Debat

SF'er: Det er forkert, når Socialdemokratiet forsøger at bilde os ind, at velfærdsstaten er et midterprojekt

Det er ikke en overraskelse, at Socialdemokratiet forsøger at finde legitimitet i historiebøgerne til den nye midterregering. Men som Anker Jørgensen sagde: Midten er et dødt punkt. Udviklingen presses frem fra venstre, skriver Sigurd Agersnap (SF).

Det er en tendens, at den Socialdemokratiske historie har det med at passe perfekt ind i partiets aktuelle politik, skriver Sigurd Agersnap.
Det er en tendens, at den Socialdemokratiske historie har det med at passe perfekt ind i partiets aktuelle politik, skriver Sigurd Agersnap.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Sigurd Agersnap
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Med nytårstalen skød statsministeren ikke kun den politiske sæson 2023 i gang, hun skrev også den nye midter-regerings projekt ind i velfærdsstatens historie.

”At være en del af det danske velfærdssamfund handler ikke først og fremmest om, hvad vi hver især kan få ud af det. Men om, hvad vi hver især kan bidrage med,” sagde hun blandt andet med slet skjult henvisning til John F. Kennedys berømte citat.

For mange vil det måske virke ulogisk, at en forringelse af pensionsordningen for nedslidte, fjernelse af en helligdag og nedskæringer i SU’en sikrer velfærdsstaten, men det er nu fortællingen, som kan koble det nye regeringsgrundlag sammen med velfærdsstatens historie.

Tværpolitisk gruppearbejde

Og statsministeren står ikke alene med at forsøge at indskrive regeringens projekt i velfærdsstatens historie.

Hvor vi i mange år har hørt fra socialdemokrater, hvordan Socialdemokratiet var lig med velfærdsstaten, og at de borgerlige var velfærdsstatens hovedmodstandere, så lyder det nu fra flere kanter, at velfærdsstaten nærmest har været et fælles projekt hen over midten i dansk politik. At Socialdemokratiet ikke alene, men sammen med Venstre og nogle gange Konservative, har opbygget velfærdsstaten.

Socialdemokratiet søger at finde legitimitet i historiebøgerne til deres nye midterprojekt. Det er også en taknemmelig opgave, for der findes næsten socialdemokratiske citater til enhver lejlighed.

Sigurd Agersnap (SF)
Medlem af Folketinget

Kaare Dybvad (S) fremførte den pointe i et interview i DR2 Deadline 19. december, hvor han betoner, at en række store resultater for velfærdsstaten blev skabt af SV-regeringen i slutningen af 70’erne.

Peter Hummelgaard (S) fremhæver på Twitter, at Anker Jørgensen også i 90’erne var fortaler for et samarbejde hen over midten. Og i en debat på samme medie skriver Kaare Dybvad, ’de væsentligste tiltag for at skabe velfærdsstaten blev vedtaget med Venstre og Konservative’.

Man kan levende forestille sig det tværpolitiske gruppearbejde i stearinlysets skær hjemme hos Stauning, Krag eller Kampmann. Lige i den ånd som Mette Frederiksens nye "arbejdsfællesskab" med Venstre og Moderaterne er opstået.

Konflikter og forlig

Det er en tendens, at den Socialdemokratiske historie har det med at passe perfekt ind i partiets aktuelle politik. Da Socialdemokratiet slog an til en strammere udlændingepolitik, skrev Mattias Tesfaye (S) bogen ’Velkommen Mustafa – 50 års socialdemokratisk udlændingepolitik’, hvor han argumenterede for, at den stramme udlændingepolitik var nærmere normalen end undtagelsen i partiets historie. Det blev diskuteret en del blandt historikere.

Det er således ikke en overraskelse, at Socialdemokratiet søger at finde legitimitet i historiebøgerne til deres nye midterprojekt. Det er også en taknemmelig opgave, for der findes næsten socialdemokratiske citater til enhver lejlighed. Alligevel er den nye historiefortælling et vildspor i den politiske debat af minimum tre årsager:

For det første er velfærdsstaten opstået i konflikten mellem højre og venstre. Historien viser, at også sociale forbedringer, som har været stemt igennem bredt i Folketinget, har været presset frem fra venstre side. At arbejderbevægelsen, sammen med blandt andre Socialdemokratiet og SF, har presset på for forbedringer i det sociale sikkerhedsnet; oftest overfor en modstand fra Venstre og Konservative.

I 1960 gik Venstre og Erik Eriksen til valg under sloganet ’Mod Formynderstaten’, altså for en mindre velfærdsstat, og da Krag appellerede til bredt samarbejde frem mod 1963, ville Erik Eriksen hellere samle højrefløjen mod det formynderiske og socialistiske velfærdsprojekt. Selv om der har været samarbejde, så er velfærdsstaten opstået i konflikt mellem højre og venstre - ikke i konsensus.

Læs også

For det andet er det danske folkestyre kendetegnet ved, at alle partier tager notits af danskernes sammensætning af folketinget. Har der været et borgerligt flertal, så er også partierne til venstre i salen gået med i forlig, som ikke nødvendigvis har trukket i deres retning, men for at afbøde de værste konsekvenser. Tilsvarende når flertallet har været til venstre.

Partier til højre og venstre har ofte samarbejdet om de store ting. Kanslergadeforliget, efterlønnen, arbejdsmarkedspensionerne, SU’en, dagpengene og så videre. Men en fortælling, om at alle har trukket i samme retning, er i flere tilfælde direkte misvisende. Når Kaare Dybvad blandt andet henviser til Kanslergadeforliget, glemmer han, at Kanslergadeforliget netop var kendetegnet ved, at Venstre bakkede op om socialreformerne mod lettelser af byrderne for landbruget.

Venstre var med til at støbe fundamentet for velfærdsstaten, men primært som en indrømmelse for nogle andre sejre. Præcis ligesom det nye regeringsgrundlag er udformet med store skattelettelser, som indrømmelse til Venstre og Moderaterne.

Som Anker Jørgensen sagde; midten er et dødt punkt. Udviklingen presses frem fra venstre.

Sigurd Agersnap (SF)
Medlem af Folketinget

For det tredje kan man ikke bedømme et partis nuværende politik på dets historiske meritter. Partier udvikler sig, og SF er eksempelvis et noget andet sted i dag end i 60’erne. Det samme kan siges om Socialdemokratiet, og kampen mellem højskole-, landbrugs- og by-Venstre har taget mange forskellige former i Venstres politik gennem historien.

Partier bevæger sig med tiden. Heldigvis for det. Skal man vurdere et partis politik, så er historien ikke altid det mest retvisende sted at kigge, der er partiprogrammerne bedre. Læser man partiprogrammerne, er der ikke meget tvivl om, hvem som vil udbygge velfærdsstaten, og hvem som ønsker at begrænse den.

Midten er et dødt punkt

De sidste tre år har vi i dansk politik lavet mange gode brede aftaler. En klimalov, samtykkelov, inflationshjælp, håndtering af corona og meget mere. Stærkt samarbejde mellem røde og blå partier på mange af de vigtige områder.

Det kan man sagtens gøre, men det har været drevet af klare værdier om social og grøn retfærdighed. For det har betydet noget, at der var et rødt og grønt flertal, også for de aftaler som er vedtaget bredt. Læg dertil alle de aftaler som er vedtaget mere snævert til venstre i folketingssalen, og som har forbedret sikkerhedsnettet i samfundet og styrket velfærdssamfundet:

Et børnetilskud til de fattigste børnefamilier, en bedre tilbagetrækning med arne-pension, indførelse af minimumsnormeringer, og en styrkelse af velfærden ude i kommunerne. Ting som de borgerlige ikke har ville være med til. For deres udgangspunkt er et andet, og de trækker i en anden retning.

Nu har Socialdemokratiet indgået et fornuftsægteskab over midten, uden klare venstreorienterede værdier og uden at det røde flertal skinner igennem i den politiske retning. Det er en fejl, for som Anker Jørgensen sagde; midten er et dødt punkt. Udviklingen presses frem fra venstre.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Hummelgaard

Justitsminister, MF (S)
cand.jur. (Københavns Uni. 2012)

Kaare Dybvad Bek

Udlændinge- og integrationsminister, MF (S)
cand.scient. i geografi og geoinformatik (Københavns Uni. 2012)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00