Ugens uddannelse: Frikendte forskere, fravær og vold i folkeskolen

OVERBLIK: Forskere med rolle i folkeskolereformen blev frikendt for videnskabelig uredelighed. Fraværstallene på gymnasierne blev offentliggjort, og Merete Riisager var i samråd om vold i folkeskolen. Her er ugens uddannelsespolitiske overblik.

Niels Egelund var én af de fire anmeldte forskere i pædagogik, som i denne uge kunne ånde lettet op over at være blevet frikendt for videnskabelig uredelighed. 
Niels Egelund var én af de fire anmeldte forskere i pædagogik, som i denne uge kunne ånde lettet op over at være blevet frikendt for videnskabelig uredelighed. Foto: Marie Hald/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

I denne uge kom der afklaring i en af dansk skoleforsknings mest betændte sager hidtil.

Nævnet for Videnskabelig Uredelighed har nemlig besluttet, at de fire forskere Niels Egelund, Lars Qvortrup, Jens Rasmussen og Andreas Rasch-Christensen ikke har handlet videnskabeligt uredeligt.

Det kunne Altinget: uddannelse fortælle mandag morgen.

Det var ph.d. og lektor Keld Skovmand, der sidste år anmeldte de fire forskere for blandt andet at have plagieret, fusket med citater og manipuleret med udenlandsk forskning i artikler, der alle har tilknytning til folkeskolereformen.

På trods af nævnets enstemmige afgørelse fortalte Keld Skovmand til Altinget, at han ikke er i tvivl om, at der er tale om uredelighed i de fire forskeres arbejde. Han har samtidig ingen tillid til måden, nævnet opererer på.

”Vi har det grundlæggende problem nu, at hvis ingen af disse tilfælde er uredelige, så tror jeg slet ikke, du kan finde tilfælde inden for pædagogisk forskning, som det nævn ville kunne vurdere som uredelige,” sagde han.

Læs hele historien her.

{{toplink}}
Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her

Duksegymnasier dumper fraværsregler
I denne uge offentliggjorde undervisningsministeren de første fraværstal på de gymnasiale uddannelser, der viste en stor forskel på fraværet på de respektive uddannelsesinstitutioner.

0:000:00