Lektor til regeringen: Styr jeres skærmskræk

Når I, kære regering, bliver advaret om, at I er ved at vedtage et skærmforbud på et misforstået grundlag, gør I klogt i at lytte til de forskere, der ser de røde lamper blinke, skriver Simon Skov Fougt.

Jeg har sympati med, at regeringen ønsker at skåne vores børn fra at glo ind i en skærm dagen lang, men jeg har aldrig hørt om et dagtilbud, hvor det sker, skriver Simon Skov Fougt.
Jeg har sympati med, at regeringen ønsker at skåne vores børn fra at glo ind i en skærm dagen lang, men jeg har aldrig hørt om et dagtilbud, hvor det sker, skriver Simon Skov Fougt.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Simon Skov Fougt

Med det seneste lovforslag om at forbyde skærme i daginstitutioner er I, kære regering, i gang med (igen) at tage enten uoplyste panikbeslutninger eller ideologiske fejlslutninger i stedet for at rådføre jer med folk, der ved noget om området – og i særdeleshed dem, der praktiserer det.

Problemet er ikke skærme i dagtilbud, i skolen eller på Christiansborg, og I blander tingene sammen.

Jeres forståelse af begrebet skærme dækker tilsyneladende over både faglig og ufaglig brug af både computere, tablets, mobiltelefoner, spilkonsoller og tv. Det dækker også over sociale medier og techgiganters brug og misbrug af data.  

Det er nogle meget uheldige præmisser at træffe beslutninger på.

Øverst på min bekymringsliste er techgiganternes brug af vores data sammen med vores brug af sociale medier. Nummer tre på min liste er politikere, der træffer hovedløse beslutninger.  

Simon Skov Fougt
Lektor, Aarhus Universitet

Misforstået kritik 

Jeg har sympati med, at I ønsker at skåne vores børn fra at glo ind i en skærm dagen lang, men jeg har aldrig hørt om et dagtilbud, hvor det sker. 

Jeg har til gengæld hørt og læst om rigtig mange gode eksempler på brug af skærme i dagtilbud, hvor de for eksempel bruges til at identificere planter, dyr og insekter, til at finde vej eller til at give et barn en tiltrængt pause. Og jeg har selv set uendeligt mange gode eksempler på brug af skærme i skolen til alskens forskellige ting.  

Her må et simpelt ønske være en bevidsthed om, hvad det egentligt er, I har noget imod – og hvorfor?

Hvis tablets bruges i daginstitutioner til at pacificere børn dagen lang, skal I da ikke fjerne tabletten, men tilføre pædagoger. Hvis techgiganter misbruger vores data, skal I ikke fjerne skærme, men lovgive mod datahøstning.

Hvis tabletten bruges til at identificere et dyr eller en plante i naturen, til at spille musik – eller hvad ved jeg – lyder det i mine ører som en god idé. Og hvis problemet i virkeligheden handler om sociale medier, så er det det, I skal angribe.

Læs også

Her er jeres nyeste forslag om at skærme børn og unge fra techgiganterne med aldersverifikation et godt skridt i den rigtige retning. Men mig bekendt er brugen af sociale medier ikke eksisterende i dagtilbud, medmindre I medregner, at pædagogerne ofte er søde til at sende et billede eller to hjem fra dagen via Infoba eller Aula.

Brugen er også yderst begrænset i skolen, fordi langt de fleste skoler har en mobilpolitik.  

Problemet er datamisbrug 

Jeg har set mange billeder fra folketingssalen under politiske debatter, hvor folketingsmedlemmer – herunder også ministre – sidder med deres mobiltelefoner. Jeg tror også, at jeg kan dokumentere, at nogle folketingspolitikere har været på sociale medier under en debat i salen.

Ja, forældrene skal ruskes op i og mindes om det. Men derfra til så at forbyde skærme i dagtilbud eller i skolen... Det er godt nok en ommer

Simon Skov Fougt
Lektor, Aarhus Universitet

Jeg går ud fra, at I har gode grunde til at gøre det. Nogle er faglige, og nogle gange er de det nok ikke. Jeres data bliver sikkert også misbrugt af techgiganter, og jeg ville nok også have brug for en pause i jeres debatter, som nogle gange er lidt langhårede. Skal vi så også forbyde skærme på Christiansborg?  

Tænk jer nu om, og træf beslutninger på et oplyst grundlag. Start med at identificere problemet. Vi er mange forskere i Danmark, der ved ret meget om det, og vi vil gerne hjælpe jer.

Problemet er dels misbrug af vores data, dels de unges brug af sociale medier. Langt nede på min bekymringsliste er der også et behov for at diskutere, om al undervisning skal være digital. Det er den mig bekendt ikke. Langt fra endda.  

Øverst på min bekymringsliste er techgiganternes brug af vores data sammen med vores brug af sociale medier. Nummer tre på min liste er politikere, der træffer hovedløse beslutninger.  

Mig bekendt foregår langt det meste brug af sociale medier i fritiden, hvorfor det er åndsvagt at lovgive om det i dagtilbud eller i skolen.

Ja, forældrene skal ruskes op i og mindes om det. Men derfra til så at forbyde skærme i dagtilbud eller i skolen... Det er godt nok en ommer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Simon Skov Fougt

Lektor, ph.d., Nationalt Center for Skoleforskning, Aarhus Universitet
ph.d., cand.pæd. didaktik, dansk, lærer

0:000:00