Debat

Teglværksdirektør maner til ro: Vi har masser af mursten

DEBAT: Der hersker en opfattelse i nogle dele af byggeriet om, at vi på teglværkerne ikke kan levere mursten nok. Problemet er snarere, at mange ikke afhenter ordrerne – og det betyder, at vores lagre bugner med uafhentede mursten, skriver Peter Høffner Thomsen.

Lagrene hos teglværkerne er fyldt til bristepunktet, fordi bestillinger ikke
bliver afhentet til tiden. Det kan presse levering til andre, skriver Peter Høffner Thomsen, der er direktør
hos Egernsund Tegl.
Lagrene hos teglværkerne er fyldt til bristepunktet, fordi bestillinger ikke bliver afhentet til tiden. Det kan presse levering til andre, skriver Peter Høffner Thomsen, der er direktør hos Egernsund Tegl.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Høffner Thomsen
Direktør, Egernsund Tegl

I denne uge kan vi i diverse medier læse, at der mangler mursten på landets byggepladser. Under overskrifter som ”Det kniber med at skaffe mursten” skulle problemet være, at vi bygger i så hastigt et tempo, at vi på teglværkerne ikke kan følge med.

Fra min stol hos Egernsund Tegl synes jeg ikke, billedet er helt så enkelt.

Lagrene er fyldt til bristepunktet
Det er korrekt, at der er forsinkelser på mange byggematerialer. Men hos os på teglværkerne skyldes det ikke, at vi ikke kan producere mursten. Tværtimod. Vi har en konstant produktion af mursten.  

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected] 

Faktisk følger vi så godt med højkonjunkturerne i byggeriet, at vores lagre er fyldt op til bristepunktet. Og det er faktisk en af de største udfordringer: Mange afhenter simpelthen ikke deres ordrer på værket til aftalt tid, hvorfor de ligger og hober sig op på vores lagre.

Det svarer lidt til, at man booker bord på en restaurant til 20 personer, og kun dukker 2 op. Vi har ikke lagerkapacitet nok til at opmagasinere alle de uafhentede ordrer, og det går i sidste ende ud over leveringstiden, fordi vi skal have plads til at producere flere mursten.

Vi har ikke lagerkapacitet nok til at opmagasinere alle de uafhentede ordrer, og det går i sidste ende ud over leveringstiden.

Peter Høffner Thomsen
Direktør, Egernsund Tegl

Når murermesteren oplever lange leveringstider, skyldes det også, at vi bliver ”booket” til sager, som konstant flyttes.

Vi har for eksempel oplevet, at man flytter ordrer med 12 uger til hele 57 uger. Det skaber selvsagt udfordringer i vores produktion, når vores lagre er så overfyldte, og når vi ikke kan regne med den aftalte tidsramme.

Digitale processer sikrer tegl til tiden
Sidste år digitaliserede vi hele ordreprocessen på vores teglværker hos Egernsund Tegl. Det betyder, at vi altid har et nøjagtigt, digitalt overblik over ordrerne og produktionen, og det sikrer tegl til tiden. Vi kan styre præcis, hvornår murstenene skal være klar, og vi giver besked i det øjeblik, ordren skal afhentes på vores værker.  

Med vores digitale ordreproces sidder vi derfor klar til at tage mod ordrer, og vi producerer dem med det samme ud fra devisen ”først til mølle”.

For det skal ikke knibe med at skaffe mursten: Vi har skam mursten nok.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00