog A/S
  • Sikringsteknikere ved Banedanmark stationeret i:
    – Teknik, Sikring, Sikring Hovedstaden & S-banen
    – Teknik, Sikring, Sikring Sjælland & Roskilde
    – Teknik, Sikring, Sikring Jylland & Fyn
  • Ultralydsmålere ved Banedanmark stationeret i:
    – Landsdækkende kampagner & Materiel, Måleydelser
  • Lokomotivfører (A) med lodsarbejde ved Banedanmark stationeret i:
    – Landsdækkende Spor & Materiel, Måleydelser
  • Sporteknikere med svejsning som speciale (svejsere) ved Banedanmark stationeret i:
    – Spor Øst
    – Spor Vest

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dennis Alex Jørgensen

Regionsrådsmedlem (S), Region Sjælland, afdelingsformand, HK Trafik & Jernbane
Erhvervsfaglig grunduddannelse Landtransport, statsionsbetjent, DSB lederuddannelse, diplom i ledelse

Henrik Horup

Formand, Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane (BLJ), forbundsformand, Dansk Jernbaneforbund, bestyrelsesformand, Min A-kasse, Bestyrelsesformand TJM Forsikring
maskinarbejder (DSB Centralværksted), lokomotivinstruktør (DSB)

Sophie Løhde

Indenrigs- og sundhedsminister, MF (V)
HA (kom.) (CBS 2007)

0:000:00