Velkommen til en Alternativ valgmaskine

MASKINRUM: Hvor alternativt er Alternativets valgapparat? Vi tog til morgenmøde på partikontoret.

Placeholder image
Partiformand Uffe Elbæk ved siden af Alternativets store lykkeamulet, flamingo-Å'et. Foto: Linda Kastrup/Scanpix

"Hvordan får vi Å'et op til Skagen?"

Vi er til mandagsmorgenmøde på Alternativets kampagnekontor i København, og partileder Uffe Elbæk er optaget af, hvordan Liste Å skal komme ud over rampen i hele landet.

Nogle frivillige har skåret et to meter højt Å ud i flamingo og beklædt det med stof i Alternativets skriggrønne kulør. Flamingo-Å'et har den seneste tid fungeret som en meget iøjnefaldende lykkeamulet, så det er vigtigt, at det store partibogstav er parat, når partiets Danmarksturne starter i Skagen tirsdag.

Det vildeste studiejob
Alternativet holder til i nummer 12 på Kattesundet, et lille stræde, der ligger gemt væk bagved Københavns Byret, et stenkast fra Slotsholmen.

Vi vil gerne føre en anderledes valgkamp, og der har Uffe haft en vild ide om et rullende talkshow.

Daniel Hauberg, Kampagnechef, Alternativet

Her sidder partisoldater i tre etager og kæmper for at få lov til at cykle de 800 meter ned til Christiansborgs hovedindgang og indtage Folketinget.

Det store grønne Å står endnu i indgangen, da Altinget træder ind ad døren mandag morgen. I et par sofaer sidder de fire medlemmer af Alternativets kampagneapparats inderste akse og smalltalker før dagens morgenmøde.

De er fire mænd. Sekretariatschef og rådgiver Mikkel Nørskov Kjær på 34 er så godt som færdiguddannet statskundskaber. Chefrådgiver Mathias Høj på 26 er nyuddannet retoriker og tidligere praktikant hos SF. Pressechef Magnus Harald Haslebo på 32 er journalist- og kommunikationsuddannet, og kampagnechef Daniel Hauberg på 27 er statskundskabsstuderende og tidligere studentermedhjælper i Statsministeriet.

Sidstnævnte burde egentlig bruge sin tid på at skrive sit speciale om, hvordan man overbeviser vælgerne i en valgdebat, færdigt. I stedet fokuserer han altså nu på at manøvrere det unge partis valgkampagne sikkert i mål.

“Det må være det vildeste studiejob, som nogen nogensinde har haft,” konstaterer han selv.

Det koster
Alternativet har fra Urtekrams dansk-canadiske ejer Ross Jackson og den i London bosiddende IT-direktør Ditlev Bredahl fået i alt 2,45 millioner kroner. Dertil kommer smådonationer fra andre biddragsydere. Alligevel er kun to medarbejdere lønnede; en bogholder og en deltidspartisekretær.

Resten er frivillige. Et par af de ledende frivillige, herunder kampagnechefen og sekretariatschefen, har dog også været ansat af Folketinget til at assistere Uffe Elbæk med hans parlamentariske arbejde.

I stedet for løn går sponsorpengene blandt andet til bæredygtigt merchandise, annoncer, videoproduktion, leje af elbiler til nogle af spidskandidaterne og til Alternativets iøjnefaldende kvarte valgplakater, som reklamebureauet Saatchi & Saatchi er kommet på.

“Vi vidste, at vi nok ikke ville have en stor hær af rutinerede frivillige, der stod klar det øjeblik, valget blev udskrevet. Samtidig ville vi gerne lave noget alternativt,” forklarer kampagnechefen.

“Og så koster de kun det kvarte af prisen.”

Party i provinsen
Som kampagnechef for et lille nyt parti, der gerne vil gøre tingene anderledes, har Daniel Hauberg hverken fokusgruppeundersøgelser eller big data-baserede analyser til rådighed.

I stedet satser Alternativet i valgkampen på at øge kendskabet og vise, at man er et inddragende parti. Det skete i den forgangne weekend, da partiet en række forskellige steder rundt omkring i landet afholdt politiske laboratorier, der er Alternativets forum for politikskabelse.

Her kan alle være med til at udvikle politik til Alternativet gennem møder, workshop, arbejdsgrupper eller noget helt fjerde.

“De politiske laboratorier er en del af Alternativets DNA. Derfor skal de også være en del af valgkampen,” siger kampagnechef Daniel Hauberg.

“Det er en måde at vise, hvem vi er, lave politik, inddrage nogle mennesker og gøre opmærksom på os selv,” fortsætter kampagnechefen, der henviser til, at mindre end hver anden kendte til Alternativet, da valget blev udskrevet.

Men Alternativet lader det ikke blive ved det. I samarbejde med en gruppe specialestuderende fra RUC har partiet udviklet et nyt koncept for politiske møder.

“Vi vil gerne føre en anderledes valgkamp, og der har Uffe haft en vild ide om et rullende talkshow,” fortæller Daniel Hauberg.

Under overskriften Join the Party vil Uffe Elbæk de kommende dage gøre den som politisk talkshow-vært og konferencier, der interviewer og snakker med lokale spidskandidater og personligheder, som Alternativet finder interessante, inden for kultur, iværksætteri og grøn omstilling.

Karavanen starter i Skagen tirsdag middag, og første forestilling løber af stablen i Aalborg samme aften, hvor nordjyderne bliver budt på kødfrie hotdogs, musik af Lucy Mardou og Sigurvin Sigurdsson og møder med Uffe Elbæk og den lokale spids, Torsten Gejl.

Siden går turen til blandt andet Esbjerg, Aarhus, Odense og Roskilde.

Ophøjet ro
Tilbage i København, hvor morgenmødet er gået i gang, diskuterer Uffe Elbæk og hans rådgivere, hvordan de positive tendenser skal fastholdes. I en række meningsmålinger står Alternativet nu til at komme over spærregrænsen, og på Facebook er partiet vokset med 20 procent den seneste uge. Samtidig er mængden af Google-søgninger på partiet angiveligt vokset med 8.000 procent, ligesom man får enorme mængder positiv respons på forskellige platforme. Og de frivillige efterspørger flere valgplakater, de kan hænge op.

På morgenmødet er der grundlæggende enighed om, at man skal holde fast og fortsætte den gode stil, men der er plads til bekymringer. Det ser ud til, at en af de lokale kandidater har svært ved at stå distancen, så over lunken kaffe og franskbrød med øko-smør diskuterer kampagneledelsen, om man skal sætte alt ind på at preppe vedkommende på en solid måde før kommende medieoptrædener. Eller er det bedre at bede den givne kandidat om at holde lav profil?

Og hvad med de ideer, der er kommet frem ved weekendens politiske laboratorier? Hvordan undgår man, at medierne fremstiller tilfældige laboratorieideer som Alternativets politik?

Det er også blevet bemærket, hvordan Kristendemokraternes leder, Stig Grenov, kom i store problemer ovenpå sin optræden i Mød Partierne på DR, så det bliver besluttet, at en rådgiver skal se et par udsendelser igennem inden Uffe Elbæks egen optræden. På den måde håber man at kunne få en ordentlig fornemmelse for, hvor hårdt der bliver gået til gæsterne i programmet.

Optimismen er dog stor hos kampagnechef Daniel Hauborg.

“Uffe er jo bundrutineret, og han har da heller ikke lavet nogen fejl endnu. Og det tror jeg skyldes, at det, han siger, kommer fra hjertet. Så er det sværere at komme i klemme,” siger han efter mødet.

“Men vi går jo heller ikke ind i det med blå øjne,” supplerer pressechef Magnus Harald Haslebo.

“Selvfølgelig er det vigtigt at være godt forberedt. For når vi går fremad i meningsmålingerne, så regner vi med, at der kommer en eller anden reaktion et sted fra. Men det tager vi med ophøjet ro.”

Å’et. Det kørte to frivillige fra Kattesundet til Skagen sent mandag aften.


    Politik har aldrig været vigtigere
    Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
    Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser