Debat

Unicef: Det er på høje tid at få Børnekonventionen ind i dansk lovgivning

Danmark er det eneste land i Norden, der ikke har skrevet Børnekonventionen ind i loven. Sæt fart på rettighedstænkningen og inkorporer konventionen i dansk lov. Det vil styrke børns retssikkerhed og anvendelsen af et rettighedsbaseret børnesyn, skriver Cecilia Decar. 

FN’s Børnekomité er bekymret over, at konventionen kun i begrænset omfang anvendes af retsinstanser, myndigheder og beslutningsorganer. Den bekymring deler Unicef Danmark, skriver Cecilia Decar.
FN’s Børnekomité er bekymret over, at konventionen kun i begrænset omfang anvendes af retsinstanser, myndigheder og beslutningsorganer. Den bekymring deler Unicef Danmark, skriver Cecilia Decar.Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/Ritzau Scanpix
Cecilia Decara
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmarks nytiltrådte socialminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, afviser i en artikel bragt i Altinget 13. januar at tage inkorporeringsspørgsmål om Børnekonventionen op igen.

Det gør hun blandt andet med begrundelsen, at myndigheder – ifølge ministeren – allerede i dag [er] forpligtet af Børnekonventionen, og børn, forældre og værger kan altså allerede i dag påberåbe sig konventionen ved danske domstole og andre offentlige myndigheder". 

I artiklen modsiger flere børnerettighedseksperter Socialdemokratiets påstand om, at en inkorporering af Børnekonventionen vil indskrænke det politiske handlerum på især rets- og udlændingepolitikken. Det var ellers et af hovedargumenterne, da den daværende regering i 2020 afviste støttepartiernes forslag om at inkorporere konventionen i dansk lovgivning.

Hos Unicef Danmark håber vi, at ministerens stillingtagen er foreløbig. Vi mener nemlig, at en inkorporering af Børnekonvention vil gøre en stor forskel for børn i Danmark – ved domstole og i praksis. Det er der især fire gode grunde til. 

Anvendes kun i begrænset omfang

Undersøgelser har vist, at Børnekonventionen kun i begrænset omfang anvendes i konkrete sager. Eksempelvis viser en undersøgelse om høring af børn i kommunerne, at kravet om en samtale med barnet om en påtænkt foranstaltning – eksempelvis en anbringelse - før kommunen træffer afgørelsen, kun overholdes i 57 procent af sagerne.

En inkorporering vil betyde, at børns rettigheder og principper træder ud af skyggen, og at det vil højne anvendelsen af konventionen og dermed øge beskyttelsen af børn i Danmark

Cecilia Decar
National chef, Unicef Danmark

FN’s Børnekomité er bekymret over, at konventionen kun i begrænset omfang anvendes af retsinstanser, myndigheder og beslutningsorganer. Den bekymring deler Unicef Danmark og flere andre børneorganisationer i Danmark. 

En inkorporering vil give advokater et lovgrundlag at argumentere ud fra ved domstole. Det vil øge opmærksomheden om det grundlæggende børnesyn og hensynet til barnet, samt konkrete anvendelige rettigheder til gavn for barnets retsstilling. Vigtigheden af dette perspektiv kan ikke understreges tydeligt nok. Derfor er det værd også at minde om, at udvalget, der blev nedsat af regeringen i 2012 til at undersøge inkorporeringsspørgsmålet, blandt andet konkluderede, at inkorporering kan ”få betydning for den intensitet, hvormed domstolene og andre retsanvendende myndigheder anvender konventionerne.” 

Med andre ord er det Unicef Danmarks opfattelse, at en inkorporering vil betyde, at børns rettigheder og principper træder ud af skyggen, og at det vil højne anvendelsen af konventionen og dermed øge beskyttelsen af børn i Danmark. 

Danmark står tilbage  

Danmark er ikke juridisk forpligtet til at inkorporere FN’s Børnekonvention, men erfaringer viser, at landene omkring Danmark har en mere positiv tilgang til inkorporering. Danmark går lige nu enegang i sin modstand og er det eneste land i Norden, der ikke har inkorporeret Børnekonventionen ved lov. Også en række andre europæiske lande har gjort konventionen til lov, eksempelvis Irland, Holland og Tyskland.

Nervøsiteten hos regeringen for, at en inkorporering forrykker forholdet mellem jura og politik, har andre steder vist sig grundløs.

Og i Danmark har domstolene stor respekt for den danske retstradition og rollefordelingen mellem domstole og Folketing. Domstolene forventes derfor at anvende de konkrete rettigheder og respektere politikernes behov for råderum ved at undlade at fortolke selvstændigt på upræcise eller fordelingspolitiske formuleringer. 

Læs også

Undervisning i rettigheder og systemisk tilgang 

I arbejdet med at inkorporere Børnekonventionen i dansk lov er det afgørende, at pædagoger, lærere, socialrådgivere, politi, sundhedsansatte og ansatte i kommunale forvaltninger har kendskab og værktøjer til at anvende principperne i Børnekonventionen, når de foretager konkrete skøn med betydning for børns liv.

Den kompetenceudvikling foregår ikke systematisk på hverken professionsuddannelserne eller de videregående uddannelser.

Alt for sjældent ser vi, at principperne i Børnekonvention inddrages i Folketingets lovgivningsprocesser

Cecilia Decar
National chef, Unicef Danmark
 En inkorporering vil fordre, at undervisningen i børns rettigheder, børneinddragelse og et rettighedsbaseret børnesyn tager udgangspunkt i handlingsplaner og vejledninger, der skal sikre, at Børnekonventionens rettigheder kommer ud og leve i børns hverdag på tværs af sektorer og forvaltningspraksis. 

Den sidste grund er, at vi alt for sjældent ser, at principperne i Børnekonvention inddrages i Folketingets lovgivningsprocesser. Alt for ofte er det udelukkende en overordnet inddragelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, der medtages i det lovforberedende arbejde.  

Som 2012-udvalget der i sin tid undersøgte inkorporeringsspørgsmålet konkluderende vil en inkorporering ”skabe et lovbestemt grundlag for at anvende konventionerne, hvilket vil have betydning ved en konflikt mellem konventionsbestemmelser og danske lovbestemmelser i øvrigt.” 

Børnekonventionen har for længe levet en skyggetilværelse i Danmark, og det går ud over børns retssikkerhed og børns møde med staten og voksne ansvarsbærere. Der er behov for en acceleration af rettighedstænkningen. En inkorporering og tilhørende tiltag vil øge intensiteten i anvendelsen og sikre en systemisk tilgang, der vil skabe stor værdi for børn i Danmark på tværs af sektorer. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Cecilia Decara

National chef, Unicef Danmark
cand.scient.soc i internationale udviklingsstudier

Pernille Rosenkrantz-Theil

Social- og boligminister, MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

0:000:00