Debat

Danske Skoleelever: Det undrer mig, at regeringen lægger op til at afskaffe retten til bevægelse i folkeskolen

Elever i folkeskolen har brug for pusterum i løbet af en skoledag for at kunne opretholde læringsglæde og den gode trivsel. Derfor skal vi holde fast i kravet om 45 minutters bevægelse, skriver Laura Drachmann Poulsen.

Det er ekstra afgørende at have bevægelse for øje i en tid, hvor mange elever keder sig og mistrives i skolen, skriver&nbsp;Laura Drachmann Poulsen.<br><br>
Det er ekstra afgørende at have bevægelse for øje i en tid, hvor mange elever keder sig og mistrives i skolen, skriver Laura Drachmann Poulsen.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Laura Drachmann Poulsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mange er enige om målet: vi elever skal møde en varieret skoledag, hvor undervisningen ikke blot foregår på en stol i et klasselokale.

Temadebat

Hvordan bør fremtiden for idræt og bevægelse i folkeskolen se ud?

Regeringen ønsker at fjerne kravet om, at der skal være daglig bevægelse i undervisningen i de danske folkeskoler. Den melding har vakt bekymring. Derfor spørger Altinget Idræt nu:

Er det fortsat vigtigt at have fokus på idræt og bevægelse i folkeskolen, og hvis ja, hvordan sikrer vi det i fremtiden?

Derfor undrer det mig, at regeringen i sit folkeskoleudspil lægger op til at afskaffe vores ret til bevægelse i undervisningen. En ret der i min optik både er med til at sikre en bedre kultur, hvor bevægelse er en vigtig spiller og er med til at sikre en variation i den undervisning, vi elever møder.

Uden den ret har vi elever ikke en sikkerhed for, at vi får den bevægelse, som vi har brug for - jeg har i hvert fald aldrig oplevet, at noget er blevet styrket af at man har fjernet lovgrundlaget for det.

Kedsomhed og mistrivsel

Dengang hvor man tilbage i 2013 indførte kravet om 45 minutters bevægelse, var det med intentioner om at fremme vores trivsel og motivation til læringen.

Når bevægelse bliver brugt aktivt i undervisningen, som et redskab til at skabe variation i den ellers meget ensformige undervisning, kan der tages hånd om en bredere elevgruppe.

Laura Drachmann Poulsen
Formand, Danske Skoleelever
Det synes jeg er gode intentioner, som man burde holde fast i.

Særligt i en tid, hvor mange elever keder sig i skolen, og flere elever mistrives, er det væsentligt, at vi med de nye tiltag til skolen hele tiden har bevægelsen for øje.

For bevægelse er lig trivsel. Det er gennem bevægelse, at vi styrker fællesskaber, og når vi elever bevæger os sammen, styrkes vores relationer til hinanden.

Bevægelse er både godt for krop og sjæl, men har også en understøttende faktor for os elevers motivation ved læringen.

Når seneste trivselsmåling peger på, at hver tredje elev i 4.-9. klasse keder sig, tror jeg på, at bevægelse kan spille en afgørende rolle i, at flere af os elever finder motivation ved vores skoledag.

Når bevægelse bliver brugt aktivt i undervisningen, som et redskab til at skabe variation i den ellers meget ensformige undervisning, kan der tages hånd om en bredere elevgruppe og skabe en undervisning, der er til for alle elever. Det er så vigtigt!

En kultur af stærke fællesskaber

For at det kan lykkes, så bør regeringens intentioner med folkeskoleudspillet i min optik sikre, at flere elever finder mening og motivation ved skoledagen og den undervisning, vi møder ind til. Her er bevægelse en nøgle til det!

Bevægelsen i skolen skulle desuden være med til at skabe gode kulturer og fællesskaber, vi elever tager med os videre i livet. Det mener jeg er vigtigt! Flere af os elever skal have ild i øjnene og finde glæde ved foreningsfællesskaberne.

I en tid hvor flere elever mistrives, er det netop de stærke fællesskaber, som foreningslivet er med til at skabe, der er brug for.

Laura Drachmann Poulsen
Formand, Danske Skoleelever

Her tror jeg, at skolen kan være med til at skabe nysgerrigheden og interessen for foreningslivet. Skolen kan være med til at skabe forbindelsen til den lokale klub, hvor vi har aktører fra de lokale klubber inde på skolerne og lader os elever besøge og opleve alt det fantastiske foreningsfællesskabet kan bidrage med.

I en tid hvor flere elever mistrives, er det netop de stærke fællesskaber, som foreningslivet er med til at skabe, der er brug for. De binder os sammen om det fælles på tværs af forskelligheder – det er der i den grad brug for.

Introducér os til foreningslivet

Men jeg tror heldigvis på, at der er meget man kan gøre for, at skolen kan understøtte vores lyst til bevægelse. Med friheden følger heldigvis mange muligheder for den enkelte skole, som jeg synes er værd at gribe.

Derfor vil jeg opfordre endnu flere skoler til netop at introducere os elever for alle de fantastiske muligheder, som foreningslivet tilbyder. Der skal være kultur for bevægelse i undervisningen som et redskab til at øge trivsel og læringsglæde, men det er samtidigt afgørende, at det er en kultur vi, elever, skal tage med os videre i livet.

Kultur for bevægelse skal netop følge os elever hele livet – og ikke blot vores år i skolen. Derfor håber jeg på, at der, gennem samarbejder med det lokale erhvervs- og foreningsliv, skabes en interesse for os elever i at engagere os.

Det er der brug for, hvis man skal nå det mål, de fleste godt kan blive enige om er væsentligt; nemlig bevægelse og variation i undervisningen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Laura Drachmann Poulsen

Formand, Danske Skoleelever
Grundskolen

0:000:00