Alternativet i København om Lynetteholmen: "Danmarkshistoriens største boomerprojekt"

KRITIK: Etableringen af Lynetteholmen er alt for dyr og løser ikke de problemer, den er sat i verden for, lød det fra flere kritikere på et pressemøde på Københavns Rådhus.

Ifølge den seneste plan for byggeriet af Lynetteholmen får den kunstige halvø, der vil strække sig fra Refshaleøen i syd mod Nordhavn i nord, et areal på 2,8 kvadratkilometer.
Ifølge den seneste plan for byggeriet af Lynetteholmen får den kunstige halvø, der vil strække sig fra Refshaleøen i syd mod Nordhavn i nord, et areal på 2,8 kvadratkilometer.Foto: By & Havn
Thor Stefansson Hiis

Projektet viser, at der er utroligt lidt forståelse for, at vi er på vej ind i en grøn omstilling, der kræver nogle helt andre greb, end det vi bliver præsenteret for her. 

Kim Hjerrild
Hovedstadsordfører for Alternativet og medlem af borgerrepræsentationen

Tirsdag formiddag mødtes en række kritikere af det store anlægsprojekt i Københavns Havn, Lynetteholmen, på et pressemøde i Festsalen på Rådhuset i København.

De var inviteret af Alternativet og Enhedslisten i København og fremlagde i kølvandet på den netop offentliggjorte miljøkonsekvensundersøgelse (en såkaldt VVM-undersøgelse) en række kritikpunkter af det enorme byudviklingsprojekt, der om ganske få måneder skal til behandling i Folketinget.

Både Enhedslisten og Alternativet står uden for aftalen og er erklæret modstandere af hele projektet, uafhængigt af hvad miljømæssige og økonomiske analyser måtte vise om bæredygtigheden af projektet.

Dokumentation

Lynetteholmen 

Det enorme byudviklingsprojekt Lynetteholmen blev præsenteret i 2018 af den daværende VLAK-regering og Københavns Kommune.
 
Ifølge de seneste planer bliver øen cirka 2,8 kvadratkilometer stor. Når øen er færdigbebygget i 2070, ventes den at huse 35.000 københavnere og være arbejdsplads for lige så mange. 
 
Formålet med halvøen er flersporet:

  • Lynetteholmen skal ved hjælp af en sluse mod Refshaleøen kunne lukke det indre havneområde og på den måde sikre København mod vandstandsstigninger og stormflod.
  • Øen skal sikre areal til byudvikling og bebyggelse.
  • Arealet skal bruges til at modtage overskudsjord fra byggeri i København. Ifølge VVM-rapporten er der tale om cirka 2,6 millioner tons om året.
  • Den skal bidrage til finansieringen af ny infrastruktur.

VVM-redegørelsen er i høring frem til 25. januar 2021. 

Inden By & Havn kan tage første spadestik på projektet, skal Folketinget vedtage en anlægslov for Lynetteholmen. 

Transportministeriet ventes i slutningen af året at sende en sådan i høring, så Folketinget kan førstebehandle den i marts og vedtage den endeligt i juni. 


Altinget logoBy og Bolig
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget by og bolig kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00