Flertal bag togfondens timeplan vakler

TIMEPLAN: Dansk Folkeparti vil have togfondens andens fase genovervejet inden et kommende valg. Forudsætningerne har ændret sig markant, lyder det fra partitoppen.

DF vil fremrykke diskussionen om, hvorvidt det fortsat giver mening at bruge milliarder på at indfri togfondens anden fase.
DF vil fremrykke diskussionen om, hvorvidt det fortsat giver mening at bruge milliarder på at indfri togfondens anden fase.Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Flertallet bag fremtidens timeplan for de danske jernbaner vakler.

Dansk Folkeparti har længe været skeptisk over, hvor realistisk det er at fastholde ambitionerne i togfondens anden fase, der skal reducere rejsetiden i tog til en time på tværs af de større byer i Danmark.

Nu kræver partiet de politiske drøftelser om status for togfondens anden fase fremrykket fra 2019 til i stedet at skulle afklares inden årets udgang.

”Der er sket så mange ting på den her front, at vi synes, det er rimeligt, at man allerede i år får gjort status på, hvordan økonomien ser ud i fase to,” siger Peter Skaarup, gruppeformand i Dansk Folkeparti.

Fase to lægger op til investeringer for knap 14 milliarder kroner i blandt andet en ny bro over Vejle Fjord og en ny banestrækning i Østjylland.

Opbakning til ordfører
Med sin melding bakker Peter Skaarup på hele partiets vegne op om et debatindlæg, som Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, i sidste uge skrev på Altinget.

Her slog ordføreren blandt andet til lyd for at fremrykke de statusforhandlinger, som partierne bag togfondsforliget var enige om at gennemføre i 2019.

Han pegede på, at et flertal i Folketinget har givet DSB mandat til at indkøbe eltog med en topfart på 200 kilometer i timen, frem for de 230 kilometer i timen, som timeplanen forudsætter.

Det gør det ifølge Kim Christiansen urealistisk at indfri løftet om en timeplan.

S holder fast i køreplanen
Fremrykningen af statusforhandlingerne skal ifølge Peter Skaarup også ses i lyset af, at et folketingsvalg nærmer sig, og at det vil være hensigtsmæssigt at tage diskussionen forinden.

Det har Socialdemokratiet dog ikke umiddelbart tænkt sig.

”Lige nu er vi optaget af at få gennemført togfondens fase et. Og så er det fint at tage drøftelsen om togfondens fase to i 2019, som vi har aftalt i forligskredsen,” siger partiets transportordfører, Rasmus Prehn.

Hvis Dansk Folkeparti skulle henvende sig direkte til de øvrige forligspartier om det at fremrykke de drøftelser, så vil man ”forholde sig til det”.

Rygterne om timeplanens død er overdrevne
Ud over Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti er også SF, Radikale og Enhedslisten med i forliget bag togfonden.

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, ser ikke de store problemer i at tage diskussionen om togfondens fase to allerede i indeværende år.

Men han anerkender ikke præmissen om, at timeplanen er afgået ved døden, fordi det er aftalt, at DSB kan indkøbe tog med en topfart på 200 kilometer i timen.

Læs hele artiklen på Altinget: transport (kræver abonnement). Få gratis prøveabonnement her.

Dokumentation

Togfonden

Den tidligere S-R-SF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik i 2014 en aftale om at oprette togfonden.

Fonden – som ikke er en fond i juridisk forstand – skulle finansieres af indtægter fra beskatning af udvinding af nordsøolien. Hvis den kilde ikke kunne sikre tilstrækkelig finansering, ville de øvrige penge ifølge aftalen skulle findes på de løbende finanslovsaftaler.

Som en del af togfonden indgik etablering af drift med rejsetid på en time på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Forligskredsen bag togfonden besluttede i 2016 at opdele planen i to faser. Ud over en ny bane over Vestfyn ligger hovedparten af investeringerne for at realisere timeplanen i togfondens anden fase.

Togfondens fase to Udgifter, mia. kr.
Timemodel  
Ny banebro over Vejle Fjord 4,4
Ny bane, Hovedgård - Aarhus 3,4
Reserve til stationspulje 0,3
Øvrige projekter  
Ny bane til Billund 0,8
Hastighedsopgraderinger 1,5
Øvrige mindre projekter 0,1
Pulje til parkering 0,4
Elektrificering  
Vejle - Struer 1,5
Aalborg - Frederikshavn 0,9
I alt 13,3

 

Kilde: Transportministeriet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

Peter Skaarup

MF (DD)
student (Aarhus Katedralskole 1982)

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00