Kommentar af 
Kasper Bøgh Larsen

Bureaukratiet i daginstitutioner er en mulighed for faglig fordybelse

I stedet for at tale om et "opgør med bureaukratiet", bør vi nuancere debatten og erkende, at papirarbejdet er en nødvendighed i den moderne daginstitution, skriver Kasper Bøgh Larsen.

Jeg elsker at lave bålmad med børnene og de dybe samtaler, man kun kan have med en femårig. Men jeg elsker også faglig forbydelse og refleksion. Der skal være plads til begge dele, skriver Kasper Bøgh Larsen.
Jeg elsker at lave bålmad med børnene og de dybe samtaler, man kun kan have med en femårig. Men jeg elsker også faglig forbydelse og refleksion. Der skal være plads til begge dele, skriver Kasper Bøgh Larsen.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Kasper Bøgh Larsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når vi taler besparelser på daginstitutionsområdet, eller i hvilken grad normeringer og børnetimer skal prioriteres, hører vi ofte fra især de mere liberale partier, at frem for at spare på personaletimer, bør vi i stedet tage et opgør med al det bureaukrati, der har sneget sig ind i institutionerne.

Burde vi en gang for alle få ryddet ud i papirarbejde, evalueringer og dokumentation?

Kasper Bøgh Larsen
Pædagog, Københavns Kommune

Som en af de mange pædagoger, der har sin daglige gang på gulvet, er jeg for så vidt enig i, at mængden af papir- og skærmarbejde fylder for meget.

Lige i det her spørgsmål, tror jeg godt, at jeg kan være så fræk at sige, at de fleste af mine kollegaer ude i landets vuggestuer og børnehaver også er enige.

Så burde vi en gang for alle få ryddet ud i papirarbejde, evalueringer og dokumentation?

Den tid vi som pædagoger bruger foran en skærm er steget stille og roligt igennem de snart 17 år, jeg har været pædagog.

Digitaliseringens indtog har selvfølgelig en del at sige, men mængden af dokumentation og skriftlig evaluering er også vokset betydeligt.

Mange af opgaverne er uomgængelige: Vi skal overlevere til SFO og skoler, forberede forældresamtaler og dokumentere vores hverdag til forældrene, så de kan følge med i aktiviteter, begivenheder og generelle informationer. 

Læs også

Evalueringskulturen er ikke gået institutionerne forbi. Vi evaluerer projekter og arrangementer og bruger også tid på at dokumentere, at vi fordyber os i alle grene af den pædagogiske læreplan.

Det tager tid. Så er det her, vi kan gøre et indhug? Nej, vel?

Det er jo ikke kun den skriftlige arbejdsbyrde, der er steget for pædagogerne de sidste 20 år, men også vores generelle faglighed.

Siden vi gik fra at være en erhvervsuddannelse til en professionsbachelor, har vi også fået et mere udviklingsorienteret og refleksivt virke.

Så meget af den ovennævnte evalueringskultur er også blevet en af grundstenene i den moderne pædagogik.

Så hvad er der snart tilbage at rydde ud i? Da jeg indledningsvis skrev, at jeg som pædagog godt kan nikke genkendende til den stigende mængde af arbejde med kuglepen eller tastatur i hånden, var det ikke ensbetydende med, at vi skal fjerne det.

Nej, som altid er løsningen kun bundet op på én enkelt ting: Tid. 

Læs også

Jeg nyder mit arbejde på gulvet. Jeg elsker at nørde natur og dyr med ungerne. Jeg elsker at lave lækker bålmad sammen med dem én gang om ugen. Jeg elsker de helt særlige dybe snakke, du kun kan have med en femårig.

Jeg elsker i lige så høj grad at få stimuleret min faglighed gennem refleksion og diskussion.

Kasper Bøgh Larsen
Pædagog, Københavns Kommune

Men jeg elsker i lige så høj grad at få stimuleret min faglighed gennem refleksion og diskussion.

Derfor synes jeg, at det ville være et kæmpe skridt tilbage, hvis et såkaldt “opgør med bureaukratiet” betyder, at vi fjerner muligheden for at bruge tid på at vurdere de arbejdsredskaber og pædagogiske rammer, der danner fundamentet for børnene og vores hverdag.  

Så der skal simpelthen være tid til begge dele. Både det nære og det praktiske.

Det er efter min bedste overbevisning for unuanceret at argumentere for mere af det ene eller det andet i debatten om, hvad der er bedst for børnene.

Vi skal simpelthen kunne rumme en hverdag, hvor der er plads til både det gode børneliv, men også til faglig refleksion og udvikling.

Vi står over for et lønløft, og vi har i grove træk fået lagt fundamentet for, hvad minimumsnormeringerne skal indkapsle.

Disse tiltag skulle gerne tiltrække flere unge til vores fag – og dermed flere pædagoger til at skabe både hjerterum og udviklingsrum i vores institutioner fremover.

Så lad os holde fast i en nuanceret debat, hvor bureaukratiet ikke udelukkende fremstår som et problem, men også som en nødvendighed i den moderne daginstitution.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kasper Bøgh Larsen

Pædagog, Københavns Kommune
pædagoguddannelsen (Fröbelseminariet Roskilde

0:000:00