Debat

Rosa Lund: Fie Laursen er ikke den egentlige skurk

DEBAT: En shitstorm hjælper ikke influencere, der træder ved siden af. Markedsføringsloven skal strammes, og de platforme, influencerne er på, skal stå til ansvar, skriver Rosa Lund (EL).

Fie Laursen har været i vælten, fordi hun har reklameret for nogle mildest talt uheldige ting. Hun har ansvaret, men er ikke den egentlige skurk, skriver Rosa Lund (EL). 
Fie Laursen har været i vælten, fordi hun har reklameret for nogle mildest talt uheldige ting. Hun har ansvaret, men er ikke den egentlige skurk, skriver Rosa Lund (EL). Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix
Marie Lagoni Pedersen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rosa Lund (EL) 
Retsordfører

De sociale medier har givet os mange gode ting. Det er nemmere for os at komme i kontakt med hinanden, det er nemmere for os at finde mennesker, som ikke er præsenteret i mediebilledet normalt, men det har også skabt en helt ny jobtitel, nemlig influencer.

Det vi i efterhånden gamle dage kaldte for en blogger.

Det svære ved dette job er, at det lige nu bare er en titel. Der er ikke nogen retningslinjer, lovgivning, arbejdsgiver eller andet.

Vi hjælper ikke de influencere, der har det svært eller træder ved siden af, ved at udsætte dem for en shitstorm.

Rosa Lund (EL)
Retsordfører

Som influencer er man selvstændig, men står samtidig på mål for andre firmaer end sit eget, fordi det, man i højeste grad tjener sine penge på, er at reklamere for firmaer.

Influencerne er ikke skurkene
Influenceren Fie Laursen har flere gange været i vælten, fordi hun har reklameret for nogle mildest talt uheldige ting.

Det har hun selvfølgelig selv et ansvar for, og jeg mener, at man som influencer skal tænke over, hvad man er ansigt på, og hvad man står på mål for. Men jeg mener ikke, at det er influencerne, der er de egentlige skurke i det her.

Det er da de virksomheder, som laver nogle elendige produkter, som ikke er det, de lover at være. Og som de så vælger at bruge mennesker til at reklamere for.

Markedsføringsloven pålægger i dag den enkelte influencer at markere, hvornår noget er en reklame. Det synes jeg er rigtig fornuftigt ud fra et forbrugerperspektiv.

Men markedsføringsloven skal jo i højere grad være helt klar på, at det først og fremmest er virksomhederne, der har et ansvar. De må ikke lave falsk reklame for et tandblegningsmiddel, som ikke er et egentligt tandblegningsmiddel.

Markedsføringsloven skal strammes
Det er i højere grad de virksomheder og deres ansvar, vi skal se på. Influencere lever af deres person og får penge gennem sponsorater, men de er også mennesker.

Det vidste vi nok godt alle sammen i forvejen, men det blev meget tydeligt, da influenceren Fie Laursen skrev om sine selvmordstanker. Her mener jeg ikke, det er Fie Laursen, vi skal gå efter – det er da dem, der hoster hendes blog.

Læs også

De skal passe på hende, og de har et ansvar. Vi hjælper ikke de influencere, der har det svært eller træder ved siden af, ved at udsætte dem for en shitstorm.

Måske vil det groft sagt lukke munden på den enkelte influencer, men der vil stadig være en platform eller et firma, som kan reklamere for præcis det samme skadelige produkt igen.

Derfor skal vi have en strammere markedsføringslov og stille de platforme, som influencerne er en del af, til ansvar.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal influencerne reguleres? 

Med reklamer for blandt andet sugardating har influencer Fie Laursen endnu en gang sat gang i debatten om, hvad influencere må reklamere for, og hvordan de skal reguleres.  

Sagen er nået helt ind i regeringskontorerne, hvor justitsminister Nick Hækkerup (S) for nylig har annonceret, at han vil se på sagen. Forargelsen og bekymringerne er dog fortsat ikke mundet ud i et decideret politisk udspil.

Derfor tager vi debatten på Altinget Børn frem mod sommerferien. 
For hvad mener centrale aktører, der kan og skal gøres? 

Her er aktørerne:   

  • Ellen Trane Nørby (V), børneordfører 
  • Hanne Hartoft, næstformand, Børnerådet 
  • Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær, Red Barnet  
  • Jonas Ravn, seniorrådgiver og projektleder, Center for Digital Pædagogik  
  • Lisbeth Kiel, formand, Danske Bloggere  
  • Lisbeth Knudsen, tværgående chefredaktør, Altinget og Mandag Morgen 
  • Mie Oehlenschläger og Katrine K. Pedersen, ekstern lektor i nye medier, DIS og forfatter til bøger om digital kultur
  • Rasmus Kjeldahl, direktør, Børns Vilkår  
  • Rosa Lund (EL), retsordfører
  • Stine Liv Johansen, formand, Medierådet for børn og unge.  

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.     

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.     

Debatindlæg kan sendes til [email protected]


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rosa Lund

MF (EL)
cand.soc. i jura (Københavns Uni.)

0:000:00