Kommentar af 
Signe Bøgevald Hansen

Signe Bøgevald: Googles mærkat på sortes virksomheder er dybt racistisk

KOMMENTAR: Googles nye mærkningsordning af virksomheder ejet af sorte mennesker er et forsøg på misforstået solidaritet, der ender ud med både at være racistisk og dybt destruktiv for bekæmpelsen af racisme. Hvornår indser Google, at markedsøkonomien i sig selv er antiracistisk?

I stedet for at spille med på identitetspolitikkens dagsorden, burde Google indse, at markedsøkonomien i sig selv er antiracistisk, skriver Signe Bøgevald.
I stedet for at spille med på identitetspolitikkens dagsorden, burde Google indse, at markedsøkonomien i sig selv er antiracistisk, skriver Signe Bøgevald.Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Google har for nyligt indført et nyt mærkat på blandt andet Google Maps, der skal deklarere forretninger ejet af sorte mennesker.

Det er paradoksalt, hvordan antiracismen i nogle kredse tilsyneladende er kommet til at handle om netop at sætte fokus på hudfarve og race. I stedet for at spille med på identitetspolitikkens dagsorden, burde Google indse, at markedsøkonomien i sig selv er antiracistisk. For den eneste farve kapitalismen ser, er nemlig grøn – farven på dollars, som den amerikanske økonom, Thomas Sowell har sagt.

I de før-kapitalistiske samfund afhang vores økonomi i høj grad af tjenester, personlige forhold og arbitrære karakteristika. Det handlede ikke om hvor godt eller billigt et produkt du kunne levere. Nej, det handlede i stedet om hvilken person, som du var. Det handlede om din race, dit køn eller hvilket eventuelt personligt forhold du havde til køberen. Markedsøkonomien er upersonlig. Og heldigvis for det.

Det kan undre, at den såkaldte antiracistiske bevægelse, særligt i USA, er blevet så antikapitalistisk, som den er. Det lader til, at det åbenbart ikke længere er antiracistisk at være ’farveblind’, men i stedet at se farver. Ja, for at forstå racismen skal vi tilsyneladende selv blive til racister. I virkeligheden er denne tilgang både racistisk i sig selv, men også dybt destruktiv for kampen mod racisme.

Fakta
Signe Bøgevald Hansen (født 1998) er formand for Liberal Alliances Ungdom.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Forestil dig for eksempel, at du er et dybt racistisk menneske, og kun ønsker at støtte forretninger ejet af hvide mennesker. Ja, nu har du så muligheden for i langt højere grad at fravælge virksomheder, som sorte mennesker ejer, fordi der nu er blevet lavet et mærkat, der fortæller dig, hvor du i hvert fald ikke skal handle.

En af de absolut største fordele ved et frimarkedssystem er, at det i nogen grad beskytter folk mod at blive diskrimineret imod i deres økonomiske aktiviteter ud fra karakteristika, der er irrelevante for deres produktivitet, som hudfarve for eksempel er.

Ønsket om at skabe profit, er i virkeligheden det, der gradvist er med til at minimere racismen i vores samfund.

Jeg siger ikke, at racisme forsvinder, blot fordi vi har en fri markedsøkonomi. Den nuværende situation viser, at det åbenlyst ikke er tilfældet. Men markedsøkonomien svækker racismen. På markedet bliver du nemlig straffet, hvis du opfører dig racistisk. Hvis du som forbruger, ikke ønsker at købe produkter produceret af sorte mennesker, på trods af at det er det bedste produkt til prisen. Ja, så bliver du nødt til at lade dig takke med et ofte dyrere og dårligere produkt, der til gengæld er produceret af hvide mennesker.

Det er enormt ærgerligt, at kampen mod racisme er blevet kapret af dybt venstreorienterede og antikapitalistiske grupperinger. Man hører ofte argumenter om, at racismen først afskaffes, når vi også har afskaffet kapitalismen. Det kunne dog ikke være længere fra sandheden, og derfor er det også dybt nødvendigt at vi borgerlige-liberale, der abonnerer på markedsidealer, også melder os ind i den antiracistiske kamp, og udfordrer den venstreorienterede dagsorden. For ellers ender det med, at virksomheder som Google indfører skadelige tiltag for at please deres kunder, der abonnerer på den herskende venstreorienterede antiracistiske dagsorden.

Googles nye mærkningsordning er et forsøg på misforstået solidaritet, der ender ud med både at være racistisk og dybt destruktiv for bekæmpelsen af racisme. Sorte virksomhedsejere har ikke brug for Google til at sætte racistiske mærkater på deres virksomheder. Nej, i stedet burde virksomhederne profilere sig selv på deres gode produkter og priser i stedet. For ønsket om at skabe profit, er i virkeligheden det, der gradvist er med til at minimere racismen i vores samfund. Kapitalismens profitmaksimering bekymrer sig nemlig ikke om andre farver end grøn.

-----

Signe Bøgevald Hansen (født 1998) er formand for Liberal Alliances Ungdom. Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Signe Bøgevald Hansen

Politisk konsulent, Sundhed Danmark
kandidat i statskundskab (Aarhus Uni. 2023)

0:000:00