Forskning afdækker journalistisk fødekæde

KORT NYT: Hvor kommer historierne i medierne originalt fra? Det er kernen i et forskningsprojekt, der vil sammenligne tal med 1999.
Rasmus Nielsen

Hvordan er den journalistiske fødekæde anno 2008? Hvor kommer originaljournalistikken fra?

Det vil forskerne Anker Brink Lund og Ida Schultz søge at belyse, når de i november i år gennemfører projektet "En nyhedsuge i Danmark - analyser af den journalistiske fødekæde 1999 - 2008".

Projektet gennemføres i samarbejde med Danske Specialmedier (tidligere Dansk Fagpresse) og Danske Dagblades Forening og en bred vifte af andre medievirksomheder.

Projektet vil beskrive og analysere den journalistiske fødekæde som samspil mellem forskellige nyhedsmedier og autoritative kilder ved hjælp af kvantitativ og kvalitativ indholdsanalyse, deltagende observation og opfølgende interview. Formålet er at vurdere forskellige medietypers betydning for mangfoldighed, lån og ran i den danske nyhedsformidling, oplyser Danske Specialmedier, der organiserer flere hundrede mindre danske trykte og elektroniske medier.

Analysen er en opfølgning på et tilsvarende projekt i 1999 og et projekt omkring fagblades placering i den journalistiske fødekæde i efteråret 2003. Forskerne vil indsamle alt materiale omkring mediernes indhold i uge 46 - men for fagblade både uge 45 og 46, fordi mange specialmediers udgivelsesfrekvens og gennemslagskraft ikke følger de øvrige nyhedsmediers døgn- og ugerytmer.

Siden 1999 har web-medierne og gratisaviserne fået en væsentlig plads i mediebilledet. Analysen vil derfor vise, hvilken effekt det har fået på den journalistiske fødekæde - noget, der naturligvis har stor interesse for det politiske mijø, lobbyister og alle andre med en interesse i mediernes dagsorden.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00