Kommuner sender flygtningebørn i almindelige skoleklasser

FLYGTNINGE: Flere danske kommuner sender flygtningebørn direkte ud i almindelige folkeskoleklasser, selvom børnene endnu ikke kan tale dansk.

Foto: Steffen Ortmann/Scanpix
Cecilie Gormsen

Flygtningebørn sendes i stigende grad direkte ud i almindelige folkeskoleklasser i stedet for at starte i en modtageklasse.

Det skriver TV 2, der har foretaget en rundspørge blandt landets kommuner. Her svarer 23 ud af 75 kommuner, at de vil sende nogle eller alle af kommunens flygtningebørn direkte ud i almindelige folkeskoleklasser, dog suppleret med særlig sprogundervisning eller andre tiltag.

Ifølge formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget i Kommunernes Landsforening (KL) Thomas Kastrup-Larsen, der også er borgmester i Aalborg, kan de kommunale forskelle forklares ud fra flere faktorer, blandt andet antallet af flygtningebørn, hvilke baggrunde de enkelte børn har, og hvordan integrationsarbejdet er skruet sammen i kommunen.

En stor faglig risiko
Hos Danmarks Lærerforening mener næstformand Dorte Lange, at man løber en stor faglig risiko, hvis man sender alle flygtninge over en kam direkte i almindelige klasser i folkeskolen.

“Man skal foretage en individuel vurdering af hver enkelt elev og sikre, at de opnår et niveau i dansk, som gør, at de kan få noget ud af undervisningen og begå sig i en dansk folkeskole,” siger Dorte Lange til TV 2.

Hun peger på, at de lærere, der modtager flygtningebørn, vil gøre, hvad de kan for at give de nye elever en god start. Men hun understreger, at en elev, der ikke taler dansk, vil kræve noget ekstra, og at det derfor vil tage tid fra de andre elever.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Dorte Lange

Moderator, skribent og journaliststuderende, vicepræsident, den europæiske lærerforening Etuce, fhv. næstformand, Danmarks Lærerforening
lærer (Aalborg Lærerseminarium 1995)

0:000:00