Forskere bag folkeskolereformen er frikendt for videnskabelig uredelighed

FRIKENDT: Fire danske forskere, hvis artikler har tilknytning til folkeskolereformen*, er blevet frikendt i en sag om videnskabelig uredelighed. Ph.d. Keld Skovmand, som oprindeligt anmeldte forskerne, står dog fast og mener, at frikendelsen statuerer et demokratisk problem.

Professor Niels Egelund (th.) er sammen med tre kolleger blevet frikendt for videnskabelig uredelighed. 
Professor Niels Egelund (th.) er sammen med tre kolleger blevet frikendt for videnskabelig uredelighed. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Niels Frederik Rickers

Vi har det grundlæggende problem nu, at hvis ingen af disse tilfælde er uredelige, så tror jeg slet ikke, du kan finde tilfælde inden for pædagogisk forskning, som det nævn ville kunne vurdere som uredelige.

Keld Skovmand
Ph.d. og lektor i pædagogik

Fire af landets uddannelsesforskere har ikke handlet videnskabeligt uredeligt.

Sådan lyder konklusionen fra Nævnet for Videnskabelig Uredelighed i en afgørelse, som Altinget er i besiddelse af.

Dermed er der midlertidigt blevet lagt låg på en sag, som ikke bare har været yderst betændt for det pædagogiske forskermiljø, men også for den politiske verden.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00