svarer 
Mattias Tesfaye

Anne Hegelund (EL) spørger børne- og undervisningsministeren, Mattias Tesfaye, om privatinstitutioner ikke må trække overskud ud af driften (profit) i den periode, hvor de ikke er omfattet af lovkravet om minimumsnormeringer m.v.

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 78, Spørgsmål 1
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som stiller som betingelse, at privatinstitutioner ikke må trække overskud ud af driften (profit) i den periode, hvor de ikke er omfattet af lovkravet om minimumsnormeringer, såfremt de skal have andel i midlerne til minimumsnormeringer i samme periode? Dette skal dokumenteres, f.eks. ved revisorpåtegnet regnskab.

Svar fra mandag den 4. december 2023
Der ønskes et ændringsforslag med henblik på etablering af en ordning, hvorefter privatinstitutioner i perioden, indtil den foreslåede § 19 b sættes i kraft, ikke må trække overskud ud af driften, hvis de skal have andel i midlerne til minimumsnormeringer.

Privatinstitutioner er institutioner, der drives af private leverandører på baggrund af en godkendelse fra kommunalbestyrelsen. Dagtilbudsloven indeholder ingen regulering af en privatinstitutions ejeres muligheder for at trække overskud ud af institutionen. Kommunerne fører ikke tilsyn med privatinstitutioners økonomi, herunder regnskab, idet det er privatinstitutionens eget ansvar.

Størrelsen på det driftstilskud, en privatinstitution modtager fra kommunen, beror på de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusiv udgifter til støttepædagog pr. barn i aldersvarende dagtilbud i kommunen.

Driftstilskuddet gives til privatinstitutionen samlet, og der skelnes ikke mellem eksempelvis andelen af midlerne som følge af lovbundne mini4. december 2023 Sagsnr.: 23/24699 Et sådan ændringsforslag vil således forudsætte, at det forhøjede driftstilskud til privatinstitutioner i de enkelte kommuner, som kommunen alt andet lige vil skulle give som følge af forbedrede normeringer, vil kunne adskilles entydigt fra den øvrige del af driftstilskuddet, som kommunen giver, hvilket ikke vurderes muligt.

Det vil endvidere forudsætte nye bestemmelser i dagtilbudsloven for berørte privatinstitutioner, der modtager tilskud, hvori der indgår midler til minimumsnormeringer, om udbetalinger til ejerne og om regnskabsaflæggelse. Det vil endvidere skulle afklares, om der vil være konsekvenser for privatinstitutionernes organisering.

Herudover vil et sådan ændringsforslag ikke have samme formål som lovforslaget og vurderes således at stride mod kravet om identitet.

På den baggrund vurderes det ikke muligt at levere teknisk bistand til et sådan ændringsforslag.

Afslutningsvist bemærkes, at det alt andet lige må forventes, at privatinstitutioner vil tilstræbe at have minimum samme normering som den gennemsnitlige normering i daginstitutioner under kommunens forsyning, så privatinstitutioner er et attraktivt tilbud, som forældrene vælger til.
0:000:00