Makrelmadder på Instagram er ren kynisme, men det virker hos vælgerne

Sociale medier bruges flittigt af politikere – både mellem og under valgkampe, hvor der kastes millioner af kroner efter kampagner på internettet. Men hvor stor en rolle spiller sociale medier? Og kan det virkelig blive ved?

Foto: Vita Korsgaard, Elberth Kommunikation
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Hvor meget af det indhold, vælgerne ser på politikeres facebook- og instagramsider er egentlig konstrueret af dygtige kommunikationsfolk, og hvor meget laver politikerne selv?

De spørgsmål og mange flere kom der gode svar på under en debat om effekten af politikeres brug af sociale medier.

Her delte LA's kampagnechef, Mads Korsholm, blandt andet den sandhed med publikum, at Alex Vanoplagh selv skriver omtrent tre ud af ti opslag på Facebook.

"De, der får rigtig mange likes, er skrevet af os," erklærede kampagnechefen med et grin. 

Efterfølgende afslørede han også en måske velbevaret hemmelighed om, hvor ustruktureret kommunikationsarbejdet foregår i LA:

"Hvis en student får en god ide til en TikTok-video, går han eller hun bare ind på Alex' kontor og begynder at filme," sagde han.

Formatet 'Alex vs Alex', som mange måske husker fra valgkampen i 2022, er for eksempel resultatet af sådan et indfald.

Den form for lemfældige idéer finder til gengæld ikke sted i produktionen af indholdet på statsminister Mette Frederiksens (S) sociale medier. Det var panelet rørende enige om.

"Nej, jeg tror ikke pludselig, Mette Frederiksen får lyst til at lave et opslag med vinduespudsning eller … en mad med fisk," sagde Jakob Linaa Jensen, ph.d., lektor i medievidenskab og leder af Center for Internetforskning på Aarhus Universitet, efter at han kort forinden er blevet afkrævet en omgang for at bryde den ene etablerede regel:

Den, der siger "makrelmad", giver øl.

Jeg er sikker på, Pernille har tænkt over, at hun er en køn pige. Hvis du spørger hende direkte, om hun er klar over, at folk også synes, hun er pæn, når hun deler noget, vil hun sige ’det er bare bonus'

Kim Edberg
MF, NB

Brillierer i opslag om dødsfald 

"Ved Pernille Vermund så godt, at når hun smider et billede på instagram, hvor hun er iført badetøj, så giver det 100.000 visninger," spurgte moderator Benjamin Rud Elberth, der er direktør i Elberth Kommunikation.

"Jeg er sikker på, Pernille har tænkt over, at hun er en køn pige. Hvis du spørger hende direkte, om hun er klar over, at folk også synes, hun er pæn, når hun deler noget, vil hun sige: 'Det er bare bonus'," lød et skælmsk svar fra Nye Borgerliges folketingsmedlem Kim Edberg.

Han havde – fremgik det – kvalificeret sig til debatten ved at have flere interaktioner på sine opslag på sociale medier end Dansk Folkepartis formand, Morten Messerschmidt.

I starten holdt vi det for os selv, at vi satsede alt på TikTok. Senere blev opgaven at sprede ordet til de andre partier - vi ville gerne se Søren Pape være sjov på TikTok

Mads Korsholm
Kampagnechef, LA

Ud over statsministerens præferencer inden for rugbrødspålæg havde især én anden disciplin påkaldt sig særlig opmærksomhed hos panel og moderator.

Det er disciplinen, de kalder 'at slå mennesker ihjel på sin instagramprofil'. Det dækker over fænomenet at lave følelsesladede opslag i anledning af kendte danskeres dødsfald. Der er enighed om, at der ligeledes er tale om strategi, når Mette Frederiksen også i denne disciplin brillierer.

"Jeg tror ikke, hun er så kynisk, at hun ikke også bliver berørt, men det er helt sikkert kalkuleret. Og vi har været så sure over de opslag, os borgerlige, men omvendt – hvis hun ikke havde skrevet om det, havde vi sikkert også sagt noget om det," erkendte Mads Korsholm.

Det nye TikTok findes ikke – endnu

Debatten blev rundet af med et krystalkuglekig. Panelet skulle her spå om, hvilket socialt medie mon vil blive næste gamechanger blandt sociale medier under et folketingsvalg. Der havde ingen et kvalificeret bud. For det medie er formentlig ikke opfundet endnu.

Mads Korsholm fortalte, at LA heller ikke selv havde regnet med, hvor stort TikTok ville blive i valgkampen. Partiet spillede på flere heste – blandt andet det billedbårne BeReal, som dog hurtigt viste sig at være en fuser.

"I starten holdt vi det for os selv, at vi satsede alt på TikTok. Senere blev opgaven at sprede ordet til de andre partier – vi ville gerne se Søren Pape være sjov på TikTok – og det fik vi lov til, og det var jo tåkrummende," sagde han.

Men at der kommer et nyt TikTok er ingen i tvivl om. Som Jakob Linaa Jensen malerisk beskrev:

"Hvis man har set Matador og husker den scene, hvor Maudes lillebror, Gustav, har været nede i Anlægget og slås med de røde og kommer hjem med et blåt øje – den kamp er flyttet til sociale medier."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mads Korsholm

Kommende kampagnechef, Dansk Folkeparti (1/6-24), stifter, dkpolmemes
Almen studentereksamen, Ringkjøbing Gymnasium

0:000:00