Venstre angriber regeringen: I svigter folkeskolens frihed

INTERVIEW: Folkeskolen skal have nogle af de frihedsgrader, som de frie grundskoler nyder godt af. Derfor er det et svigt, når ministeren nægter at videreføre VLAK-regeringens frihedsforsøg, lyder det fra undervisningsordfører Ellen Trane Nørby.

Selv om fem ud af otte undervisningsministre siden 2001 har været fra Venstre, er man fortsat ikke i mål med at sikre de borgerlige frihedsidealer i folkeskolen, mener Ellen Trane Nørby.
Selv om fem ud af otte undervisningsministre siden 2001 har været fra Venstre, er man fortsat ikke i mål med at sikre de borgerlige frihedsidealer i folkeskolen, mener Ellen Trane Nørby.Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Martin Mauricio

En frihedspakke til folkeskolen.

Det er, hvad Venstres undervisningsordfører, Ellen Trane Nørby, efterlyser.

De frihedsgrader, som de frie grundskoler nyder godt af, mangler grundlæggende i den danske folkeskole.

Og derfor bør børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) holde op med at spilde tiden på at føre en ideologisk kamp imod friskolerne, og i stedet bruge kræfterne på at lade sig inspirere af deres måde at drive skole på.

Vi har forsøgt at gennemføre den politik, vi mener er den rigtige, men man må også konstatere, at vi ikke er i mål.

Ellen Trane Nørby (V)
Børne- og undervisningsordfører

"Det handler om at udfordre statens centralistiske tænkning i relation til at skabe den gode skole. Derfor vil vi gerne se, om ikke det er muligt at lave en frihedspakke, der udvider frihedsgraderne i folkeskolen."

"Desværre vil regeringen det modsatte af os. De vil rulle friheden tilbage. For eksempel mener jeg, at det er et svigt, når ministeren nægter at bruge forsøgsparagrafferne til at lave et bredt frihedsforsøg, som vi ellers lagde op til, da vi var i regering."

Ministerens tankegang er uholdbar
Du taler om en frihedspakke. Hvilke redskaber og værktøjer skal der konkret ligge i den?

"Der kan være mange ting. Blandt andet i forhold til ledelsesbeslutninger, men planerne om at igangsætte et rammeforsøg med det sigte at skabe mere frihed i folkeskolen var det første vigtige skridt."

Den tidligere undervisningsminister Merete Riisager (LA) lancerede i marts et såkaldt frihedsforsøg, hvor de medvirkende skoler skulle kunne fravælge en række krav fra regeringen og kommunerne.

Dokumentation

ORDFØRERRUNDE

Folketinget er åbnet, og en ny politisk sæson i det uddannelsespolitiske landskab er skudt i gang. Derfor danner Altinget Uddannelse i den kommende tid et overblik over partiernes vigtigste prioriteter gennem en række interview med partiernes ordførere.

Vi stiller partiernes ordførere de samme fire spørgsmål:

– Hvad bliver den vigtigste prioritet på uddannelsesområdet i den forestående politiske sæson?

– Hvilke elementer i forståelsespapiret vil I forsøge at præge mest, og hvorfor?

– Hvilke elementer i forståelsespapiret håber I kommer til at fylde mindst?

– Hvad bør den nye minister kaste sig over som det første?

Du kan læse de øvrige ordfører-interview her:

–  Marie Krarup (Dansk Folkeparti)

–  Jakob Sølvhøj (Enhedslisten)

–  Mai Mercado (Konservative)

–  Anne Sophie Callesen (Radikale)

–  Mette Thiesen (Nye Borgerlige)

–  Torsten Gejl (Alternativet)

–  Henrik Dahl (Liberal Alliance)

–  Ellen Trane Nørby (Venstre)

–  Jacob Mark (SF)


Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00