VK: Stærekasser er forsøg, ikke permanente

FART: Stærekasser kan redde 200 liv om året og tjene sig selv ind tre gange, viser en analyse fra DTU Transport. Regeringen vil ikke gøre ordningen permanent, før forsøget er evalueret. Socialdemokraterne er utilfredse
Venstre og Konservative vil ikke gøre stærekasserne permanente, før forsøgsordningen er bragt til ende. Imens mister vi liv, raser Socialdemokraterne
Venstre og Konservative vil ikke gøre stærekasserne permanente, før forsøgsordningen er bragt til ende. Imens mister vi liv, raser SocialdemokraterneFoto: Colourbox
Anne Bjerregaard
De automatiske fartkontroller, de såkaldte stærekasser, kan ikke alene redde op mod 200 menneskeliv årligt, men også tjene sig selv ind 2-3 gange. Det vurderer DTU's Institut for Transport ifølge Politiken.

At stærekasserne bevisligt er så god en investering, står i kontrast til den udmelding, som justitsminister Brian Mikkelsens kom med for halvanden uge siden. Her sagde ministeren, at det vil være "hasarderet" at foretage en betydelig investering i stærekasser landet over, før den endelige adfærdsregulering som følge af stærekasserne ligger fast.

Venstre: Venter til forsøget er afsluttet
Og den udmelding bakker regeringspartneren Venstre op om:

"Nu kører vi det her forsøg til ende og så er vi klar til at forholde os til, hvad vi videre skal. Så der er vi meget på linje med ministeren," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han uddyber, at Venstre ikke har berøringsangst over for stærekasserne, men:

Det er et politisk valg man må træffe: hvor højt vægter man færdselssikkerhed. Og det er jo ikke alle bilister, der er begejstret for en højere risiko for flere fartbøder. Men vi vil gerne blive uvenner med de vælgergrupper for at højne trafiksikkerheden

Magnus Heunicke
Trafikordfører, Socialdemokraterne

"Vi er fra Venstres side meget imod, at en automatisk hastighedskontrol bliver en pengemaskine. Formålet er at få folk til at sætte farten ned og køre ordentligt," siger Kristian Pihl Lorentzen.

S: Det sidste figenblad er væk
Siden januar er der forsøgsvist opsat 10 stærekasser på Sjælland, som i første omgang kun overvåger. Forsøget er sat til at løbe et år, men Socialdemokraterne er utilfredse med, at justitsministeren ikke allerede nu vil gøre forsøget permanent og udbrede det til resten af landet.

"Det sidste figenblad af dårlige undskyldninger er røget nu, hvor det økonomiske argument er gennemhullet, og så er der intet andet argument end politisk modstand tilbage," siger Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke, der tror regeringspartierne frygter vælgernes dom:

"Det er et politisk valg man må træffe: hvor højt vægter man færdselssikkerhed. Og det er jo ikke alle bilister, der er begejstret for en højere risiko for flere fartbøder. Men vi vil gerne blive uvenner med de vælgergrupper for at højne trafiksikkerheden," siger Magnus Heunicke.

Han er stærkt kritisk over for Venstre og Konservative, der afventer forsøgsordningens udløb.

"Hver eneste måned man venter, mister man liv. Der skal gøres noget. Det er alarmerende at man har så høje dødstal, uden at der bliver gjort noget for at nedbringe det. Det er helt ufatteligt for mig."

Skeptisk forsker 
Trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet,  mener, at stærekasserne er symbolpolitik uden virkning, fordi kasserne får bilisterne til at sænke farten kortvarigt, hvor efter farten bliver sat op igen. Vil man have en reel hastighedsnedsættelse skal man satse på strækningsbaseret hastighedskontrol, hvor farten bliver målt over en længere strækning, siger han til Jyllands-Posten.  

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Brian Mikkelsen

Adm. direktør, Dansk Erhverv, bestyrelsesformand, Nationalmuseets Museumsråd, bestyrelsesnæstformand, Kraks Fond, bestyrelsesnæstformand, Ove K investfond, formand, Ordrupgaard Advisory board, bestyrelsesmedlem, ATP, bestyrelsesmedlem, Pension Danmark
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1994)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

0:000:00