Ankestyrelsens nye direktør: Vi må ikke blive for verdensfjerne

INTERVIEW: Ankestyrelsen skal turde møde omverdenen, tale med kritikere og tænke kvalitet som mere end rigtige afgørelser. Det er nogle af fokuspunkterne for styrelsens nye direktør, Ingeborg Gade.

Ingeborg Gade har tidligere været ansat i Skat, ved Rigsadvokaten og i Justitsministeriet. 
Ingeborg Gade har tidligere været ansat i Skat, ved Rigsadvokaten og i Justitsministeriet. Foto: Ankestyrelsen
Sine Riis Lund

Allerede på sin første dag som direktør i Ankestyrelsen stillede Ingeborg Gade sig op foran medarbejderne.

Hun havde medbragt flere klare budskaber til de forsamlede i styrelsens kantine i den københavnske Sydhavn og til de ansatte med på video fra Aalborg og Ringsted.

Et af dem handlede om at være en åben organisation og lytte til sine omgivelser.

“Det er rigtig vigtigt for mig, at vi som styrelse ikke bliver for verdensfjerne og berøringsangste. Vi skal turde møde og snakke med folk, også selvom de er lidt sure på os, som de jo nogle gange er,” uddyber Ingeborg Gade, der torsdag er helt præcist 50 år gammel, til Altinget.

Fakta
Karriere, Ingeborg Gade
  • Direktør, Ankestyrelsen (2017 - )
  • Underdirektør, Skat (2014-2017)
  • Vicestatsadvokat, Rigsadvokaten (2006-2014)
  • Fuldmægtig, Justitsministeriet (1998-2006)

Det er rigtig vigtigt for mig, at vi som styrelse ikke bliver for verdensfjerne og berøringsangste. Vi skal turde møde og snakke med folk, også selvom de er lidt sure på os, som de jo nogle gange er.

Ingeborg Gade
Direktør, Ankestyrelsen

Hun kom til som direktør for Ankestyrelsen i midten af august fra en stilling som underdirektør i Skat Jura, og de første måneder har hun netop brugt på at tale med interesseorganisationer og andre, som styrelsen til dagligt har med at gøre.

Ingen korslagte arme
Ankestyrelsen er den øverste administrative klageinstans på blandt andet social- og beskæftigelsesområdet og afgør klager om alt lige fra tvangsanbringelser af børn til erstatninger for arbejdsskader.

Hvis borgerne ikke føler sig set, hørt og taget alvorligt og de ikke føler, at vi gør vores bedste, så mister de tilliden til systemet, og så har vi faktisk ingen legitimitet som offentlig myndighed.

Ingeborg Gade
Direktør, Ankestyrelsen

I Ingeborg Gades optik er Ankestyrelsen sat i verden for at sikre borgernes retssikkerhed. Og hun ser to hovedmetoder til at løfte den opgave. Det er ved at træffe rigtige afgørelser og ved at vejlede kommuner og andre førsteinstanser, så de også træffer rigtige afgørelser.

“Jeg vil gerne arbejde for, at vi ikke bare bliver set som nogle, der slår kommunerne oven i hovedet, når de laver fejl, og så ellers bare lægger armene over kors. Det mener jeg heller ikke, styrelsen gør, men jeg vil gerne være endnu mere tydelig omkring, at vi også har en opgave med at vejlede kommunerne,” siger hun.

I det hele taget har Ingeborg Gade det med at være tydelig, og det ser hun også som en af de vigtige opgaver som øverste chef for styrelsens cirka 600 ansatte.

Dokumentation

Ankestyrelsens hovedopgaver

  • At afgøre klager; fortrinsvis på social- og beskæftigelsesområdet
  • At sikre borgerens retssikkerhed ved at koordinere praksis på landsplan, så borgernes sager bliver behandlet ens
  • At formidle viden om udviklingen inden for social- og beskæftigelsesområdet.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00