Debat

KL: Danmark skal fortsat være foregangsland for trafiksikkerhed

DEBAT: Kommunerne støtter Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan, men de skal samtidig påtage sig en mere aktiv rolle for at forebygge ulykker, skriver Ole Bjørstorp (S) fra KL.

Fire ud af fem af alle dræbte og tilskadekomne sker i ulykker på det kommunale vejnet, skriver Ole Bjørstorp (S).
Fire ud af fem af alle dræbte og tilskadekomne sker i ulykker på det kommunale vejnet, skriver Ole Bjørstorp (S).Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Bjørstorp (S)
Repræsentant for KL i Færdselssikkerhedskommissionen og borgmester i Ishøj Kommune

Danmark er blandt de lande i verden, hvor det er sikrest at færdes i trafikken. Sådan skal det fortsat være.

I kommunerne er vi derfor meget tilfredse med vedtagelsen af Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan, og vi støtter målet om at halvere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken frem mod 2030.

Handlingsplanen giver kommunerne et godt grundlag for de kommende ti års trafiksikkerhedsarbejde i Danmark. Handlingsplanen bygger ovenpå en tidligere handlingsplan, der blandt andet havde en målsætning om maksimalt 120 trafikdræbte i 2020.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Udviklingen er stagneret siden 2010, og på nogle områder er antallet af alvorlige ulykker begyndt at vokse igen. Det er bekymrende. Og især er det bekymrende, at andelen af alvorlige trafikulykker med fodgængere og cyklister vokser.

Skal være fokusområdet i planen
Vi vil gerne have flere til at gå og cykle i kommunerne. Det er godt for sundheden, og det er godt for miljøet. Men det skal være sikkert i vores byer. Det skal vi have fokus på med den nye handlingsplan.

Vi skylder borgerne at gøre alt, hvad vi kan, for at undgå dræbte og tilskadekomne i trafikken

Ole Bjørstorp (S)
Repræsentant for KL i Færdselssikkerhedskommissionen og borgmester i Ishøj Kommune

Ud over de menneskelige hensyn er kommunerne nødt til at se på økonomien. Baseret på en undersøgelse fra Vejdirektoratet fra 2013 kan man se, at kommunernes udgifter efter bare ét års skader i trafikken er mere end fire milliarder kroner, hvor den største del, cirka 75 procent, går til for eksempel pleje og genoptræning.

Ved at investere i forebyggelse af trafikulykker kan vi nedbringe dette tal og frigive midler til andre vigtige formål i kommunerne.

Forbedringerne skal ske i kommunerne
Fire ud af fem af alle dræbte og tilskadekomne sker i ulykker på det kommunale vejnet. Kommunerne vil derfor gerne påtage sig en meget aktiv rolle og gennemføre konkrete indsatser.

Vi ved, at undervisning, målrettede adfærdskampagner og ombygning af veje og kryds er effektive midler til at forbedre trafiksikkerheden. Vi skylder borgerne at gøre alt, hvad vi kan, for at undgå dræbte og tilskadekomne i trafikken.

Med erfaringerne fra arbejdet med den nuværende handlingsplan, hvor vi desværre ikke når målet, er det vigtigt, at vi reflekterer over, hvilke nye initiativer som er nødvendige.

Lavere hastighedsgrænser og trafiksikker adfærd
KL forventer derfor et tæt samarbejde med statslige myndigheder i de kommende år.

Især kommunernes muligheder for at fastsætte lavere hastighedsgrænser i byer er afgørende for at nå målet om at halvere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken.

Desuden er der behov for omfattede nye investeringer i vejinfrastruktur for eksempel til ombygning af farlige kryds og dæmpning af trafikken gennem byer.

KL har foreslået, at trafiksikkerhedsinvesteringer på det kommunale vejnet understøttes af en statslig trafiksikkerhedspulje. Endelig skal der i de kommende år øget fokus på mere trafiksikker adfærd.

Kommunerne vil derfor invitere politikredsene, regionerne og lokale organisationer og erhvervsliv til at styrke det lokale samarbejdet om øget tryghed og sikkerhed i trafikken.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Bjørstorp

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.polit. (Aarhus Uni. 1974)

0:000:00