Kronik

Vi baserer vores retspolitik på følelser, men det skaber flere problemer, end det løser

Vores følelsesliv er vigtigt, men det er også forunderligt – og nogle gange endda forblændende. Mere straf kan føles som det rigtige, men en retspolitik baseret på følelser er en retspolitik uden bund, skriver David Sausdal.

Vi lever i en retspolitisk tidsalder, hvor man gerne fængsler og undertrykker flere hundrede hvis ikke tusinders menneskers frihed i et forsøg på at beskytte mulige ofres og pårørendes følelser, skriver David Sausdal.
Vi lever i en retspolitisk tidsalder, hvor man gerne fængsler og undertrykker flere hundrede hvis ikke tusinders menneskers frihed i et forsøg på at beskytte mulige ofres og pårørendes følelser, skriver David Sausdal.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
David Brehm Sausdal
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi er i vores følelsers vold. Lovbrud og andre overtrædelser af folkemoralen synes i stigende grad at blive betragtet ud fra en sansende kalkule mere end en samfundskalkule. ”Det føles forkert”, ”Det gør ondt”. ”Det skaber utryghed”. ”Det er utilstedeligt”. Og ”vi må derfor have hårde straffe for at vise vores foragt” er typer af sætninger, som i stigende grad springer ud af munden på både os selv og dem på tinge.

Fair nok. Det kan virke selvfølgeligt, at den kriminelle mest af alt skal straffes og fordømmes for hans ugerninger. For hvem føler ikke instinktivt en ringeagt, når ens nærmeste eller en selv er blevet udsat for en forbrydelse, eller når man læser om det i avisen? Blodet bruser. Vi bliver vrede. Og man ser gerne, at der bliver sat et eksempel.

Dette er blandt andet også derfor, at vores politikere så ofte peger på ”retsfølelsen”, når de skal tale om, hvor forkasteligt noget er, og hvorfor det kræver et hårdt slag med hammeren for derved at bringe vores krænkede følelser i ligevægt. Retsfølelsen er blevet den nye retspolitiske målestok. Vi straffer ikke for at forebygge kriminalitet. Vi straffer, fordi vi føler os truffet.

I vores følelsers vold

Tager vi de lidt mere retsfilosofiske briller på, så kan man sige, at vi lever i en blanding mellem en ny-durkheimiansk og ny-kantiansk tidsalder.

Franskmanden Émile Durkheims kongstanke var, at vores lyst til at straffe mest af alt er et udtryk for en nødvendig samfundsreaktion. I Durkheims perspektiv er en kriminel handling et direkte angreb på det, han kaldte den ”kollektive bevidsthed”. Og for at kollektivet ikke skal falde fra hinanden, er straffen en nødvendighed for herved at markere misnøjen og få genoprettet fællesskabet. Forbryderen, og vores korrektion af denne, bliver således et slags uundværligt samfundsværktøj – en måde hvorigennem vi som lovlydige samfundsborgere kan vise og bekræfte hinanden i, hvori vores fælles følelsesliv og samfund består.

Fordømmelsen og forargelsen er blevet automatreaktionen. Borte er den medmenneskelige forståelse af, at vi alle kan fejle.

David Sausdal
Ph.d. i kriminologi og lektor, Lunds Universitet

Den tyske oplysningstidsfilosof, Immanuel Kant, var enig. Ud fra en mere grundlæggende moralsk betragtning, argumenterede Kant for, at det er kategorisk nødvendigt, at vi markerer vores utilfredshed, når uret er sket. Vores moralske kompas byder os det. Og hvis vi ikke stringent følger kompassets artige kurs, er risikoen, at vi bevæger os ind i et uanstændigt og altødelæggende uvejr.

Med ovenstående in mente kan det derfor fremstå naturligt, at vi er i vores følelsers vold. Og ikke bare naturligt men nødvendigt. ”Samfundets sammenhængskræft”, som politikerne jo ynder at sige det, ”kræver det”.

For nylig var justitsminister Peter Hummelgaard eksempelvis ude og forsvare, at vi i Danmark har et rekordhøjt brug af varetægtsfængsling, hvor mistænkte sidder indlåste, og ofte i isolation, mens de afventer dom. I stedet for at have fokus på de hele ti procent af sagerne, hvor folk kan sidde i arresthuse i op til to år uden at blive kendt skyldig, erklærede Hummelgaard sig tilfreds med, at man rammer plet i de resterende 90 procent af tilfældene. At ”blot” én ud af ti er fængslet uden grund, ser justitsministeren som en sejr – en sejr for ”retsfølelsen”, som han selv udtrykker det.

Tænk lige på det. Vi lever i en retspolitisk tidsalder, hvor man gerne fængsler og undertrykker flere hundrede hvis ikke tusinders menneskers frihed i et forsøg på at beskytte mulige ofres og pårørendes følelser. Væk er princippet om, at man er uskyldig, indtil andet er bevist. Væk er princippet om, at den største forbrydelse et samfund kan begå, er at fejlagtigt afstraffe og stigmatisere sine borgere. Principperne har røget sig en tur. Følelserne er flyttet ind (også selvom man selvfølgelig kan spørge sig selv om, hvorvidt retsfølelsen ikke lider større skade af den uret, som Danmarks tæt på verdensrekordsbrug af varetægt medfører?).

Læs også

Fordømmelse og forargelse

Vores siddende justitsminister er selvfølgelig ikke den eneste, der er i sine følelsers vold. Vi alle ved, hvordan historien går. Problemer med hooliganisme? Hårdere straffe! Problemer med vanvidskørsel? Hårdere straffe! Bandekriminalitet? Hårdere straffe! Vold og utryghed i nattelivet? Hårdere straffe! Et kondom som tages af under den seksuelle akt? Det, og det meste andet, skal straffes og sanktioneres bort!

Fordømmelsen og forargelsen er blevet automatreaktionen. Borte er den medmenneskelige forståelse af, at vi alle kan fejle. Borte er tilgivelsen. Eller i hvert fald forsøget derpå. Og borte er i nogen grad det ellers i megen retspolitik grundlæggende fokus på forebyggelse – på at anvende retspolitikken for at forsøge at mindske kriminaliteten.

Vores følelser omkring kriminalitet og straf er upræcise og ustyrlige.

David Sausdal
Ph.d. i kriminologi og lektor, Lunds Universitet

Som statsminister Mette Frederiksen (S) ganske ublu sagde det, før valget blev skudt i gang, så er det ”noget, vi kan forebygge, men ikke alt. Dem, der ikke respekterer vores spilleregler. De skal mødes med meget mere konsekvens(!)” – en konsekvens der i særdeleshed handler om at statuere eksempler; om følelsen af, at det vigtigste er, at vi som samfund (og politiker) demonstrerer vores ringeagt.

På den måde kan vi gode og ordentlige medborgere samles om vores løftede pegefingre, mens den kriminelle visner hen i hotel gitterly. Det føles godt. Det er måske ikke med til at nedbringe kriminaliteten, og derved risikoen for at blive udsat for en forbrydelse, men det føles godt. En (rets)følelse alle vi dydige danske borgere kan varme os ved, mens vi ryster på hovedet og hylder den politiker, der gør sig til moralens vogter.

Og det føles jo som om, vi har vundet, gør det ikke? Altså hvis vi lige glemmer for en stund, alle de der sidder uforvarende i varetægt.

En retspolitik uden bund

Sandheden er dog, at der intet naturligt er over denne følelsernes retspolitik. Selvom både Durkheim, Kant og vores folkevalgte uden tvivl er kloge og velmenende mennesker, så er dagens retspolitik ikke et udtryk for noget sandt og uundgåeligt. Vi har med andre ord valgt at lade følelserne råde.

Og vi skal ikke spole tiden meget tilbage, før vi finder en anderledes retspolitisk tidsalder, der i mindre grad byggede på følelser og i højere grad forsøgte at fokusere på forebyggelse og hvad for eksempel den kriminologiske forskning kunne tilbyde af efterprøvede tiltag. For selvom følelser og symboler er vigtige, når vi taler kriminalitet og straf, er det også vigtigt, at vi alle husker på, hvad vores forældre forsøgte at lære os som små; nemlig at man ikke altid træffer de bedste beslutninger, når man er i sine følelsers vold.

Vores følelsesliv er vigtigt. Bestemt. Men det er også forunderligt – og nogle gange endda forblændende. Hvad der føles rigtigt en dag, kan være forkert den næste. Ja, det er selvfølgelig banalt at sige dette. Men det gør det ikke mindre rigtigt. Og kigger vi på den tilgængelige forskning om retsfølelser, så er lige præcis dette en hovedlæresætning: vores følelser omkring kriminalitet og straf er upræcise og ustyrlige.

Læs også

Vi føler eksempelvis, at straffene er for lave, men vi tager fejl. De er ofte allerede hårdere, end vi tror. Vi føler, at det vil føles godt, at se gerningsmænd modtage en hård dom, men forskningen viser, at vi, når det kommer til stykket, faktisk ikke er så hævngerrige, som man skulle tro. Modsat mediebilledets fokus på de særlig grove sager, så ønsker ofre for forbrydelser ikke altid, at deres gerningsmænd skal rådne op i fængsel.

Mere end blot at fokusere på tugt og straf, ser man et fokus på at få gerningspersoner til at forstå deres ugerning og søge tilgivelse. Vi borgere i Danmark er helt enkelt ikke så hensynsløse, som dagens politik kan lede os til at tro. Heldigvis.

Straf, og mere af det, kan således føles som det rigtige. Sandheden er dog en anden. Derfor skal vi også passe på med at lade vores følelser råde. Det er ingen tjent med. Personlig håber jeg derfor, at danske politikere igen vil melde sig klar til at være den voksne i lokalet. En retspolitik baseret på følelser, er, i min og mange af mine kollegaer optik, en retspolitik uden bund. Det føles måske godt, når man truer med bål og brænd. Det nærer den indre ild. Men som samfund brænder vi os på det, mere end vi faktisk løser noget som helst. Og det er ikke en følelse, men fakta.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

David Brehm Sausdal

Lektor, Lunds Universitet, kriminolog og politiforsker
ph.d. i kriminologi (Stockholms Uni. 2018), kandidat i antropologi (Københavns Uni. 2012)

0:000:00