Debat

Friluftsrådet: Biodiversiteten skal gro i vores børns hverdag og hoveder

Det kniber med vores viden om biodiversitet og naturen – især hos de yngste. Vi skal have mere fokus på at skabe natur, der hvor vi og vores børn færdes til dagligt. Kun ved at få naturen tæt på kan vi nemlig blive bedre til at passe på vores dyr og planter, skriver Winni Grosbøll, direktør i Friluftsrådet.

Det er
altafgørende for at redde biodiversiteten, at vi hurtigst muligt får skabt
meget mere plads til naturen i Danmark. Men vi skal også huske naturen i vores
hoveder – eller måske rettere fraværet af den, skriver Winni
Grosbøll.
Det er altafgørende for at redde biodiversiteten, at vi hurtigst muligt får skabt meget mere plads til naturen i Danmark. Men vi skal også huske naturen i vores hoveder – eller måske rettere fraværet af den, skriver Winni Grosbøll.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Winni Grosbøll
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Biodiversiteten er i krise. I Danmark presses naturen af landbrug, fiskeri og andre menneskelige aktiviteter. Hvis ikke vi gør noget, vil lyden af insekter blot være et fjernt minde, og vi vil miste arter som hasselmusen, engblåfuglen og mange hundrede andre truede dyre- og plantearter, ligesom vi allerede har mistet en lang liste af arter, der er uddøde her til lands.

Vi mister mere og mere af noget af det mest dyrebare, vi har: Naturen og muligheden for at opleve den. Og vores børn vokser op med en stadig fattigere natur, med mindre summen, kriblen og krablen og fraværet af helt basale naturoplevelser.

Læs også

Naturdannelse giver naturbeskyttelse

Da Biodiversitetsrådet torsdag 23. november fremlagde sin årsrapport, kom det med anbefalinger til, hvordan en dansk lov om biodiversitet kan vende tilbagegang til fremgang af arter i Danmark. Der er fokus på en markant udvidelse af beskyttet og strengt beskyttet natur.

Alle børn skal have en grøn barndom

Winni Grosbøll
Direktør, Friluftsrådet

Det er altafgørende for at redde biodiversiteten, at vi hurtigst muligt får skabt meget mere plads til naturen i Danmark. Men vi skal også huske naturen i vores hoveder, eller måske rettere fraværet af den.

For som Biodiversitetsrådet tidligere har påpeget, så kniber det med vores viden om biodiversitet. Flere undersøgelser har da også gennem de senere år påpeget, at en betydelig del af befolkningen simpelthen ikke ved, hvad biodiversitet er. Dermed ved mange mennesker heller ikke, hvorfor det er vigtigt at passe på vores arter – endsige hvordan man passer på dem.

Det vi ikke kender, passer vi ikke på. Og det er formentlig ikke tilfældigt, at tilbagegangen i biodiversiteten gennem de seneste årtier er sket parallelt med, at vi mennesker er blevet mere og mere afkoblet fra naturen.

Børn er i dag kun halvt så meget ude i naturen, som deres bedsteforældre var som børn. Mange børn mangler helt basale naturoplevelser, som at lede efter krible-krabledyr, fange krabber eller holde en snegl. Det er en kedelig udvikling, som vi skal have vendt. Det forhold til naturen, som vi skaber i barndommen, kan nemlig holde ved hele livet.

Grønne daginstitutioner og skoler  

Biodiversitetsrådet påpeger da også vigtigheden af befolkningens naturdannelse, der gennem friluftsliv, naturbesøg og uddannelse skal bidrage til, at viden og bevidsthed om biodiversitet forankres i befolkningen.

Børn er i dag kun halvt så meget ude i naturen, som deres bedsteforældre var som børn

Winni Grosbøll
Direktør, Friluftsrådet

I Friluftsrådet arbejder vi hver dag med naturdannelse med særligt fokus på vores børn og unge for at løfte de kommende generationers viden om og styrke deres forbundethed med naturen.

Vi mener, at alle børn skal have en grøn barndom, hvor de kommer i naturen i hverdagen. I Danmark foregår en stor del af børnenes hverdag i dagtilbud eller skole. Derfor bør naturen bliver en integreret del af hverdagen i alle børns daginstitutioner og skoler.

Helt konkret bringer Friluftsrådets grønne mærkningsordning ’Grønne Spirer’ naturen og et rigt udeliv ind i danske daginstitutioner gennem naturpædagogiske kurser, materialer og forløb.

I dag er 20 procent af de danske daginstitutioner og dagplejere med i programmet. Børnene i disse institutioner møder naturen i hverdagen, når de er på opdagelse i den nære natur, undersøger skoven eller søens artsdiversitet eller arbejder med at forøge biodiversiteten på deres egen legeplads med kvashegn, vildtvoksende græs, fuglekasser og rewilding.

Det er enkle, nære aktiviteter, som lader nysgerrige børn og voksne opleve og forundres over naturen.

Læs også

I skolen sætter vi i dag fokus på biodiversiteten gennem ’Grøn Skole’, som med over 300 deltagende skoler er Danmarks største undervisningsprogram for uddannelse i bæredygtig udvikling med natur, miljø og udeliv som centrale omdrejningspunkter. Også her arbejdes der konkret med biodiversitet i undervisningen, og mange skoler gør deres skolegård vildere.

Vi er langt fra mål

Biodiversitetskrisen sætter en tyk streg under vigtigheden af naturdannelse for alle. Her er Grønne Spirer og Grøn Skole gode eksempler på løsninger.

Men selvom jeg er stolt over den indsats, der dagligt ydes i af hundredvis af pædagoger, dagplejere og lærere i Grønne Spirer og Grøn Skole – en indsats, der kan kendes ved det grønne flag i institutionens flagstang – er vi langt fra i mål.

Det vi ikke kender, passer vi ikke på

Winni Grosbøll
Direktør, Friluftsrådet

Vi vil så gerne have, at endnu flere daginstitutioner og dagplejere kommer ud hver dag og arbejder aktivt med natur, udeliv og biodiversitet, og at flere skoler tager eleverne ud og bruger naturen i undervisningen.

Der er plads til endnu flere daginstitutioner, dagplejere og skoler i Grønne Spirer og Grøn Skole. Men fra politisk hold kan man også løfte ambitionerne og tage ansvar for de kommende generationers naturdannelse og øge deres viden om biodiversitet.

Det kan eksempelvis være ved at have større forventninger til, at børn kommer ud i skoledagen. Og så skal naturen ganske enkelt komme tættere på børnene.

Daginstitutioner og skoler skal have bedre adgang til naturen i deres nærområder. Legepladser og skolegårde skal gøres grønnere, og naturen skal flytte ind i byerne, hvor der særligt i de større byer er en betydelig andel af daginstitutioner og skoler med asfaltbelagte udearealer.

Læs også

Lad os skabe plads til mere og mere mangfoldig natur. Men lad os også have fokus på at skabe natur, der hvor vi og vores børn færdes til dagligt. Kun ved at få naturen tæt på og ind i vores hverdag kan vi løfte den fælles bevidsthed om naturens vigtighed og blive bedre til at passe på vores dyr og planter.

Lad os sammen tage ansvar for at bringe natur og biodiversitet ind i vores børns hverdag og hoveder. Lad os sammen tage ansvar for at løfte den biodiversitetskrise, vi står i.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Winni Grosbøll

Direktør, Friluftsrådet, formand, Hjem til Alle alliancen
cand.mag. i historie og samfundsfag (Københavns Uni. 2004)

0:000:00