Debat

Cowi: Grib det digitale momentum i byggeriet

DEBAT: Coronakrisen har sat tempoet op på den nødvendige digitalisering af byggeriet, men vi er ikke i mål, skriver Cowis koncerndirektør, Rasmus Ødum.

Byggeriet har haltet efter, når det kommer til at omstille sig til en ny, digital virkelighed, skriver Rasmus Ødum.
Byggeriet har haltet efter, når det kommer til at omstille sig til en ny, digital virkelighed, skriver Rasmus Ødum.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rasmus Ødum
Koncerndirektør i Cowi, næstformand i klimapartnerskabet for it, service og rådgivning og formand for DI's udvalg for offentligt-privat samspil

I skyggen af corona er der på tværs af byggeriets aktører opstået en fælles accept af, at mange interaktioner kan ske virtuelt.

Rasmus Ødum
Koncerndirektør i Cowi, næstformand i klimapartnerskabet for it, service og rådgivning og formand for DI's udvalg for offentligt-privat samspil

Coronavirussen er stadig iblandt os, og vi kommer til at mærke de menneskelige og økonomiske konsekvenser af krisen i lang tid fremover.

Men i takt med at vi vender tilbage til en mere normal hverdag, er det nu, at vi skal huske at bygge videre på det crash course i digital omstilling, som krisen også har givet os.

For coronakrisen har uden tvivl været med til at accelerere digitalisering og nye samarbejdsformer. Den seneste tid har vist, at meget kan lade sig gøre på distancen, og gjort det tydeligt for alle, at fremtidens samfund i stor grad baseres på digitale løsninger og processer.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Et digitalt wake-up call
Det gælder ikke mindst i byggeriet, som ellers har haltet efter, når det kommer til at omstille sig til en ny, digital virkelighed og hente de produktivitetsforbedringer, der følger med.

Ifølge McKinsey har byggeriet, en af verdens største brancher, kun formået at øge den årlige produktivitet med en procent de seneste 20 år. Men siden corona kom til Danmark, har industrien i høj grad formået at holde dampen oppe, fordi digitale værktøjer er blevet taget i brug rundtomkring på landets byggepladser og fra hjemmearbejdspladsen.

I en undersøgelse fra Molio svarer ni ud af ti af de adspurgte virksomheder fra hele byggeriets værdikæde, at de under coronakrisen har forøget brugen af de gængse digitale værktøjer som for eksempel Skype og Teams i forbindelse med mødeaktiviteter. Og mange har også i højere grad brugt onlineplatforme til at dele dokumenter og skriftlig intern kommunikation end før corona.

De digitale træer er dog ikke vokset ind i himlen. Undersøgelsen viser nemlig også, at coronakrisen kun i mindre grad har medført øget brug af digitale værktøjer målrettet branchen, og at der stadig er forbedringer at hente, når det kommer til det digitale samarbejde på tværs af byggeriets aktører.

Klima og sammenhængskraft i projekterne
Det er netop her, at vi skal sætte ind, hvis byggeriet for alvor skal skabe værdi for kunder, samfund, miljø og virksomheder i en digital fremtid, hvor projekterne samtidig bliver stadig større og mere komplekse.

Vi har en vigtig opgave foran os med at skabe sammenhængkraft i projekterne fra indledende planlægning til konkret realisering, ligesom byggeriets aktører i højere grad skal skabe løsningerne i fællesskab.

Helt centralt i denne omstilling står ambitionen om klimavenligt byggeri. Digital teknologi, der indtænkes i byggeriet fra første pennestrøg, igennem design- og byggefasen og helt ind i driften, er afgørende for at skabe varige forandringer.

Det kræver investeringer i et stærkt digitalt fundament og en veludviklet og offensiv digital tankegang.

Læs også

Potentialet er enormt
I skyggen af corona er der på tværs af byggeriets aktører opstået en fælles accept af, at mange interaktioner kan ske virtuelt. Alt fra digitale projekteringsmøder og byggepladsbesøg til tilbud og præsentationer.

Og vi har i Cowi erfaret, at både kunder og kollegaer er utroligt omstillingsparate og imødekommende, når målet er klart og præmissen for arbejdet tydeligt.

Den positive udvikling skal vi forsætte med nu. For lykkes vi med at tage det digitale samarbejde i byggebranchen til det næste niveau kan vi udvikle nye og mere bæredygtige og klimavenlige løsninger sammen med kunderne ved hjælp af data og nyeste teknologi, skabe en bedre brugeroplevelse og gøre processer fra planlægning til udførelse af et projekt smidigere og mere effektive

Vi kan også optimere projektstyring, herunder give bedre mulighed for at overholde budgetter og tidsplaner, og mindske risikoen for fejl og procesmæssigt tilbageløb, når man for eksempel via Building Information Managements (BIM) værktøj kan skabe større overblik over et konstruktionsarbejde og træffe de rigtige beslutninger på et tidligere tidspunkt.

Det er nu, at vi som branche skal fastholde fokus og gribe det digitale momentum, som coronakrisen har accelereret. Det gælder også det offentlige som indkøber og investor. Der skal stilles krav, der skubber på ambitionsniveauet.

Potentialet er enormt. Både kunderne, samfundet, miljøet og industrien vil få gavn af, at vi forløser det. Og så er det spændende at arbejde med.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Ødum

Koncerndirektør, Cowi
cand.oecon.agro. (Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole. 1993)

0:000:00