DF baner vejen for bred aftale om investeringer i veje og skinner

NYHEDSANALYSE: Gode meningsmålinger gør det tvivlsomt, at Socialdemokratiet vil låse sig fast til en blå investeringsplan forud for et valg. Men uden tidligere forligsbindinger er døren åbnet for en bred aftale.

Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en ny aftale om investeringer i infrastruktur for over 100 milliarder kroner med regeringen.
Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en ny aftale om investeringer i infrastruktur for over 100 milliarder kroner med regeringen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det blev taget ilde op af de øvrige partier i forliget bag Togfonden, da Dansk Folkeparti i forrige uge trak stikket på aftalen fra 2013.

Manøvren havde været under opsejling i mindst et år, hvor Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, igen og igen er kommet med udfald mod Togfondens planer om en ny bro over Vejle Fjord og en ny banestrækning i Østjylland.

Nu var opgøret med Togfonden blevet DF’s adgangsbillet for onsdag at kunne stå side om side med ministre fra de tre regeringspartier og præsentere en ny stor plan for det kommende årtis investeringer i infrastruktur.

Timing taler for, at der først og fremmest er tale om et valgoplæg, hvor regeringen og Dansk Folkeparti lover vælgere i hele landet at levere på særligt nogle af de vejprojekter, som betyder noget i deres region.

Listen er for lang til at fuldende den her, men den favner projekter lige fra en helt ny midtjysk motorvej til ombygning af Kregme-rundkørslen ved Frederiksværk i Nordsjælland.

Forligsbindinger ryddet af bordet
Mens hele rød blok fremstod forargede over Dansk Folkepartis retræte fra Togfonden, så er både Radikales og ikke mindst Socialdemokratiets reaktioner på den borgerlige investeringsplan mere afdæmpede.

Gode projekter, men der mangler måske nok noget på den kollektive transport. Og så er det ellers for dårligt, at vi ikke er blevet inviteret med i forhandlingerne, inden planen blev præsenteret.

Selv om de to partier formentlig næppe officielt vil indrømme det, så har Dansk Folkeparti været med til at lette deres vej ind i en ny bredt politisk funderet investeringsplan for infrastrukturen.

Aftalen med regeringen indebærer ikke blot, at Dansk Folkeparti opsiger togfondsforliget, men også forliget omkring ’bedre og billigere kollektiv trafik,’ som blev indgået med rød blok i 2012.

Dokumentation

Forlig om investeringer i infrastruktur


Forliget om en grøn infrastrukturfond
Den tidligere VK-regering indgik i 2009 aftalen om ’En grøn transportpolitik’ med Radikale, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Aftalen indebar investeringer via den såkaldte infrastrukturfond for i alt 90 milliarder kroner fra 2009 til og med 2020. Herunder etableringen af signalprogrammet på jernbanen, opgradering af jernbanen og Frederikssundsmotorvejen. Aftalen udløb med udgangen af 2020.

Forliget om bedre og billigere kollektiv trafik
Den tidligere SRSF-regering indgik i 2012 aftalen om ’Bedre og billigere kollektiv trafik’ med Enhedslisten og Dansk Folkeparti. Aftalen indebar nedsættelser af taksterne i den kollektive trafik, styrkelse af den kollektive trafik i yderområderne og forberedelsen af eldrift på jernbanen.

Forliget om togfonden
Den tidligere SRSF-regering indgik i 2013 aftalen om Togfonden og i januar 2014 aftalen ’En moderne jernbane – udmøntningen af Togfonden DK’. I aftalen indgik investeringer for 28,5 milliarder i hastighedsopgraderinger, elektrificering og nyanlæg på jernbanen. Formålet var blandt andet at opnå, at turene mellem henholdsvis København-Odense, Odense-Esbjerg, Odense-Aarhus og Aarhus Aalborg ville kunne tilbagelægges på en time.

Kilde: Transportministeriet


0:000:00