Nye tal: Kommunerne afsætter flere penge til børn og borgere med handicap

De kommunale budgetter til børn og socialområdet vokser mærkbart i 2024 sammenlignet med sidste år. Til gengæld står bevillingerne til ældreområdet mere stille, mens administrationen reduceres. Altinget giver overblikket.

Lovkravet om minimumsnormeringer begynder nu for alvor at afspejle sig i kommunernes budgetter for 2024.<br>
Lovkravet om minimumsnormeringer begynder nu for alvor at afspejle sig i kommunernes budgetter for 2024.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Med de kommunale budgetter for 2024 har landets godt 2.400 lokalpolitikere fordelt 306 milliarder kroner til borgernær service.

Onsdag offentliggjorde Danmarks Statistik de samlede budgettal for alle landets kommuner, og det blev dermed muligt at danne sig et overblik over, hvilken retning de lokale prioriteter trækker.

Umiddelbart står det klart, at de ekstra milliarder kommunerne fik med økonomiaftalen og finansloven for 2024 først og fremmest afspejler sig stigende bevillinger til udsatte børn, borgere med handicap og ældre.

Også budgetterne til  til daginstitutionerne er vokset markant. Men det skal ses i lyset af, at lovkravet om minimumsnormeringer træder i kraft i år.

Kommunernes har siden aftalen om minimumsnormering blev indgået i 2019 løbende fået løftet deres bevilling for at indfase de nye krav. Samlet set har kommunerne fået tildelt 1,7* milliarder kroner til at indfri minimumsnormeringerne, hvor af de sidste 400 millioner kroner kommer i år.

Ind til nu er pengene blev fordelt til kommunerne fra en central pulje. Men fra i år udmøntes midlerne i stedet over kommunernes bloktilskud, og indgår derfor først nu i de kommunale budgettal, som dog ikke ser ud til at være blevet løftet tilsvarende på området.

Læs også

Flere penge til socialområdet

Kommunerne har samlet set også afsat væsentlig flere penge til det specialiserede socialområde.

Bevillingerne er steget med over to milliarder kroner, når der tages højde for prisudviklingen. Her af godt 800 millioner kroner mere til udsatte børn og unge og 1,3 milliard kroner mere til voksne med handicap.

Ifølge KL er den samlede udgiftsstigning på området dog reelt på omkring 1,6 milliarder kroner, når der tages højde for nye lovændringer, der påfører kommunerne ekstra udgifter. Det gælder blandt andet Barnets Lov, der træder i kraft i 2024.

Ifølge en nylig prognose fra KL forventes udgifterne på det specialiserede socialområde at vokse markant i 2023. Også væsentligt mere, end der var lagt op til med budgettet for 2023.

Holder forventningen, så kan det betyde, at budgetterne for 2024 reelt indebærer generelle besparelser, selv om der er afsat ekstra penge sammenlignet med udgangspunktet for 2023.

Begrænset løft af ældreområdet

Fra 2023 til 2024 er der blevet godt 20.000 flere borgere i aldersgruppen 75 år eller ældre. Det svarer til en stigning på 3,4 procent. I samme periode er de budgetterede udgifter til ældreområdet vokset med omkring 400 millioner kroner svarende til 0,8 procent, når der tages højde for prisudviklingen.

Når der også korrigeres for opgaveændringer, så bliver beløbet endnu mindre.

Den udvikling skal ses i lyset af, at kommunerne med økonomiaftalen fik løftet deres serviceramme med 1,4 milliarder kroner, som ikke mindst skulle dække stigende udgifter som følge af, at flere ældre får brug for hjælp og pleje.

Oven i det kom regeringen med finansloven for 2024 med 650 millioner kroner til kommunernes budgetlægning.

Læs også

Færre penge til jobcentre

Med økonomiaftalen for 2024 krævede regeringen, at kommunerne samlet set skal spare 700 millioner kroner på administration. Ifølge Altingets opgørelse er de administrative udgifter stort set ikke faldet, når der alene justeres for pris- og lønudviklingen.

Ifølge KL's opgørelse er de administrative udgifterne dog reduceret med omkring 300 millioner kroner.

KL lægger i et notat vægt på, at det tal samtidig skal ses i lyset af, at der også er kommet nye administrative opgaver til for et par hundrede millioner, og at kommuner har hentet en del af besparelserne på områder, som ligger uden for en ”snæver” definition af administration.

Det hører dog med til historien, at der som en del af de tekniske korrektioner i budgetudviklingen fra 2023 til 2024 indgår en forudsat besparelse på jobcentrene på knap 300 millioner kroner. Penge som skal være med til at finansiere aftalen om tidlig tilbagetrækning (Arne-pensionen red.), men som de facto blev kompenseret ved økonomiaftalen.

Kigger man længere ned i tallene, så er de planlagte udgifter til jobcentrene da også reduceret med et par hundrede millioner kroner, når der er taget højde for prisudviklingen.

Læs også

Store forskelle på tværs af landet

I Altingets opgørelse er der også sket en mærkbar stigning i de budgetterede udgifter til ’øvrige’ områder.

Den udvikling dækker primært over, at der er budgetteret med flere ikke-øremærkede midler på kontoen for ’generelle reserver’, som runder de to milliarder kroner i budgettet for 2024. Hertil kommer ekstraudgifter til blandt andet ’fast ejendom’ og busdrift.

Ser man på udviklingen i de enkelte kommuners samlede velfærdsudgifter (udgifter inden for servicerammen red.), så er der stor spredning på tværs af landet.

I kommuner som Ærø, Læsø, Lemvig, Samsø og Frederikshavn er udgifterne faldet med omkring 1.000 kroner eller mere pr. indbygger, mens de i kommuner som Vallensbæk, Allerød og Ballerup er steget tilsvarende.

På tværs af landet er velfærdsudgifterne i gennemsnit steget med 394 kroner fra 2023 til 2024, når der tages højde for prisudviklingen, tekniske korrektioner og opgaveændringer.

 

Made with Flourish

*Tallet er rette. Oprindelige fremgik det, at kommunerne har fået 1,8 milliarder kroner til at indføre minimumsnormeringer. Det beløb dækker imidlertid også over midler til videreuddannelse til pædagogmedhjælpere. Reelt tilføres kommunerne lidt under 1,7 milliarder kroner (2024-pl) til at sikre minimumsnormering.

Om opgørelsen

Altinget har trukket data for kommunernes budgettal fra Danmarks Statistisk. Opgørelsen af afgrænset til udgifter, som indgår i den kommunale serviceramme.

De forskellige velfærdsområder er defineret med afsæt i samme afgrænsning, som benyttes ved Vives Nøgletal. Dog med mindre justeringer, herunder at kontoen for ’generelle reserver’ ikke indgår under ’administration’ men under ’øvrige’.

Kommunernes budgettal for 2023 er pris- og lønkorrigeret til 2024-niveau. Det er disse tal, som benyttes til at opgøre udviklingen i udgifterne fra 2023 til 2024 på de enkelte velfærdsområder.

Herudover er der foretaget supplerende beregninger, hvor der er indregnet korrektioner som følge af ny lovgivning og andre tekniske ændringer.

For opgørelse af de samlede serviceudgifter er taget afsæt i KL’s metode til opgørelse af kommunernes tekniske serviceramme for 2024. Her indgår både pl-justering samt korrektioner som følger af ny lovgivning (DUT) og andre tekniske forhold.

På kommuneniveau kan der kan være mindre afvigelser i opregningen af 2023-budget til 2024-ramme sammenlignet med KL’s opgørelse blandt andet som følge af afrundinger.

Indbyggertal er trukket for 1. januar for 2023. For 2024 tages der afsæt i Danmarks Statistisk befolkningsfremskrivning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00