Ny debat: Hvordan skal influencerne reguleres?

DEBAT: Med reklamer for blandt andet sugardating har influencer Fie Laursen igen sat gang i debatten om, hvad influencere må reklamere for, og hvordan de skal reguleres. Vi tager debatten på Altinget Børn frem mod sommerferien. 

Sagen om influencer Fie Laursens reklamer på sociale medier er nået helt ind i regeringskontorerne, hvor justitsministeren for nylig har annonceret, at han vil se på sagen.   
Sagen om influencer Fie Laursens reklamer på sociale medier er nået helt ind i regeringskontorerne, hvor justitsministeren for nylig har annonceret, at han vil se på sagen.   Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Marie Lagoni Pedersen

Med reklamer for sugardating og salg af sine brugte trusser har blogger og influencer Fie Laursen igen bragt sig selv i centrum. Også på Christiansborg, hvor flere centrale politikere endnu en gang har luftet tanker om at stramme grebet om, hvad influencere med en stor følgerskare af børn må reklamere for.    

Sagen er nået helt ind i regeringskontorerne, hvor justitsminister Nick Hækkerup (S) for nylig har annonceret, at han vil se på sagen.   

Det er langtfra første gang, den 24-årige bloggers unge følgere har været eksponeret for kontroversielle reklamer. Fie Laursen har tidligere lavet reklamer for brazilian buttlift (operation, der løfter numsen, red.) og en speciel tandbehandling, der af danske tandlæger blev kaldt “meget voldsom”.   

Altinget logoBørn
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget børn kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00